Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Fabryka Pojazdów Szynowych na sprzedaż

Mateusz Pilarczyk
Agencja Rozwoju Przemysłu chce sprzedać poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych
Agencja Rozwoju Przemysłu chce sprzedać poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych Fot. Grzegorz Dembiński
Agencja Rozwoju Przemysłu chce sprzedać poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych. W poniedziałek minął termin zgłaszania się do negocjacji w sprawie kupna 100 procent udziałów w FPS. Zainteresowani przejęciem, w ostatnich miesiącach rozwijającej się spółki, mają być nie tylko przedsiębiorcy z Polski - z tego powodu przedłużono możliwość składania ofert.

- Ruchy dotyczące FPS zostały podjęte zgodnie z decyzją Ministerstwa Skarbu z wiosny tego roku. Zadecydowano, że Agencja Rozwoju Przemysłu sprzedaje wszystkie spółki ze swojego portfela, które może, i które są po restrukturyzacji. Jest to nie tylko FPS, ale i Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa oraz zakłady elektroniczne Lamina. Innego powodu nie ma - tłumaczy Roma Sarzyńska-Przeciechowska, rzecznik ARP.

Agencja nie zdradza ile ofert, od kogo i z jakich krajów chętnych na przejęcie poznańskiej fabryki wpłynęło do wczoraj. Spekulacje na ten temat pojawiały się natomiast na portalu rynek-kolejowy.pl. Padała nazwa Pesy (bydgoskiego producenta pociągów i tramwajów), nazwisko Jarosława Pawluka właściciela grupy TrackTec i założyciela CTL Logistics oraz pojawiały się doniesienia o kapitale chińskim. Które z nich się sprawdzą? Proces sprzedaży udziałów potrwa kilka miesięcy.

ARP kupiła FPS od H.Cegielski-Poznań na początku 2010 roku. Był to sposób na ratowanie "Ceglorza", który w tamtym czasie tonął w długach. Nie w lepszej sytuacji była sama FPS. Problemy z terminowymi wypłatami, kiepski portfel zamówień i kolejne porażki - tak można było wtedy scharakteryzować poznańską FPS.

Przez ostatnie dwa lata fabryka była restrukturyzowana, a sytuacja w FPS zmieniła się ostatecznie na dobre w ostatnich miesiącach. FPS zaczęła wygrywać przetargi na remonty wagonów dla PKP InterCity. W lipcu tego roku poznańska spółka podpisała umowę z PKP InterCity na modernizację 20 wagonów pasażerskich. Jej wartość to blisko 54,5 mln zł.

Zwieńczeniem tej drogi było podpisanie 18 października kontraktu o wartości 175 mln zł na budowę 25 zupełnie nowych wagonów. Przez ostatni rok zatrudnienie w firmie zwiększyło się z 280 osób do 430 i ma się zwiększyć jeszcze o około stu kolejnych pracowników. Modernizowany ma być tramwaj Puma, który dotąd nie cieszył się zainteresowaniem odbiorców, a w dalszych planach jest produkcja lokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Uważam, że sprzedaż FPS w tym momencie w jakim się znajduje to zła decyzja. Fabryka zaczęła wychodzić na prostą. Są zamówienia na nowe wagony i naprawy rewizyjne. Jeśli teraz zmieni się właściciel, to boje się, że znowu nie będzie winnego jak coś nie wyjdzie, jak pojawią się zawirowania w firmie - uważa Zbigniew Zieliński ze związku zawodowego Metalowcy.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski