Kwota ta miałaby być dołożona do już realizowanych przedsięwzięć Projektu Centrum, także takich, które już są dofinansowywane, a dotyczących rozwiązań związanych z budową tras tramwajowych, czy bezpieczeństwa ruchu. Jak mówi minister Buda, pozwoliłaby w tym momencie na zwolnienie z nich wkładu finansowego miasta i skierowanie tych środków na inne pilne cele.
- Zależy nam na wspieraniu komunikacji miejskiej, zbiorowego transportu – mówi Waldemar Buda. - Centra miast mają zamkniętą pojemność, nie pomogą im parkingi podziemne, i one same nie rozwiną się inaczej, jak tylko przez wsparcie komunikacji zbiorowej. A wsparcie o którym mówimy, nie jest ostatnim: w poniedziałek prawdopodobnie pan premier powie o szczegółach programu Polski Ład, a wśród nich, także o rozwiązaniach korzystnych dla Poznania.
- Dodatkowe dofinansowanie mogą otrzymać strategiczne projekty komunikacyjne, takie jak np. tramwaj w ulicy Ratajczaka, Wierzbięcice, budowa torowiska, chodników, infrastruktury drogowej – dodaje Szymon Szynkowski vel Sęk. - Władze miasta muszą tylko złożyć wniosek, to tylko formalność, i już można uruchamiać te środki. Myślę, że nawet jeszcze w tym roku.
Zobacz też: Volkswagen ma wznowić produkcję, ale w salonach i tak wielkiego wyboru nie ma
- To efekt dobrego porozumienia z rządem: władze miasta jeszcze na początku roku zwróciły się o dofinansowanie inwestycji komunikacyjnych – mówi posłanka Jadwiga Emilewicz. - Przed nami wiele dobrych projektów inwestycyjnych, które można zrealizować w ramach dofinansowania.
Skąd są te pieniądze?
Pieniądze pochodzą – jak poinformował minister Waldemar Buda – z puli przeznaczonej na dofinansowanie projektów w kończącej się perspektywie 2021, które albo zrealizowano mniejszym kosztem niż planowano i część środków pozostała, albo były przyznane, ale z różnych przyczyn ich nie wykorzystano, a muszą być podjęte w najbliższym czasie.
Kto dostaje wsparcie?
Poznań nie jest jedynym beneficjentem wsparcia, o którym mówi minister: łącznie na komunikacyjne potrzeby miasta i ośmiu gmin i miejscowości sąsiadujących z Poznaniem przeznaczono 25 mln zł. Szanse na otrzymanie 8,5 mln zł mają – jak zapewnia minister – inwestycje transportowe w Szamotułach, Swarzędzu, Promnicach (gmina Czerwonak), Komornikach, gminie Mosina, Suchym Lesie, Rokietnicy i Puszczykowie. Najwięcej – ponad 1,5 mln zł – przyznano Swarzędzowi na remont dworca kolejowego. Chodzi tu o trwająca od kilku miesięcy przebudowę podziemnego przejścia przy dworcu, której koszt wyniesie 5,9 mln zł: w sierpniu gmina Swarzędz wystąpiła o dofinansowanie, otrzyma je w wysokości 1,650 mln zł.
Projekty, które będą objęte wsparciem przejdą proces identyfikacji do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – muszą być ujęte w strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W ramach tej strategii w Wielkopolsce realizowane są już takie projekty jak budowa linii tramwajowej na Naramowice, przebudowa istniejących odcinków tras tramwajowych i zakup taboru, w tym zakup 37 autobusów elektrycznych. Z unijnego dofinansowania, wartego prawie pół miliarda złotych na terenie Poznania realizowanych jest siedem projektów o łącznej wartości prawie 1,5 mld zł. W województwie z Funduszy Europejskich w ramach POIiŚ 2014-2020 wsparcie 3,2 mld złotych otrzymały 24 projekty transportowe, warte łącznie 6,6 mld złotych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?