Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Dąbrowskiego - łatwiej dla tramwajów, trudniej dla samochodów

Katarzyna Fertsch
Samochody skręcające w lewo w kościelną blokują przejazd tramwajom. To codzienny widok na ulicy Dąbrowskiego. Dlatego MPK chce, by pas do skrętu w lewo został zlikwidowany
Samochody skręcające w lewo w kościelną blokują przejazd tramwajom. To codzienny widok na ulicy Dąbrowskiego. Dlatego MPK chce, by pas do skrętu w lewo został zlikwidowany Paweł Miecznik
Na ulicy Dąbrowskiego drogę tramwajom blokują samochody, które skręcają w lewo w Kościelną. Lewoskręt dla samochodów jest też przyczyną kłopotów MPK na ulicy Głogowskiej. Tam torowisko zastawiają auta, które chcą skręcić w Berwińskiego. Stąd pomysł, by... zlikwidować w tych miejscach lewoskręty. To dobre rozwiązanie dla pasażerów MPK, gorsze dla kierowców. Więc i opinie na ten temat muszą być podzielone. Podobnie jak pomysłu przeznaczenia jednego pasa ruchu tylko dla autobusów na ulicy... Garbary.

Na większości odcinków Dąbrowskiego kierowcy korzystają z jednego tylko pasa ruchu w każdą stronę. Środkiem jedzie tramwaj. Przynajmniej teoretycznie. Bo są miejsca, jak właśnie na skrzyżowaniu z Kościelną, gdzie torowisko dzieli miejsce z pasem dla skręcających w lewo samochodów.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
KOMENTARZ KATARZYNY FERTSCH...
... I KOMENTARZ TOMASZA NYCZKI

- I auta, czekające na zielone światło do skrętu, blokują przejazd tramwajom - opowiada Jan Firlik, szef przewozów tramwajowych w MPK.

Czasami blokują tak bardzo, że kilka tramwajów musi w czekać w rządku na przejazd. Dlatego nadzór ruchu MPK wpadł na pomysł, by zupełnie zlikwidować pas do skrętu w lewo dla samochodów.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Bezpłatna komunikacja? W Tallinie to możliwe

- Przygotowujemy projekt zmiany organizacji ruchu - przyznaje Rafał Kupś, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Bukowska: Samochody nie skręcą w lewo [INFOGRAFIKA]

Podobnie jak w przypadku skrzyżowania ulic Głogowskiej i Berwińskiego. Tam, mimo że samochody skręcające w lewo mogą stać na pasie dla samochodów, to i tak wjeżdżają na torowisko, żeby przepuścić... inne samochody.

Pomysł zlikwidowania pasa do skrętu w lewo na Głogowskiej popiera Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki. Absolutnie nie zgadza się za to na likwidację pasa na Dąbrowskiego.

- Nie można nonszalancko proponować likwidacji pasa, patrząc tylko przez pryzmat jednej instytucji. Nawet jeśli jest to MPK - uważa naczelnik Klimczewski. - Za komunikację trzeba patrzeć ogólnie. Przecież wielu kierowców skręca w lewo z Dąbrowskiego w Kościelną. Wniosek jest prosty: pas jest potrzebny.

Jak bumerang wraca pytanie: Czy powinno się usprawniać komunikację miejską kosztem kierowców? Ostatnio zmiany wprowadzono tymczasowo choćby na Grunwaldzkiej (gdzie jeden pas ruchu zmieniono w buspas). Drogowcy likwidują też obecnie wszystkie lewoskręty na ulicy Bukowskiej. Zastąpią je pasy dla autobusów. ZTM przygotowuje projekty zlikwidowania po jednym pasie ruchu i utworzenie buspasów na ulicach Garbary i Arciszewskiego. Kontrowersje budzi ta pierwsza.

- Tam zawsze są korki. Jak dodatkowo zlikwidowany zostanie jeden pas, to grozi nam paraliż komunikacyjny - uważa Paulina Stańczyk, mieszkanka Poznania.

green sheep torby

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski