Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań City Center: Nocna praca gigantycznego Herkulesa. 120 ton kratownicy dźwignie jutro [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
Dźwig Herkules potrafi podnieść 500 tonowy ciężar. Z soboty na niedziele będzie podnosił pierwszą z czterech kratownic, które wykonano na budowie galerii Poznań City Center. Widać je z peronu 3 poznańskiego Dworca Głównego
Dźwig Herkules potrafi podnieść 500 tonowy ciężar. Z soboty na niedziele będzie podnosił pierwszą z czterech kratownic, które wykonano na budowie galerii Poznań City Center. Widać je z peronu 3 poznańskiego Dworca Głównego Robert Domżał
W nocy, z soboty na niedzielę na budowie Poznań City Center przeprowadzona zostanie skomplikowana operacja. Na żelbetową konstrukcję przyszłego wielopoziomowego parkingu powstającego w ramach przyszłej galerii handlowej wciągana będzie pierwsza z czterech stalowych kratownic.

Już jutro po godz.22:00 na poznańskim dworcu kolejowym zacznie się operacja wciągania na żelbetową konstrukcję parkingu stalowej kratownicy.Będzie ona częścią stropu wielopoziomowego parkingu, jaki powstaje w ramach galerii handlowej.

Kratownica składa się z kilku elementów. Ten który będzie wciągany w nocy z soboty na niedzielę jest najcięższy i waży aż 120 ton. Następne części kratownicy montowane będą w późniejszym terminie. Jak zapewnia Przemysław Terlecki, rzecznik spółki Trigranit dźwig, który będzie podnosił stalowy element może udźwignąć nawet 500 ton. "Herkules", bo tak nazywa się on nazywa pojawił się na budowie Poznań City Center już ponad tydzień temu.

Żeby rozpocząć wciąganie konstrukcji trzeba wyłączyć napięcie w sieci trakcyjnej. Praca potrwa do rana, jednak przed przyjazdem pierwszego pociągu trakcja znów musi działać - mówi Przemysław Terlecki, rzecznik spółki Trigranit.

Żeby zapewnić bezpieczeństwo w czasie podnoszenia kratownic pociągi przybywające i odjeżdżające z Poznania będą wjeżdżały przez kolejarzy kierowane na perony po zachodniej stronie budynku Dworca Głównego czyli perony IV, V i VI.

Po co kratownica?

Gdyby konstrukcja miała być w pełni żelbetowa w miejscu, gdzie znajduje się obecnie tunel musiałby stać jeden ze słupów. To jest oczywiście niemożliwe.

- I dlatego cztery kratownice posadowione zostaną na betonowych słupach nad przejściami podziemnymi, w miejscach gdzie nie można było zbudować tradycyjnych fundamentów - tłumaczy Przemysław Terlecki.

Docelowo parking ma mieć trzy kondygnacje. Będzie mieścił około 1500 pojazdów

Gdyby jednak pogoda zmieniła się, zaczął padać deszcz lub pojawiła się gęsta mgła, operacja zostanie przełożona na inny termin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski