Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Automobilami jeżdżono na PeWuKę w 1929 roku. Zobacz, jak wyglądają te pojazdy [ZDJĘCIA]

MRT
Wspomnienia w 90. rocznicę odbywającej się w Poznaniu Powszechnej Wystawie Krajowej to nie tylko wydarzenia, które miały wtedy miejsce w stolicy Wielkopolski, miejska architektura, która wówczas powstała i istnieje po dziś dzień, ale także samochody, którymi goście przyjeżdżali w tamtym czasie na PeWuKę. Zobacz, jak wyglądały pojazdy z początku lat 20. Przejdź dalej --->
Wspomnienia w 90. rocznicę odbywającej się w Poznaniu Powszechnej Wystawie Krajowej to nie tylko wydarzenia, które miały wtedy miejsce w stolicy Wielkopolski, miejska architektura, która wówczas powstała i istnieje po dziś dzień, ale także samochody, którymi goście przyjeżdżali w tamtym czasie na PeWuKę. Zobacz, jak wyglądały pojazdy z początku lat 20. Przejdź dalej --->Łukasz Gdak
Wspomnienia w 90. rocznicę odbywającej się w Poznaniu Powszechnej Wystawie Krajowej to nie tylko wydarzenia, które miały wtedy miejsce w stolicy Wielkopolski, miejska architektura, która wówczas powstała i istnieje po dziś dzień, ale także samochody, którymi goście przyjeżdżali w tamtym czasie na PeWuKę. Zobacz, jak wyglądały pojazdy z początku lat 20.

Przygotowanie tak dużego przedsięwzięcia, jakim była Powszechna Wystawa Krajowa, wiązało się nie tylko z budową hal targowych, przygotowaniem wystawy, ale także zadbaniem o sprawną komunikację zwiedzających gości. Oprócz dodatkowo uruchomionego pociągu łączącego Poznań z innymi częściami kraju, zadbano też o załatwienie automobilów.

Zobacz: Poznań: PeWuKa po 90 latach wraca na MTP! Zobacz, jak wyglądała w 1929 roku [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

To właśnie wówczas Poznań przeżywał rozwój automobilizmu. Zresztą w całej Polsce automobilizm zaczął się rozwijać z chwilą odzyskania niepodległości. Pierwsze samochody, jakie pojawiły się w Polsce po zawarciu pokoju, należały do tworzącej się armii polskiej. W jak szybkim tempie rozpoczęła się motoryzacja Polski, świadczą następujące cyfry: w roku 1924 mieliśmy 7501 pojazdów mechanicznych, w roku 1928 już 25656, a w roku 1930 ca. 30000, co wynosi blisko 1 pojazd mechaniczny na 1000 osób.

To, jakie pojazdy jeździły ulicach Poznania 90 lat temu, zobaczyć można dzięki uprzejmości Automobilklubu Wielkopolski.

- To jest ostatni model samochody z okrągłym symbolem Renault. Od 1925 roku już marka stworzyła sobie ten trapezik, który do dzisiaj obowiązuje i stanowi symbol firmy. Renault było wówczas wiodącą firmą w Europie pod względem samochodów, ciężarówek, autobusów. To ciekawy samochód, odrestaurowany w ciągu pięciu lat przeze mnie. Częściowo drewniany, podwozie jest stalowo-drewniane, nadwozie jest robione ręcznie - mówi Lech Makowski, właściciel pojazdu i zaznacza, że jego pojazd jest starszy niż PeWuKa. To 1925 rocznik.

Pomimo upływu lat samochód wciąż działa. - Wszystko funkcjonuje, hamulce są mechaniczne, więc droga hamowania jest dłuższa. Prędkość z jaką się porusza to 60 km/godz. Ale to samochód używany tylko na pokazy, bo szkoda go. Rzadko na deszczu jeździ, bo człowiek może być cały mokry, gdyż ma odkryte boki. Wiele tych samochodów służyło polskiemu wojsku przed wojną - dodaje Lech Makowski.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski