– Jeździmy między planowymi dziewiątkami. Mamy przez to często przypadkowych pasażerów, którzy po prostu wsiadają widząc tramwaj. Większość przyszła jednak z okazji tej imprezy przejechać się zabytkowymi składami – opowiada Maciej Witkowski z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
"Dziewiątka" po raz pierwszy na ulice Poznania wyjechała 7 października 1913 roku łącząc Rynek Wildecki z Mostem Teatralnym ulicami Bittera (Wierzbięcice) – Colomba (Matyi) – most Dworcowy – Głogowska – Buddego (Roosevelta).
W niedzielę w godzinach 12-17 na linii pojawiły się trzy dodatkowe historyczne tramwaje obsługiwane przez członków stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Na trasę wyjechały składy wagonów N+ND z lat 1949 i 1950 (pierwsze wyprodukowane w powojennej Polsce) oraz przegubowych tramwajów 102N z 1969 roku i 102Na z 1973 roku.
– Zaskoczyło mnie to. Pamiętam jak jeździły te tramwaje na linii. Jeździłem do szkoły rolniczej na Golęcin z Wildy, prawie całą trasą. Ten przejazd przypomniał mi dzisiaj młode lata, to co się działo 50 lat temu. Nostalgiczna podróż, miło było powspominać. Wtedy tramwaj jeździł jeszcze przez Półwiejską – mówił Jarosław Łyszczak, jeden z przypadkowych pasażerów zabytkowego tramwaju.
HISTORIA LINII:
Pierwsze dziewiątki wyjechały na trasy 7 października 1913 roku. Po kilkunastu dniach funkcjonowania, 18 października tego samego roku trasę linii 9 przedłużono do Sołacza, a koniec trasy znajdował się na wysokości placu Spiskiego, gdzie ustawiono poczekalnię dla pasażerów (dziś zabytkowy zielony budynek stojący u zbiegu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej).
Jako ciekawostkę należy wspomnieć fakt, że w 1935 roku „dziewiątkę” na Sołaczu wspomogła „jedenastka”, która kursowała do nowo powstałej pętli na Winiarach. Obie linie 9 i 11 funkcjonowały naprzemiennie z częstotliwością kursów co 20’, jednak cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że mieszkańcy Sołacza słali do dyrekcji Poznańskiej Kolei Elektrycznej liczne wnioski o zwiększenie częstotliwości kursów na co 10’ na linii 9 łączącej Sołacz z Centrum.
Warto również wspomnieć, że w latach 1974 – 1991 r. „dziewiątka” kursowała również nocami, jako tramwaj linii nocnej nr 9N. Przez wszystkie 100 lat funkcjonowania trasa linii 9 nierozerwalnie związana była z Sołaczem i Śródmieściem, a przez większość lat również z Wildą.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?