18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: 100-lecie linii numer 9. Trasą jeżdżą zabytkowe tramwaje! [ZDJĘCIA, FILM]

PILAR
100-lecie linii tramwajowej numer dziewięć
100-lecie linii tramwajowej numer dziewięć Marek Zakrzewski
„Dziewiątka” była jedną z pierwszych linii w Poznaniu. Otwarto ją krótko po przejściu z oznaczenia tramwajów kolorami na cyfry. Początkowo linia zaczynała się na rynku Wildeckim i z niego Wierzbięcicami docierała do Sołacza. Później przebieg „dziewiątki”był wielokrotnie zmieniany, ale cały czas łączyła Wildę z Sołaczem. I od początku lat 80. kursuje na niezmienionej trasie, tak jak dzisiaj.

– Jeździmy między planowymi dziewiątkami. Mamy przez to często przypadkowych pasażerów, którzy po prostu wsiadają widząc tramwaj. Większość przyszła jednak z okazji tej imprezy przejechać się zabytkowymi składami – opowiada Maciej Witkowski z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.

"Dziewiątka" po raz pierwszy na ulice Poznania wyjechała 7 października 1913 roku łącząc Rynek Wildecki z Mostem Teatralnym ulicami Bittera (Wierzbięcice) – Colomba (Matyi) – most Dworcowy – Głogowska – Buddego (Roosevelta).

W niedzielę w godzinach 12-17 na linii pojawiły się trzy dodatkowe historyczne tramwaje obsługiwane przez członków stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Na trasę wyjechały składy wagonów N+ND z lat 1949 i 1950 (pierwsze wyprodukowane w powojennej Polsce) oraz przegubowych tramwajów 102N z 1969 roku i 102Na z 1973 roku.

– Zaskoczyło mnie to. Pamiętam jak jeździły te tramwaje na linii. Jeździłem do szkoły rolniczej na Golęcin z Wildy, prawie całą trasą. Ten przejazd przypomniał mi dzisiaj młode lata, to co się działo 50 lat temu. Nostalgiczna podróż, miło było powspominać. Wtedy tramwaj jeździł jeszcze przez Półwiejską – mówił Jarosław Łyszczak, jeden z przypadkowych pasażerów zabytkowego tramwaju.

HISTORIA LINII:
Pierwsze dziewiątki wyjechały na trasy 7 października 1913 roku. Po kilkunastu dniach funkcjonowania, 18 października tego samego roku trasę linii 9 przedłużono do Sołacza, a koniec trasy znajdował się na wysokości placu Spiskiego, gdzie ustawiono poczekalnię dla pasażerów (dziś zabytkowy zielony budynek stojący u zbiegu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej).

Jako ciekawostkę należy wspomnieć fakt, że w 1935 roku „dziewiątkę” na Sołaczu wspomogła „jedenastka”, która kursowała do nowo powstałej pętli na Winiarach. Obie linie 9 i 11 funkcjonowały naprzemiennie z częstotliwością kursów co 20’, jednak cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że mieszkańcy Sołacza słali do dyrekcji Poznańskiej Kolei Elektrycznej liczne wnioski o zwiększenie częstotliwości kursów na co 10’ na linii 9 łączącej Sołacz z Centrum.

Warto również wspomnieć, że w latach 1974 – 1991 r. „dziewiątka” kursowała również nocami, jako tramwaj linii nocnej nr 9N. Przez wszystkie 100 lat funkcjonowania trasa linii 9 nierozerwalnie związana była z Sołaczem i Śródmieściem, a przez większość lat również z Wildą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski