Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powstanie tunel pod torami w Kobylnicy oraz rondo. Takie inwestycje zakłada plan budowy bezkolizyjnego przejazdu kolejowego

Igor Chudziński
Igor Chudziński
Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy tunelu przez PKP PLK.
Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy tunelu przez PKP PLK. Powiat poznański
Zamiast przejazdu kolejowego z rogatkami w Kobylnicy powstanie 70-metrowy tunel pod torami. Zamiast skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – rondo. Takie są założenia budowy bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowe w Kobylnicy. Inwestycja będzie kosztować około 40 mln zł. 10 lutego 2020 roku podpisana została umowa na dofinansowanie budowy tunelu przez PKP PLK.

Dofinansowanie od PKP PLK otrzyma powiat poznański, który poprzez Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu będzie realizował inwestycję w Kobylnicy.

Tunel powstanie na ulicy Swarzędzkiej w Kobylnicy, która jest drogą powiatową. Codziennie przejeżdża nią średnio 12,5 tys. pojazdów. Są to głównie samochody osobowe, którymi mieszkańcy aglomeracji dojeżdżają do pracy w Poznaniu i Swarzędzu.

Duże natężenie ruchu jest również na trasie kolejowej Poznań – Gniezno. Jeżdżą tędy pociągi pasażerskie i towarowe. To sprawia, że rogatki często są zamknięte. A wtedy korkuje się nie tylko ulica Swarzędzka w Kobylnicy, ale również droga wojewódzka z Poznania w kierunku Pobiedzisk. Dzieje się tak, gdy korek kończy się w obrębie skrzyżowania i czekające samochody blokują przejazd pozostałym pojazdom.

– Tunel w Kobylnicy, to jeden z wielu obiektów, które powstają w ramach projektu z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycje te, z wykorzystaniem środków unijnych, stworzą bezpieczniejszych i sprawniejszy system komunikacji – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK.

Zobacz też: PKP PLK dostosuje część stacji kolejowych do potrzeb osób niepełnosprawnych

Jak podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański zadanie to znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników skrzyżowania drogi powiatowej z trasą kolejową.

– Uwzględni potrzeby zarówno kierowców, jak i rowerzystów oraz pieszych. Wpłynie też na czas przejazdu w kierunku Poznania, Swarzędza oraz Pobiedzisk – wyjaśnia Jan Grabkowski, starosta poznański.

Tunel w Kobylnicy: koszt inwestycji
Koszt budowy samego tunelu szacowany jest na ponad 20 mln zł, ale na tym nie koniec. Aby sprawnie funkcjonował, przebudowane muszą zostać również okoliczne drogi, w tym skrzyżowanie ulicy Swarzędzkiej z drogą wojewódzką nr 194. Zgodnie z opracowaną koncepcją, powstanie tam rondo. Szacuje się, że inwestycja pochłonie łącznie około 40 mln zł.

Inwestycje sfinansować mają: powiat poznański, samorząd województwa wielkopolskiego, gmina Swarzędz oraz PKP PLK.

Zgodnie z podpisaną 10 lutego 2020 roku umową PKP PLK dołoży do budowy tunelu prawie 20,5 mln zł.

Ale jak zaznacza starosta poznański, to niejedyna tego typu inwestycja w regionie, która poprawi bezpieczeństwo kierowców, pieszych i podróżujących koleją.

– Wspólnie z gminą Komorniki i Poznaniem realizujemy węzeł Grunwaldzka w Plewiskach, trwa też budowa tunelu w Kostrzynie, gdzie powiat dołożył 9 milionów złotych. Łącznie koszty tych zadań, które prowadzimy wspólnie z samorządami i przy wsparciu unijnym szacujemy na 150 milionów złotych. Udział PKP to 35 milionów złotych – wylicza Jan Grabkowski.

Teraz Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu ogłosi przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwsze samochody powinny pojechać nowym tunelem oraz przebudowanymi drogami w 2023 roku.

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski