Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA 2011: HISTORIA MUZYKI [ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Redakcja
Znajdziesz tu arkusze, pytania i odpowiedzi

ODPOWIEDZI Z HISTORII MUZYKI NA POZIOMIE PODSTAWOWYM

ZADANIE 1
Chorał gregoriański

ZADANIE 2
A)
Stworzenie świata - Joseph Haydn - oratorium
Wesele Figara - Wolfgang Amadeusz Mozart - opera buffa (komiczna)
La Passione - Joseph Haydn - Menuet (Symfonia f-moll "La Passione")
Eine kleine Nachtmusik - Wolfgang Amadeusz Mozart - serenada
B)
epoka: barok

ZADANIE 3
fuga - barok
psalm - średniowiecze
forma sonatowa - klasycyzm
msza - renesans

ZADANIE 4
A. W finale swojej Symfonii Reformacyjnej Feliks Mendelssohn-Bartholdy wprowadził chorał Ein feste Burg ist unser Gott. PRAWDA
B. Symfonia h-moll Niedokończona Franciszka Schuberta jest dziełem jednoczęściowym. FAŁSZ

ZADANIE 5
nazwa instrumentu: Monochord

ZADANIE 6
A)
wiek: XVi wiek (epoka renesansu)
B)
kompozytorzy: Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł, Marcin Leopolita, Mikołaj z Krakowa, Jakub Polak

ZADANIE 7
Dzieło Ludwiga van Beethovena - Marsz żałobny z III Symfonii Es-dur, op. 55 Eroica
Dzieło Fryderyka Chopina - Sonata b-moll, jej trzecia część to Marsz żałobny

ZADANIA 8, 9, 10 i 11
Do tych zadań maturzyści musieli wysłuchać krótkie utwory muzyczne. Niestety, Centralna Komisja Egzaminacyjna nie zamieściła na swojej stronie tych nagrań, dlatego nie można rozwiązać tych zadań.

ZADANIE 12
1. polichóralna
2. basso continuo
3. przetworzeniowa
4. dodekafoniczna
5. serialna

ZADANIE 13
Źródło 1 folklor rosyjski Tytuł utworu Święto wiosny
Źródło 2 opera buffa Tytuł utworu Żywot rozpustnika
Źródło 3 śpiew gregoriański Tytuł utworu Msza

ZADANIE 14
technika: aleatoryzm

ZADANIE 15
1. Tristan i Izolda
2. Śpiewacy norymberscy
3. Złoto Renu
4. Walkiria
kompozytor: Ryszard Wagner

ZADANIE 16
A)
barok
B)
instrumenty dęte: pomort i szałamaj
instrumenty strunowe: lira i harfa

ZADANIE 17
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY

ZADANIE 18
A) polimetria
B) Mity

ZADANIE 19
A) Witold Lutosławski
B)
1 - Koncert na orkiestrę
2 - Trzy poematy Henri Michaux
3 - Łańcuch II

ZADANIE 20
A)
1 - organum
2 - motet
3 - madrygał
B)
polifoniczność

ZADANIE 21
średniowiecze - paryska
renesans - franko-flamandzka
barok - wenecka-operowa
klasycyzm - mannheimska
romantyzm - rosyjska

ZADANIE 22
a. notacja modalna

ZADANIE 23
Funkcje pełnione przez Jana Sebastiana Bacha
1723-1750 - kantor przy kościele św. Tomasza w Lipsku - Pasja wg św. Mateusza
1708-1717 - organista i kameralista kapeli dworskiej księcia Wilhelma Ernsta w Weimarze - Passacaglia c-moll
1717-1723 - kapelmistrz i dyrektor muzyki kameralnej na dworze księcia Leopolda von Anhalt-Köthen - sonaty i partity na skrzypce solo

ZADANIE 24
Obrazki z wystawy - Modest Musorgski - malarstwo - Witold Hartmann
Sen nocy letniej - Feliks Mendelssohn-Bartholdy - literatura - William Szekspir
Peer Gynt - Edvard Grieg - literatura - Henryk Ibsen

ZADANIE 25
Poemat symfoniczny - instrumentalna forma muzyczna, stworzona przez Ferenca Liszta w XIX wieku. Jest to dzieło o charakterze programowym, zwykle sugerowanym już w tytule. Forma nie posiada określonej budowy i jest podporządkowana wymogom fabularnej treści, zaczerpniętej najczęściej z literatury, rzadziej z malarstwa lub rzeźby.
Wczesne poematy symfoniczne były z reguły jednoustępowe (w przeciwieństwie do kilkuustępowych symfonii programowych), w budowie wykazywały nawiązanie do formy sonatowej, cyklu sonatowego, wariacji lub ronda. Najczęściej obsadę wykonawczą poematu stanowiły orkiestry.

ZADANIE 26
"Melodie na Pstałterz Polski" Mikołaja Gomółki są pierwszym znanym - i jedynym zachowanym do dzisiaj - opracowaniem muzycznym wszystkich 150 psalmów, które przetłumaczył Jan Kochanowski. Zostały wydane w 1580 roku w Krakowie.
Melodie zawierają 150 krótkich utworów utrzymanych w układzie czterogłosowym, w technice nota contra notam. Posiłkując się rytmiczną siłą akcentową kompozytor zachował niezwykłą wierność akcentacji języka polskiego.
Najbardziej znane psalmy to: Nieście chwałę, mocarze (29.), Kleszczmy rękoma (47.) oraz Szczęśliwy, który ludzi upadłych ratuje (41.).

ZADANIE 27
ZOBACZ ZAŁĄCZNIKI GRAFICZNE

ZADANIE 28
A. Pojęcie "oratorium" oznacza obszerny utwór, często religijny, dla solistów, chóru i orkiestry, przeznaczony do wykonania koncertowego, niescenicznego. PRAWDA
B. W okresie klasycyzmu do twórczości oratoryjnej Haendla nawiązywał Mozart w takich dziełach, jak np. Stworzenie świata czy Pory roku. FAŁSZ

ZADANIE 29
TWÓRCZOŚĆ WOLFGANGA AMADEUSZA MOZARTA
Funkcja uwertury: podkreślenie komicznego charakteru utworu
Przykładowe uwertury: Don Giovanni, Carmen
Charakterystyka jednej z wyżej wymienionych uwertur: Carmen - uwertura typu włoskiego (składająca się z trzech części: I szybka, koncentrująca; II wolna, śpiewna; III szybka, o charakterze tanecznym lub fugowanym), bardzo żywa muzyka,

TWÓRCZOŚĆ LUDWIGA VAN BEETHOVENA:
Funkcja uwertury: muzyczna ilustracja dzieła
Przykładowe uwertury: Coriolan, Egmont
Charakterystyka jednej z wyżej wymienionych uwertur: Muzyczno-dramatyczny konflikt wyrażają dwa tematy prowadzone w rozbudowanej formie sonatowej. Uwertura koncertowa.

ODPOWIEDZI Z HISTORII MUZYKI NA POZIOMIE ROZSZERZONYM

CZĘŚĆ I

ZADANIE 1
A. Pojęcie "oratorium" oznacza obszerny utwór, najczęściej o tematyce świeckiej, dla solistów, chóru, baletu i orkiestry, przeznaczony do wykonania scenicznego. FAŁSZ
B. W okresie klasycyzmu do twórczości oratoryjnej Haendla nawiązywał Haydn w takich dziełach, jak np. Stworzenie świata czy Pory roku. PRAWDA

ZADANIE 2
- dramat liturgiczny
- misteria
- komedia madrygał‚owa

ZADANIE 3
fauxbourdon
przeinitowana
cantus firmus
polichóralna

ZADANIE 4
a) Wiek XVI, dynastia Jagiellonów (Zygmunt I Stary)
b) Mikołaj Gomółka "Melodie na psałterz polski"
Wacław z Szamotuł "Pieśń o narodzeniu Pańskim"
Marcin Leopolita "Missa Paschalis"

ZADANIE 5
Stanisław przy zwłokach Anny, obraz Stanisława Bergmana
- Mieczysław Karłowicz, Stanisław i Anna Oświecimowie, poemat symfoniczny op. 12, (1907), ca 24'
Romeo i Julia, dramat Williama Szekspira
- Georg Benda - singspiel Romeo i Julia (1776)
- Nicola Aantonio Zingarelli - opera Giulietta e Romeo (1793)
- Nicola Vaccai - opera Giulietta e Romeo (1825)
- Vincenzo Bellini - opera I Capuleti e i Montecchi (1830)
- George Macfarren - uwertura Romeo i Julia (1836)
- Hektor Berlioz - symfonia dramatyczna Romeo i Julia (1839)
- Filippo Marchetti - opera Romeo e Julietta (1865)
- Charles Gounod - opera Romeo i Julia (1867)
- Piotr Czajkowski - fantazja orkiestrowa Romeo i Julia (1869)
- Johan Svendsen - fantazja orkiestrowa Romeo og Julie (1876)
- Joachim Raff - uwertura Romeo i Julia (1879)
- Riccardo Zandonai - opera Giulietta e Romeo (1822)
- Siergiej Prokofjew - balet Romeo i Julia (1936)
Erlkönig, ballada Johanna Wolfganga Goethego
- Robert Schumann, Pieśń Król olch (tłumaczony również jako Król elfów), op 1 D 328

ZADANIE 6
Monochord - Instrument służący do badań nad zjawiskami akustycznymi w zakresie proporcji interwałów, znany już w starożytności, używany także w średniowieczu jako pomoc przy nauce śpiewu. Jedną strunę rozpiętą na pudle rezonansowym dzielono za pomocą ruchomej podstawki na odcinki różnej długości, by w sposób geometryczny zmierzyć i wyznaczyć wysokość odpowiednich dźwięków.

ZADANIE 7
Kolaż (collage)

ZADANIE 8
fuga barok
psalm średniowiecze
forma sonatowa klasycyzm
msza renesans

ZADANIE 9
Antonio Vivaldi

ZADANIE 10
Źródło 1 folklor rosyjski Tytuł utworu Święto wiosny
Źródło 2 opera buffa Tytuł utworu Żywot rozpustnika
Źródło 3 śpiew gregoriański Tytuł utworu Msza

ZADANIE 11
Michał Leopolita, Missa Paschalis
Ta pięciogłosowa (w Agnus Dei 6-głosowa) Missa Paschalis utrzymana jest w stylu niderlandzkiej polifonii, oparta na czterech polskich pieśniach wielkanocnych: Chrystus Pan zmartwychwstał, Chrystus zmartwychwstał jest, Wesoły dzień nam dziś nastał, "Wstał Pan Chrystus".

Zygmunt Noskowski, Step
Step op. 66 jest pierwszym polskim poematem symfonicznym, pierwotnie miał być uwerturą do opery wg Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza. Jego program nawiązuje do atmosfery "Trylogii" Henryka Sienkiewicza, w szczególności do "Ogniem i mieczem", którego akcja toczy się w znacznej części na bezkresnych stepach Ukrainy.

ZADANIE 12
W uwerturze kompozytor od pierwszych taktów przekazał inicjatywę fortepianowi. (Nie ma wstępu orkiestry.)

ZADANIE 13
Mieczysław Karłowicz

ZADANIE 14
Johannes Tinctoris - 3
Arystoteles - 1
Guido z Arezzo - 2
Jean Philippe Rameau - 4

ZADANIE 15
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 1
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 2
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 3
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 4

DO ZADAŃ Z CZĘŚCI II uczniowie słuchali muzyki, niestety Centralna Komisja Egzaminacyjna nie umieściła na stronie internetowej nagrań

INNE EGZAMINY:
JĘZYK POLSKI - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
MATEMATYKA - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
JĘZYK ANGIELSKI - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE - PYTANIA I ODPOWIEDZI
BIOLOGIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
HISTORIA MUZYKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK NIEMIECKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
FIZYKA I ASTRONOMIA - ODPOWIEDZI
FILOZOFIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
GEOGRAFIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
WIEDZA O TAŃCU - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK ROSYJSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
INFORMATYKA - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
JĘZYK ŁACIŃSKI - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
HISTORIA - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
CHEMIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK FRANCUSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK FRANCUSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK HISZPAŃSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZ
JĘZYK WŁOSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski