ODPOWIEDZI Z HISTORII MUZYKI NA POZIOMIE PODSTAWOWYM
ZADANIE 1
Chorał gregoriański
ZADANIE 2
A)
Stworzenie świata - Joseph Haydn - oratorium
Wesele Figara - Wolfgang Amadeusz Mozart - opera buffa (komiczna)
La Passione - Joseph Haydn - Menuet (Symfonia f-moll "La Passione")
Eine kleine Nachtmusik - Wolfgang Amadeusz Mozart - serenada
B)
epoka: barok
ZADANIE 3
fuga - barok
psalm - średniowiecze
forma sonatowa - klasycyzm
msza - renesans
ZADANIE 4
A. W finale swojej Symfonii Reformacyjnej Feliks Mendelssohn-Bartholdy wprowadził chorał Ein feste Burg ist unser Gott. PRAWDA
B. Symfonia h-moll Niedokończona Franciszka Schuberta jest dziełem jednoczęściowym. FAŁSZ
ZADANIE 5
nazwa instrumentu: Monochord
ZADANIE 6
A)
wiek: XVi wiek (epoka renesansu)
B)
kompozytorzy: Mikołaj Gomółka, Wacław z Szamotuł, Marcin Leopolita, Mikołaj z Krakowa, Jakub Polak
ZADANIE 7
Dzieło Ludwiga van Beethovena - Marsz żałobny z III Symfonii Es-dur, op. 55 Eroica
Dzieło Fryderyka Chopina - Sonata b-moll, jej trzecia część to Marsz żałobny
ZADANIA 8, 9, 10 i 11
Do tych zadań maturzyści musieli wysłuchać krótkie utwory muzyczne. Niestety, Centralna Komisja Egzaminacyjna nie zamieściła na swojej stronie tych nagrań, dlatego nie można rozwiązać tych zadań.
ZADANIE 12
1. polichóralna
2. basso continuo
3. przetworzeniowa
4. dodekafoniczna
5. serialna
ZADANIE 13
Źródło 1 folklor rosyjski Tytuł utworu Święto wiosny
Źródło 2 opera buffa Tytuł utworu Żywot rozpustnika
Źródło 3 śpiew gregoriański Tytuł utworu Msza
ZADANIE 14
technika: aleatoryzm
ZADANIE 15
1. Tristan i Izolda
2. Śpiewacy norymberscy
3. Złoto Renu
4. Walkiria
kompozytor: Ryszard Wagner
ZADANIE 16
A)
barok
B)
instrumenty dęte: pomort i szałamaj
instrumenty strunowe: lira i harfa
ZADANIE 17
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY
ZADANIE 18
A) polimetria
B) Mity
ZADANIE 19
A) Witold Lutosławski
B)
1 - Koncert na orkiestrę
2 - Trzy poematy Henri Michaux
3 - Łańcuch II
ZADANIE 20
A)
1 - organum
2 - motet
3 - madrygał
B)
polifoniczność
ZADANIE 21
średniowiecze - paryska
renesans - franko-flamandzka
barok - wenecka-operowa
klasycyzm - mannheimska
romantyzm - rosyjska
ZADANIE 22
a. notacja modalna
ZADANIE 23
Funkcje pełnione przez Jana Sebastiana Bacha
1723-1750 - kantor przy kościele św. Tomasza w Lipsku - Pasja wg św. Mateusza
1708-1717 - organista i kameralista kapeli dworskiej księcia Wilhelma Ernsta w Weimarze - Passacaglia c-moll
1717-1723 - kapelmistrz i dyrektor muzyki kameralnej na dworze księcia Leopolda von Anhalt-Köthen - sonaty i partity na skrzypce solo
ZADANIE 24
Obrazki z wystawy - Modest Musorgski - malarstwo - Witold Hartmann
Sen nocy letniej - Feliks Mendelssohn-Bartholdy - literatura - William Szekspir
Peer Gynt - Edvard Grieg - literatura - Henryk Ibsen
ZADANIE 25
Poemat symfoniczny - instrumentalna forma muzyczna, stworzona przez Ferenca Liszta w XIX wieku. Jest to dzieło o charakterze programowym, zwykle sugerowanym już w tytule. Forma nie posiada określonej budowy i jest podporządkowana wymogom fabularnej treści, zaczerpniętej najczęściej z literatury, rzadziej z malarstwa lub rzeźby.
Wczesne poematy symfoniczne były z reguły jednoustępowe (w przeciwieństwie do kilkuustępowych symfonii programowych), w budowie wykazywały nawiązanie do formy sonatowej, cyklu sonatowego, wariacji lub ronda. Najczęściej obsadę wykonawczą poematu stanowiły orkiestry.
ZADANIE 26
"Melodie na Pstałterz Polski" Mikołaja Gomółki są pierwszym znanym - i jedynym zachowanym do dzisiaj - opracowaniem muzycznym wszystkich 150 psalmów, które przetłumaczył Jan Kochanowski. Zostały wydane w 1580 roku w Krakowie.
Melodie zawierają 150 krótkich utworów utrzymanych w układzie czterogłosowym, w technice nota contra notam. Posiłkując się rytmiczną siłą akcentową kompozytor zachował niezwykłą wierność akcentacji języka polskiego.
Najbardziej znane psalmy to: Nieście chwałę, mocarze (29.), Kleszczmy rękoma (47.) oraz Szczęśliwy, który ludzi upadłych ratuje (41.).
ZADANIE 27
ZOBACZ ZAŁĄCZNIKI GRAFICZNE
ZADANIE 28
A. Pojęcie "oratorium" oznacza obszerny utwór, często religijny, dla solistów, chóru i orkiestry, przeznaczony do wykonania koncertowego, niescenicznego. PRAWDA
B. W okresie klasycyzmu do twórczości oratoryjnej Haendla nawiązywał Mozart w takich dziełach, jak np. Stworzenie świata czy Pory roku. FAŁSZ
ZADANIE 29
TWÓRCZOŚĆ WOLFGANGA AMADEUSZA MOZARTA
Funkcja uwertury: podkreślenie komicznego charakteru utworu
Przykładowe uwertury: Don Giovanni, Carmen
Charakterystyka jednej z wyżej wymienionych uwertur: Carmen - uwertura typu włoskiego (składająca się z trzech części: I szybka, koncentrująca; II wolna, śpiewna; III szybka, o charakterze tanecznym lub fugowanym), bardzo żywa muzyka,
TWÓRCZOŚĆ LUDWIGA VAN BEETHOVENA:
Funkcja uwertury: muzyczna ilustracja dzieła
Przykładowe uwertury: Coriolan, Egmont
Charakterystyka jednej z wyżej wymienionych uwertur: Muzyczno-dramatyczny konflikt wyrażają dwa tematy prowadzone w rozbudowanej formie sonatowej. Uwertura koncertowa.
ODPOWIEDZI Z HISTORII MUZYKI NA POZIOMIE ROZSZERZONYM
CZĘŚĆ I
ZADANIE 1
A. Pojęcie "oratorium" oznacza obszerny utwór, najczęściej o tematyce świeckiej, dla solistów, chóru, baletu i orkiestry, przeznaczony do wykonania scenicznego. FAŁSZ
B. W okresie klasycyzmu do twórczości oratoryjnej Haendla nawiązywał Haydn w takich dziełach, jak np. Stworzenie świata czy Pory roku. PRAWDA
ZADANIE 2
- dramat liturgiczny
- misteria
- komedia madrygał‚owa
ZADANIE 3
fauxbourdon
przeinitowana
cantus firmus
polichóralna
ZADANIE 4
a) Wiek XVI, dynastia Jagiellonów (Zygmunt I Stary)
b) Mikołaj Gomółka "Melodie na psałterz polski"
Wacław z Szamotuł "Pieśń o narodzeniu Pańskim"
Marcin Leopolita "Missa Paschalis"
ZADANIE 5
Stanisław przy zwłokach Anny, obraz Stanisława Bergmana
- Mieczysław Karłowicz, Stanisław i Anna Oświecimowie, poemat symfoniczny op. 12, (1907), ca 24'
Romeo i Julia, dramat Williama Szekspira
- Georg Benda - singspiel Romeo i Julia (1776)
- Nicola Aantonio Zingarelli - opera Giulietta e Romeo (1793)
- Nicola Vaccai - opera Giulietta e Romeo (1825)
- Vincenzo Bellini - opera I Capuleti e i Montecchi (1830)
- George Macfarren - uwertura Romeo i Julia (1836)
- Hektor Berlioz - symfonia dramatyczna Romeo i Julia (1839)
- Filippo Marchetti - opera Romeo e Julietta (1865)
- Charles Gounod - opera Romeo i Julia (1867)
- Piotr Czajkowski - fantazja orkiestrowa Romeo i Julia (1869)
- Johan Svendsen - fantazja orkiestrowa Romeo og Julie (1876)
- Joachim Raff - uwertura Romeo i Julia (1879)
- Riccardo Zandonai - opera Giulietta e Romeo (1822)
- Siergiej Prokofjew - balet Romeo i Julia (1936)
Erlkönig, ballada Johanna Wolfganga Goethego
- Robert Schumann, Pieśń Król olch (tłumaczony również jako Król elfów), op 1 D 328
ZADANIE 6
Monochord - Instrument służący do badań nad zjawiskami akustycznymi w zakresie proporcji interwałów, znany już w starożytności, używany także w średniowieczu jako pomoc przy nauce śpiewu. Jedną strunę rozpiętą na pudle rezonansowym dzielono za pomocą ruchomej podstawki na odcinki różnej długości, by w sposób geometryczny zmierzyć i wyznaczyć wysokość odpowiednich dźwięków.
ZADANIE 7
Kolaż (collage)
ZADANIE 8
fuga barok
psalm średniowiecze
forma sonatowa klasycyzm
msza renesans
ZADANIE 9
Antonio Vivaldi
ZADANIE 10
Źródło 1 folklor rosyjski Tytuł utworu Święto wiosny
Źródło 2 opera buffa Tytuł utworu Żywot rozpustnika
Źródło 3 śpiew gregoriański Tytuł utworu Msza
ZADANIE 11
Michał Leopolita, Missa Paschalis
Ta pięciogłosowa (w Agnus Dei 6-głosowa) Missa Paschalis utrzymana jest w stylu niderlandzkiej polifonii, oparta na czterech polskich pieśniach wielkanocnych: Chrystus Pan zmartwychwstał, Chrystus zmartwychwstał jest, Wesoły dzień nam dziś nastał, "Wstał Pan Chrystus".
Zygmunt Noskowski, Step
Step op. 66 jest pierwszym polskim poematem symfonicznym, pierwotnie miał być uwerturą do opery wg Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza. Jego program nawiązuje do atmosfery "Trylogii" Henryka Sienkiewicza, w szczególności do "Ogniem i mieczem", którego akcja toczy się w znacznej części na bezkresnych stepach Ukrainy.
ZADANIE 12
W uwerturze kompozytor od pierwszych taktów przekazał inicjatywę fortepianowi. (Nie ma wstępu orkiestry.)
ZADANIE 13
Mieczysław Karłowicz
ZADANIE 14
Johannes Tinctoris - 3
Arystoteles - 1
Guido z Arezzo - 2
Jean Philippe Rameau - 4
ZADANIE 15
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 1
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 2
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 3
ZOBACZ ZAŁĄCZNIK GRAFICZNY - cz. 4
DO ZADAŃ Z CZĘŚCI II uczniowie słuchali muzyki, niestety Centralna Komisja Egzaminacyjna nie umieściła na stronie internetowej nagrań
INNE EGZAMINY:
JĘZYK POLSKI - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
MATEMATYKA - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
JĘZYK ANGIELSKI - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE - PYTANIA I ODPOWIEDZI
BIOLOGIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
HISTORIA MUZYKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK NIEMIECKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
FIZYKA I ASTRONOMIA - ODPOWIEDZI
FILOZOFIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
GEOGRAFIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
WIEDZA O TAŃCU - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK ROSYJSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
INFORMATYKA - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
JĘZYK ŁACIŃSKI - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
HISTORIA - TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI PO EGZAMINIE
CHEMIA - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK FRANCUSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK FRANCUSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
JĘZYK HISZPAŃSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZ
JĘZYK WŁOSKI - PYTANIA I ODPOWIEDZI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?