Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja usług: fryzjer, kosmetyczka, lekarz

Milena Kochanowska
Reklamacja usług: Usługi fryzjerskie możemy reklamować tak jak inne, a w poważnych przypadkach żądać odszkodowania
Reklamacja usług: Usługi fryzjerskie możemy reklamować tak jak inne, a w poważnych przypadkach żądać odszkodowania 123 RF
Jak reklamować niektóre usługi i czy warto z usługodawcą spisać umowę, wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów

Reklamacja usług
Co powinniśmy zrobić, jeśli nie jesteśmy zadowoleni z usługi fryzjera lub kosmetyczki?
Zawsze weźmy paragon, bo to dowód zawarcia umowy. Przed poważniejszymi zabiegami kosmetycznymi można nawet spisać umowę, w dwóch egzemplarzach dla każdej ze stron. Umowy zawierane z fryzjerami lub kosmetyczkami są umowami o dzieło. Gdy stwierdzimy wadę, mamy prawo na podstawie rękojmi złożyć pisemną reklamację, w której przedstawimy wady usługi i nasze żądania, na które usługodawca musi odpowiedzieć w ciągu 14 dni. Możemy domagać się np. poprawienia usługi, obniżenia ceny lub jej zwrotu, jeżeli uważamy, że usługa została wykonana całkowicie źle. Jeśli reklamacja nie zostanie uwzględniona, możemy skierować sprawę do sądu, ale wówczas może być konieczna opinia biegłego sądowego. Doradzam też zrobienie zdjęć pokazujących wady usługi, żeby mieć dodatkowy dowód. Jeżeli z powodu źle wykonanej usługi musieliśmy się leczyć, na przykład u dermatologa, mamy prawo wystąpić również o odszkodowanie.

Reklamacja usług
Czy z korepetytorem także powinniśmy zawrzeć pisemną umowę?
Jest to wskazane. Jeśli korepetytor nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, np. nie przeprowadza zajęć lub robi to na nieodpowiednim poziomie, powinniśmy przekazać mu naszą reklamacje na piśmie, a gdy nie poprawi jakości usług, mamy prawo zrezygnować z umowy bez żadnych konsekwencji.

Reklamacja usług
W przypadku usług medycznych sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana.
Umowa dotycząca usług medycznych może mieć charakter umowy o dzieło lub umowy-zlecenia, chociaż nie zawieramy jej na piśmie. Umową o dzieło będzie, jeżeli zamawiamy wykonanie konkretnej rzeczy, np. protezy zębowej. Jeśli stwierdzimy wadę, możemy złożyć reklamację na podstawie rękojmi za wady fizyczne rzeczy. Sprawa jest bardziej skomplikowana, gdy umowa dotyczy leczenia. Wówczas w grę wchodzą przepisy dotyczące zlecenia, czyli umowy tzw. starannego działania. Nie mamy tutaj do czynienia z jakimś określonym materialnym rezultatem, tylko z czynnościami mającymi doprowadzić, o ile będzie to możliwe, do pozytywnego zakończenia leczenia. Gdy stwierdzimy, że lekarz nienależycie wykonuje swoje zobowiązania – nie przeprowadza zabiegów, stosuje niewłaściwe leki, występują efekty uboczne których miało nie być – możemy złożyć reklamację, w której zażądamy podjęcia określonych działań, np. wykonania zabiegów. Mamy też prawo żądać zwrotu poniesionych kosztów leczenia, a nawet odszkodowania, jeśli lekarz spowodował uszczerbek na zdrowiu wymagający leczenia u innego medyka. Gdy reklamacja nie zostanie uwzględniona, pozostaje nam droga sądowa. Choć są to zawsze sprawy trudne i wymagające opinii biegłych lekarzy sądowych, powinniśmy walczyć o swoje prawa.

Reklamacja usług
A jeśli mamy problem z leczeniem szpitalnym?
Te sprawy są zazwyczaj bardzo trudne. W pierwszej kolejności musimy pisemnie zwrócić się ze skargą do Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, działającej przy urzędzie wojewódzkim, a ona nada sprawie bieg.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski