Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na wakacje pociągiem. To warto wiedzieć!

Milena Kochanowska
Na wakacje pociągiem: Skargę na przewoźnika składamy do Urzędu Transportu Kolejowego
Na wakacje pociągiem: Skargę na przewoźnika składamy do Urzędu Transportu Kolejowego TOMASZ HOłOD
Jak bezpiecznie kupić bilet i czy możemy go zwrócić? Jakie mamy prawa, jeżeli pociąg jest znacznie opóźniony?

Tylko pasażerowie pociągów Express InterCity (EIC) mogą zająć wolne miejsce i kupić bilet podczas kontroli. We wszystkich innych pociągach pasażer bez biletu musi jak najszybciej zgłosić się do konduktora – przed wejściem do pociągu lub zaraz po wejściu. Niektórzy przewoźnicy (np. Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie) żądają byśmy weszli do niego pierwszymi drzwiami i tylko w tej części pociągu (pierwszy przedział) czekali na konduktora. Szukanie go w innych wagonach może skończyć się dla nas płaceniem kary. Nie dotyczy to osób niepełnosprawnych.

Jeśli zgłosimy się do konduktora, a on w danym momencie nie może wypisać nam biletu, powinien dać nam potwierdzenie zgłoszenia braku biletu. Wówczas możemy zająć wolne miejsce i bilet kupić podczas kontroli. Kupując bilet w kasie sami powinniśmy sprawdzić, czy został on wystawiony prawidłowo. Gdyby w czasie kontroli okazało się, że bilet jest błędny, nasza reklamacja może zostać nieuznana.

Kupując bilet przez internet sprawdźmy, czy w razie rezygnacji z przejazdu możemy bilet oddać w kasie (i w jakim czasie), czy też tylko anulować go drogą elektroniczną i dostać zwrot części wpłaconych pieniędzy na konto – czytajmy regulaminy przewoźników. Gdy płacimy za bilet kartą, to przy jego zwrocie musimy ją mieć (najlepiej też wydruk z terminala, który dostaniemy w kasie, jako potwierdzenie zapłaty). Kasa nie odda nam gotówki, tylko przeleje pieniądze na konto.
Jeśli zrezygnujemy z przejazdu przed jego rozpoczęciem lub w jego trakcie, przysługuje nam zwrot pieniędzy po potrąceniu odstępnego. Przewoźnik nie może go jednak potrącić, jeżeli rezygnujemy z jego winy – np. gdy pociąg został odwołany albo gdy nie mogliśmy do niego wsiąść z powodu jego zatłoczenia. Bilet można zwrócić w kasie przewoźnika. Mamy też prawo do zmiany: terminu podróży, klasy pociągu (np. z pierwszej na niższą), trasy.

Przewoźnik pierwotny ani przewoźnik zastępczy nie może żądać od nas jakiejkolwiek dopłaty do biletu, nawet jeśli ten przewóz będzie droższy. Gdy będzie tańszy, powinien zwrócić nam tę różnicę. Możemy także żądać odszkodowania, określając wysokość szkody jeśli taka powstała w związku z odwołaniem pociągu. Przewoźnik musi poświadczyć nam na bilecie, że opóźnienie pociągu doprowadziło do utraty połączenia z innym pociągiem. Robi to w jego imieniu pracownik punktu informacyjnego, konduktor lub inna osoba upoważniona. Przysługuje nam zwrot pieniędzy za cały przerwany przejazd i bezpłatny powrót do miejsca wyjazdu.

W razie opóźnienia pociągu mamy prawo: przed rozpoczęciem podróży zrezygnować z niej i dostać zwrot pełnego kosztu biletu lub żądać od przewoźnika odszkodowania za opóźnienie: od 60 do 119 min. opóźnienia – 25 proc. ceny biletu, od 120 min. opóźnienia 50 proc. ceny biletu. Zwrot pieniędzy powinniśmy dostać w ciągu miesiąca od złożenia żądania odszkodowania. Nie dotyczy to jednak połączeń o charakterze regionalnym, aglomeracyjnym oraz miejskim. Przewoźnik może też odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli jego wysokość jest mniejsza niż równowartość 4 euro.

Za rzeczy, które przewozimy ze sobą, przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko wtedy, gdy zostały uszkodzone lub skradzione z jego winy. Rowery przewozimy w wyznaczonym miejscu za opłatą lub złożone w torbie, jako bagaż bez dodatkowej opłaty.

Mamy prawo do złożenia reklamacji z powodu niewykonania lub złego wykonania umowy przewozu lub gdy nie zgadzamy się z treścią wystawionego wezwania do zapłaty. Odpowiedź na reklamację powinniśmy dostać w ciągu 30 dni. Niedotrzymanie terminu jest równoznaczne z uwzględnieniem reklamacji. Jeżeli mamy dokument poświadczający prawo do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, ale nie mieliśmy go przy sobie podczas kontroli, opłaty są umarzane, jeśli w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania udokumentujemy nasze uprawnienia. Poniesiemy jedynie opłatę manipulacyjną.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski