Co będzie, jeśli ZUS nie wyliczy nam kapitału początkowego?
Jeśli ZUS nie obliczy go nam na podstawie dokumentów, które dostarczymy wraz z wnioskiem, nasza emerytura będzie niższa niż ta, która rzeczywiście nam przysługuje.
A jeżeli nie mamy kompletu dokumentów?
Jeśli po obliczeniu kapitału odnajdziemy jakieś brakujące dokumenty, ZUS przeliczy nam kapitał na nowo.
Jak skompletować dokumenty?
Dokumentację niezbędną do ustalenia kapitału trzeba skompletować samemu i przekazać wraz z wnioskiem do ZUS-u. Nie jest to nieraz takie proste, bo wiele zakładów pracy zmieniło nazwy lub zostało zlikwidowanych. Trzeba wtedy odszukać firmę przechowującą dokumenty.
Czy ZUS pomoże przy składaniu wniosku?
Pracownicy ZUS-u bezpłatnie pomagają wypełniać druki. Wykaz – ponad 8 tys. zlikwidowanych zakładów pracy – można znaleźć na stronie interneto-wej: www.zus.pl. Wprowadzając nazwę zlikwidowanego zakładu pracy, odnajdziemy miejsce przechowywania jego dokumentów. Podobne wyszuki-warki są na stronie www.archiwa.gov.pl (http://ewidencja.archiwa.gov.pl/miejsca.php). Z ich pomocą można ustalić miejsce przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej zlikwidowanego lub upadłego przedsiębiorstwa.
Jakie dokumenty przekazujemy do ZUS-u?
Do wniosku o ustalenie kapitału – druk ZUS Kp-1 dołączamy informację dotyczącą okresów składkowych i nieskładkowych – druk ZUS Rp-6, zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7. Innymi dokumentami stwierdzającymi wysokość osiąganych wynagrodzeń mogą być: legitymacja ubezpieczeniowa, umowy o pracę, karty wynagrodzeń lub listy płac oraz dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe – świadectwa pracy, zaświadczenia, legitymacja ubezpieczeniowa itd.
Przynosimy oryginały czy kopie?
Wszystkie dokumenty przekazujemy w oryginale lub w formie poświadczonych notarialnie odpisów, wypisów lub kserokopii. Po naliczeniu kapitału oryginalne dokumenty zwracane są właścicielowi. Nie dostaniemy tylko zaświadczenia o
zatrudnieniu i wynagrodzeniu, wystawionego na druku ZUS Rp-7. Niektóre dokumenty możemy dołączyć w postaci kopii, np.: książeczkę wojskową, dyplom ukończenia szkoły wyższej, wyciągi z akt wystawione przez USC. Wystarczy jeśli ich zgodność z oryginałem poświadczy nam pracownik ZUS podczas składania wniosku.
A jeśli nasza dokumentacja została zniszczona?
Tym, którzy nie mogą do obliczenia kapitału przedstawić zaświadczeń o osiąganych zarobkach, ZUS obliczy wysokość kapitału, przyjmując w zerowych latach kwotę obowiązującego w tym okresie minimalnego wynagrodzenia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?