101 nowych progów zwalniających w 2023 roku
Progi zwalniające pojawiają się w miejscach, które mieszkańcy czy rady osiedli zgłaszają wrocławskim urzędnikom jako niebezpieczne. Wnioskujący opisują najczęściej sytuacje, w których kierowcy rozwijają duże prędkości lub nie ustępują pierwszeństwa pieszym na przejściu dla pieszych.
- Powstawanie progów na drogach wynika wyłącznie ze względów bezpieczeństwa. Zdajemy sobie sprawę, że są one kłopotliwym rozwiązaniem, drażniącym wszystkich kierowców, ale na ten moment najskuteczniejszym, bo egzekwującym od kierowców przestrzeganie limitów prędkości. Na szali jest rozdrażnienie kierujących i zdrowie pieszych. Nigdy nie wynosimy progów tam, gdzie nie mamy wcześniej potwierdzonego nagminnego przekraczania prędkości - w dodatku takiego przekroczenia, które zagraża życiu i zdrowiu - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego Wrocławia.
W 2023 roku we Wrocławiu pojawiło się 101 progów. Zamontowano je nie tylko na osiedlowych dróżkach (ul. Świt na Wojszycach lub ul. Jutrzenki między Kleciną i Oporowem), ale też na głównych ulicach wjazdowych do miasta. Na Ślężnej pojawiły się cztery nowe pary progów, ulica Borowska zyskała dwa progi, a na ul. Grota Roweckiego postawiono ich aż osiem.
Na tych ulicach pojawiły się progi zwalniające w 2023 roku:
- ul. Działdowska/Tczewska - 4
- ul. Działdowska/Ełcka - 4
- ul. Jutrzenki - 3
- ul. Klecińska - 1
- ul. Świt - 6
- ul. Idzikowskiego - 5
- ul. Główna - 2
- ul. Hubska - 2
- ul. Kamienna - 4
- ul. Piaskowa - 2
- ul. Rondo Bednarza - 4
- ul. Rondo Lotników Polskich - 8
- ul. Ślężna/Pułtuska - 4
- ul. Ślężna/Dębowa - 4
- ul. Borowska - 2
- ul. Na Niskich Łąkach - 4
- ul. Grota-Roweckiego - 8
- al. Wiśniowa - 4
Progi z Funduszu Osiedlowego:
- ul. Gliwicka - 2
- ul. Księska - 12
- osiedle Kowale - 16
Całościowa kwota przeznaczona na wyniesienie progów to 1 521 541,00 zł (w tym Fundusz Osiedlowy 588 660,00 zł).
Dlaczego zwolnienie ruchu na głównych ulicach było priorytetem?
W 2023 roku progi powstały m. in. na ulicach: Hubskiej, Piaskowej, Kamiennej (przy ul. Komandorskiej) czy al. Wiśniowej. Wszystkie te lokalizacje dotyczą przejść prowadzących przez dwa pasy ruchu w jednym kierunku.
- To na takich przejściach dochodzi często do groźnych w skutkach wypadków. Ich scenariusz jest zazwyczaj podobny. Na jednym pasie ruchu zatrzymuje się kierowca chcąc przepuścić pieszego oczekującego na przejście. Pieszy wkracza na jezdnię, czując się bezpieczny, a kierowca poruszający się drugim pasem ruchu najeżdża na pieszego, często dlatego że nie jest w stanie wyhamować z prędkości, którą znacznie przekraczał - wyjaśnia Tomasz Sikora.
Jak sam dodał, wrocławscy urzędnicy dążą do tego, aby wszystkie tego rodzaju przejścia były zabezpieczone progami zwalniającymi, wyniesieniem albo sygnalizacją świetlną.
Dlaczego w mieście montują progi?
- Jako że progi stanowią fizyczną barierę wymuszającą na kierowcach redukcję prędkości, efekty są niemal natychmiastowe. Statystyki zdarzeń drogowych również potwierdzają skuteczność progów wykazując spadek liczby takich zdarzeń - dodaje Tomasz Sikora.
Na zestawienie statystyk z 2023 roku i tym, jak wygląda sytuacja po montażu progów, musimy jeszcze poczekać, ale urzędnicy przekonują, że zobaczymy efekty.
- W idealnym świecie, w którym kierowcy przestrzegaliby wyniesionej w terenie organizacji ruchu nie byłoby takiej konieczności. Zdrowie i życie pieszych ma tu jednak najwyższy priorytet - tłumaczy Sikora.
Ile progów pojawi się w 2024 roku?
Lista progów oczekujących na realizację jest długa, a miasto wybiera te najpilniejsze do wyniesienia w terenie. Na ten rok jeszcze nie zdecydowano o priorytetach.
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?