Lewica wskazuje, że zrównoważony rozwój transportu powinien opierać się na podziale pieniędzy na inwestycje w proporcji 60 proc. na drogi i 40 proc. na kolej.
CZYTAJ TEŻ:
Krystyna Łybacka podsumowała kadencję
Do Sejmu tylko na dwie kadencje - pomysł jedynki SLD
Młodzi kontra starzy
W rzeczywistości w ostatnich latach inwestycje kolejowe nie przekroczyły nigdy wskaźnika 20 proc. Celem strategicznym powinno być, by do 2025 roku przejazd pociągiem z każdego miasta wojewódzkiego do Warszawy nie był dłuższy niż 3 godziny.
- Oczekujemy realizacji obietnicy ministra infrastruktury o oddłużeniu spółki Przewozy Regionalne - mówi Waldemar Witkowski. - Chcemy rozwijać przewozy regionalne, bo to najtańszy środek transportu, ale nie spółkę o tej samej nazwie.
Witkowski uważa, że transport kolejowy w Wielkopolsce powinien się rozwijać w oparciu o spółkę Koleje Wielkopolskie, która jest własnością samorządu wojewódzkiego lub inny podmiot powstały po podziale Przewozów Regionalnych (we współpracy z innymi samorządami wojewódzkimi).
Andrzej Aumiller uważa natomiast, że motorem rozwoju kraju powinno być budownictwo mieszkaniowe. W tym przypadku aktywną rolę powinny pełnić zarówno Skarb Państwa, który miałby przekazać samorządom tereny pod inwestycje, jak i samorządy, które powinny zawiązywać spółki na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego w celu budowania mieszkań lokatorskich i na wynajem.
W ocenie lewicy należałoby także umożliwić budowanie takich mieszkań przez spółdzielnie mieszkaniowe. Miałyby one korzystać z pomocy Banku Gospodarstwa Krajowego na podobnych zasadach jak obecnie towarzystwa budownictwa społecznego.
W przypadku budowy sieci dróg krajowych i autostrad SLD chciałby, by powstał nowy program, który miałby przyjąć zostać przyjęty przez Sejm, a nie Radę Ministrów. To miałoby gwarantować, że nie dokonywano by w nim koniunkturalnych zmian wynikających z lobbowania regionalnych polityków.
W ocenie Sojuszu na drogi państwo powinno wydawać rocznie 30 mld zł (na inwestycje) oraz 5 mld (na odtworzenie majątku). SLD jest także zwolennikiem rozwijania partnerstwa publiczno-prywatnego w przy budowie autostrad, na których spodziewany jest największy ruch.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?