Auta trafiające do Polski z zagranicy są coraz starsze. Ich średni wiek systematycznie rośnie od jesieni 2008 roku. Wówczas było to niespełna 9 lat. Obecnie statystyczne używane auto sprowadzane z zagranicy ma o trzy lata więcej.
Komis samochodowy w Piotrkowie
Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do 2000 roku do Polski sprowadzono z zagranicy blisko 16 milionów aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Do Polski trafiają coraz starsze samochody używane. W listopadzie padł rekord
W październiku 2020 roku import samochodów liczony od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 roku) przekroczył 15 mln sztuk. Niepokojący jest jeden fakt – sprowadzamy coraz starsze auta.
Dotychczasowy rekord padł w lipcu 2004 roku, kiedy średni wiek importowanych samochodów wyniósł 11,85. Kolejny zbliżony wynik - 11,75 - odnotowano w grudniu 2016 roku. W 2020 roku trzykrotnie, od sierpnia poczynając ten poziom był przekraczany: w sierpniu (11,77), we wrześniu (11,82) i w październiku (11,82), ale nadal wynik z lipca 2004 pozostawał najwyższym.
W listopadzie nastąpiło przełamanie bariery - 11,89 to obecnie najwyższy średni wiek pojazdu odnotowany w Polsce wg dostępnych danych od stycznia 2000 roku.
Auta z silnikiem benzynowym są jeszcze starsze
Jeszcze starsze są sprowadzane do Polski auta z silnikami benzynowymi. Ich średni wiek wynosi już 13 lat. Dilerzy w listopadzie najchętniej ściągali „benzyniaki” z roczników 2006, 2007 i 2008.
Wciąż utrzymuje się wysoki udział diesli. W listopadzie stanowiły one 48 proc. importu używanych aut do Polski, co oznacza że w listopadzie w polskich komisach pojawiło się dodatkowe 30,5 tys. używanych aut z silnikami wysokoprężnymi.
Jak czytamy w raporcie IBRM Samar, dane archiwalne wskazują, że o wieku importowanych z zagranicy aut najczęściej decydowały przepisy prawno-podatkowe albo zapowiedzi ich zmian.
W styczniu 2002 roku zniesiony został zakaz importu samochodów w wieku powyżej 10 lat. Efekt był taki, że w ciągu 8 kolejnych miesięcy średni wiek sprowadzonych aut wzrósł z 8 do ponad 11 lat. Kilka miesięcy później, we wrześniu 2002 roku, wprowadzono zakaz importu aut z normą poniżej EURO 2 (do 1996 roku). W rezultacie średni wiek pojazdów zmniejszył się do poziomu poniżej 6,5 roku i taki stan utrzymywał się do maja 2004, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej.
Likwidacja wszelkich barier w handlu wspólnotowym spowodowała gwałtowny wzrost wieku do rekordowego poziomu - 11,86 roku - jaki odnotowano w lipcu 2004 roku. Po dwóch latach, na początku 2006 roku, pojawiły się zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego (tzw. wzór Barszcza). Wystarczyły 3 miesiące i średni wiek obniżył się do 10 lat, ale to było tylko chwilowe wahnięcie, ponieważ projekt szybko upadł.
Podobna sytuacja powtórzyła się pod koniec 2016 roku. Zapowiadane w listopadzie zmiany w sposobie wyliczania podatku akcyzowego, które miały wejść w życie od 1 stycznia 2017 roku, uruchomiły lawinę importu w poprzedzającym tę zmianę miesiącu. W grudniu 2016 roku odnotowano jeden z największych wyników dotyczących wielkości importu używanych samochodów do Polski - przekroczył pułap 100 tysięcy sztuk i wyniósł dokładnie 101 811 aut. Średni wiek sprowadzonego wówczas samochodu urósł znowu do poziomu 11,75 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody