Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy sprowadzają coraz starsze samochody używane. W listopadzie padł niechlubny rekord

ICH
W październiku 2020 roku import samochodów liczony od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 roku) przekroczył 15 mln sztuk. Niepokojący jest jeden fakt – sprowadzamy coraz starsze auta.
W październiku 2020 roku import samochodów liczony od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 roku) przekroczył 15 mln sztuk. Niepokojący jest jeden fakt – sprowadzamy coraz starsze auta. Wojciech Arkuszewicz
Niemal 12 lat, tyle wyniósł w listopadzie średni wiek używanych aut z zagranicy zarejestrowanych w Polsce - wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To najwyższa średnia od stycznia 2000, czyli od momentu kiedy ministerstwo udostępnia dane rejestracyjne.

Auta trafiające do Polski z zagranicy są coraz starsze. Ich średni wiek systematycznie rośnie od jesieni 2008 roku. Wówczas było to niespełna 9 lat. Obecnie statystyczne używane auto sprowadzane z zagranicy ma o trzy lata więcej.

Komis samochodowy w Piotrkowie

Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do 2000 roku do Polski sprowadzono z zagranicy blisko 16 milionów aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Do Polski trafiają coraz starsze samochody używane. W listopadzie padł rekord

W październiku 2020 roku import samochodów liczony od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 roku) przekroczył 15 mln sztuk. Niepokojący jest jeden fakt – sprowadzamy coraz starsze auta.

Dotychczasowy rekord padł w lipcu 2004 roku, kiedy średni wiek importowanych samochodów wyniósł 11,85. Kolejny zbliżony wynik - 11,75 - odnotowano w grudniu 2016 roku. W 2020 roku trzykrotnie, od sierpnia poczynając ten poziom był przekraczany: w sierpniu (11,77), we wrześniu (11,82) i w październiku (11,82), ale nadal wynik z lipca 2004 pozostawał najwyższym.

W listopadzie nastąpiło przełamanie bariery - 11,89 to obecnie najwyższy średni wiek pojazdu odnotowany w Polsce wg dostępnych danych od stycznia 2000 roku.

Auta z silnikiem benzynowym są jeszcze starsze

Jeszcze starsze są sprowadzane do Polski auta z silnikami benzynowymi. Ich średni wiek wynosi już 13 lat. Dilerzy w listopadzie najchętniej ściągali „benzyniaki” z roczników 2006, 2007 i 2008.

Egzamin na prawo jazdy to prawdziwe wyzwanie. Które szkoły nauki jazdy w Poznaniu najlepiej przygotowują kursantów? Wydział komunikacji Urzędu Miasta Poznania przedstawił specjalny raport. Zobacz, które szkoły mają najwyższą zdawalność teorii i praktyki.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Najlepsze szkoły nauki jazdy. Mają najwyższą zdawaln...

Wciąż utrzymuje się wysoki udział diesli. W listopadzie stanowiły one 48 proc. importu używanych aut do Polski, co oznacza że w listopadzie w polskich komisach pojawiło się dodatkowe 30,5 tys. używanych aut z silnikami wysokoprężnymi.

Jak czytamy w raporcie IBRM Samar, dane archiwalne wskazują, że o wieku importowanych z zagranicy aut najczęściej decydowały przepisy prawno-podatkowe albo zapowiedzi ich zmian.

W styczniu 2002 roku zniesiony został zakaz importu samochodów w wieku powyżej 10 lat. Efekt był taki, że w ciągu 8 kolejnych miesięcy średni wiek sprowadzonych aut wzrósł z 8 do ponad 11 lat. Kilka miesięcy później, we wrześniu 2002 roku, wprowadzono zakaz importu aut z normą poniżej EURO 2 (do 1996 roku). W rezultacie średni wiek pojazdów zmniejszył się do poziomu poniżej 6,5 roku i taki stan utrzymywał się do maja 2004, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej.

Likwidacja wszelkich barier w handlu wspólnotowym spowodowała gwałtowny wzrost wieku do rekordowego poziomu - 11,86 roku - jaki odnotowano w lipcu 2004 roku. Po dwóch latach, na początku 2006 roku, pojawiły się zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego (tzw. wzór Barszcza). Wystarczyły 3 miesiące i średni wiek obniżył się do 10 lat, ale to było tylko chwilowe wahnięcie, ponieważ projekt szybko upadł.

Podobna sytuacja powtórzyła się pod koniec 2016 roku. Zapowiadane w listopadzie zmiany w sposobie wyliczania podatku akcyzowego, które miały wejść w życie od 1 stycznia 2017 roku, uruchomiły lawinę importu w poprzedzającym tę zmianę miesiącu. W grudniu 2016 roku odnotowano jeden z największych wyników dotyczących wielkości importu używanych samochodów do Polski - przekroczył pułap 100 tysięcy sztuk i wyniósł dokładnie 101 811 aut. Średni wiek sprowadzonego wówczas samochodu urósł znowu do poziomu 11,75 roku.

W ostatnich latach w Poznaniu i okolicach dochodziło do wielu wypadków samochodowych, w których śmierć ponosili piesi. Wśród nich były m.in. tragiczne wypadki na Dębcu, Łazarzu, Wierzbięcicach, Sołaczu, Grunwaldzie czy Murowanej Goślinie. Poznań był wstrząśnięty po tym, jak motornicza śmiertelnie potrąciła 8-letniego chłopca na przejściu dla pieszych, a kilka miesięcy później 69-letnia kobieta śmiertelnie potrąciła 8-letnią dziewczynkę, która przechodziła na zielonym świetle przez pasy. Przedstawiamy najgłośniejsze wypadki samochodowe w ostatnich latach, w których śmierć ponieśli piesi.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Najgłośniejsze wypadki drogowe w ostatnich latach. J...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski