- Krajowy Program Kolejowy zwiększa możliwości komunikacji w regionach m.in. w Wielkopolsce, na trasie Piła – Poznań, gdzie kończy się kolejny etap prac – mówi Martyn Janduła z PKP PLK S.A. - Na jednotorowym szlaku Oborniki Wlkp. – Piła zakończono sprawdzanie systemu i urządzeń sterowania ruchem, dzięki czemu na trasę mogą wrócić pociągi.
Pasażerowie wejdą więc na stacjach i przystankach - m.in. w Obornikach Wlkp. i Chodzieży na nowe perony. Ponadto inwestor wymienił rozjazdy, które zapewnią sprawną jazdę pociągów. Modernizowane są przejazdy kolejowo–drogowe i montowane są nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły mosty kolejowe – na stacji Rogoźno (na rzece Wełnie), na rzece Noteć i na rzece Gwda oraz wiadukt na ul. Niestachowskiej w Poznaniu.
W ramach projektu Poznań – Piła przewidziano modernizację 134 km torów i budowę 4 nowych przystanków: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo. Jak zapewniają PKP PLK S.A., budowa lub przebudowa trzydziestu czterech peronów, a także modernizacja torów wyraźnie zwiększą komfort podróżowania także osobom o ograniczonej mobilności.
- Na peronach będą nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej, na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami – wymienia Martyn Janduła. - Zwiększy się przepustowość linii obsługującej ruch regionalny oraz dalekobieżny z południa kraju do Kołobrzegu. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną do 120 km/h a towarowe do 80 km/h. Po zakończeniu modernizacji czas podróży pociągiem z Poznania do Piły będzie trwał ok. 80 minut zamiast wcześniejszych 120 minut.
Koleje zapewniają też, że dzięki temu, że wyremontowana zostanie nawierzchnia drogowa na 63 przejazdach kolejowo–drogowych na trasie Poznań – Piła, to zwiększy się także poziom bezpieczeństwa. Na 44 przejazdach będą zamontowane nowe systemy zabezpieczeń – sygnalizacja świetlna lub rogatki. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Poznaniu.
Modernizacja finansowana jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Inwestycja warta jest ok. 500 mln zł.
POLECAMY:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?