MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pasażerowie wrócili, ale pracownicy już nie. Jak funkcjonują lotniska po pandemii?

Weronika Błaszczyk
Weronika Błaszczyk
Zarząd przewiduje, że 2022 rok zostanie zamknięty z liczbą ponad 2 milionów pasażerów, którzy skorzystali z usług lotniska w Poznaniu. Wynik ten jest porównywalny z osiągnięciami z 2019 roku. Niestety, w czasie po pandemii poznańska Ławica musi zmagać się z wieloma trudnościami. Wśród nich można wskazać m.in. duże braki kadrowe.
Zarząd przewiduje, że 2022 rok zostanie zamknięty z liczbą ponad 2 milionów pasażerów, którzy skorzystali z usług lotniska w Poznaniu. Wynik ten jest porównywalny z osiągnięciami z 2019 roku. Niestety, w czasie po pandemii poznańska Ławica musi zmagać się z wieloma trudnościami. Wśród nich można wskazać m.in. duże braki kadrowe. Przemysław Swiderski/materiał ilustracyjny
Zarząd przewiduje, że 2022 rok zostanie zamknięty z liczbą ponad 2 milionów pasażerów, którzy skorzystali z usług lotniska w Poznaniu. Wynik ten jest porównywalny z osiągnięciami z 2019 roku. Niestety, po pandemii poznańska Ławica musi zmagać się z wieloma trudnościami. Wśród nich można wskazać m.in. duże braki kadrowe.

Poznański Kongres Gospodarczy. Lotniska po pandemii

Rynek lotniczy po pandemii stał się tematem jednego z paneli podczas Poznańskiego Kongresu Gospodarczego. Prawie 1,8 miliona pasażerów do tej pory w 2022 roku skorzystało z usług lotniska w Poznaniu. Według przewidywań zarządu Ławicy obecny rok może zostać zamknięty z wynikiem ponad 2 milionów osób. Oznacza to liczbę bliską temu, który osiągnięto w 2019 roku. Niestety, choć dane dotyczące pasażerów napawają optymizmem, to pojawiło się wiele problemów związanych z pandemią COVID-19 bądź też wojną w Ukrainie. Niestety, do tej pory w kwestiach kadrowych również można odczuć duże braki.

- Nie mamy problemów, mamy jedynie same wyzwania. Wśród nich można wskazać choćby odbudowę personelu, szczególnie w kontroli bezpieczeństwa. Ruch rośnie, a etatów jest o 18 procent mniej niż w 2019 roku. W momentach szczytów odlotów najbardziej można zauważyć, że brakuje obsady

- mówił Jerzy Baumann, dyrektor ds. operacyjnych Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

- Wiele osób z Ukrainy poszukuje pracy, ale nie może objąć stanowisk, gdzie jest kontakt z pasażerem. Wymagana jest choćby doskonała biegłość językowa, u takich osób sprawdza się też przeszłość, co trwa półtora miesiąca

- dodał.

Inwestycji będzie mniej

Trudności, z jakimi zmagają się lotniska, jest jednak znacznie więcej.

- Porty są mocno wykrwawione po pandemii. Na razie nie planuje się przeprowadzania większych inwestycji na wielu lotniskach. Podejmowane działania mają lub będą mieć charakter głównie naprawczy

- wyjaśnił Stefan Świątkowski, wiceprezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” ds. finansowych.

Podobnie sprawa będzie wyglądać na poznańskiej Ławicy. Jak podkreślił Baumann, w najbliższej przyszłości nie będzie mowy o większych inwestycjach. Wyjątek stanowić będzie montaż paneli fotowoltaicznych.

- Myśleliśmy, że wychodzimy z pandemii, a zaczęła się wojna. Poskutkowała ona m.in. wzrostem cen surowców i koniecznością zawieszenia lotów do Rosji, Ukrainy i Białorusi, co stanowi około 10 proc. siatki wszystkich połączeń. Cierpi też turystyka przyjazdowa w opinii niektórych z Europy Zachodniej czy USA ludzie boją się przyjeżdżać do Polski

- skomentował Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.

W efekcie sytuacji otwarto nowe kierunki, m.in. na Bałkany, do Kairu czy Baku. Zdaniem Moczulskiego, aspektem, który cieszy, jest obłożenie samolotów. W miesiącach wakacyjnych był one zapełnione na 90 proc, teraz na 80 proc.

Coraz wyższe koszty

- Mocno obserwujemy sferę kosztową. Droga ropa, znaczący wzrost kosztów emisji CO2 przekładają się na ceny biletów. Patrzymy, w którym momencie nastąpi punkt przegięcia, że ceny przelotów staną się zbyt wysokie dla odbiorców

- dodał Moczulski.

Warto też podkreślić, że w najbliższym czasie lotniska muszą się liczyć z dużym wzrostem opłat za podstawowe media.

- Energia elektryczna: oferta, jaką otrzymaliśmy w postępowaniu, daje rachunki razy dziewięć. Gaz jest o 5,5 razy droższy. Kiedyś te pozycje w budżecie się nie wyróżniały, teraz są to bardzo znaczące pozycje. Ceny te będą rzutować na rozwój lotnisk

- zaznaczył Zbigniew Ławnicki, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Poznański Kongres Gospodarczy. Jesteśmy na miejscu:

Marzysz o tym, żeby znaleźć tani lot na wakacje? Jest kilka praktycznych wskazówek, o których warto wiedzieć przy wyszukiwaniu i rezerwacji lotów. Najtaniej, to zazwyczaj najwolniej i najmniej bezpośrednio. Dużo zyskamy podróżując bez bagażu rejestrowanego oraz kupując loty z dużym wyprzedzeniem. Sprawdź sposoby na znalezienie ekonomicznego lotu w wymarzone miejsce.Przejdź dalej -->

Tanie podróżowanie: Jak znaleźć tani lot? Praktyczne wskazów...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski