Wybrany w przetargu wykonawca zrealizuje inwestycję w systemie “zaprojektuj i wybuduj”. Dostanie maksymalnie rok na opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji. – Zakończenie robót budowlanych przewidziane jest na pierwszą połowę 2023 roku. Główne prace prowadzone będą w 2022 roku, ale możliwe, że na przykład pewne przygotowania rozpoczną się już w przyszłym roku – mówi Maja Chłopocka-Nowak z PIM.
Inwestycja będzie realizowana na granicy Poznania i Plewisk. Powstanie tutaj zintegrowany węzeł przesiadkowy Grunwaldzka z bezkolizyjnym przejazdem pod torami kolejowymi. – Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo znajdzie się pętla autobusowa z parkingiem. Pasażerowie zyskają wygodną możliwość przesiadek dzięki połączeniu różnych środków transportu: pociągu, autobusu, samochodu, roweru – zapewnia Marcin Gołek, wiceprezes PIM.
Pętlę autobusową zaplanowano w pobliżu peronu PKP. W ten sposób możliwa będzie przesiadka z pociągu na autobus i odwrotnie w systemie “drzwi w drzwi”. W sąsiedztwie przewidziano parking typu P&R (parkuj i jedź) oraz miejsca dla rowerów. Pasażerowie będą mogli czekać na autobus czy pociąg w nowej poczekalni lub pod wiatami peronowymi.
– Na terenie Poznania, nad ulicą Grunwaldzką powstanie kładka, która ma ułatwić poruszanie się pieszych i rowerzystów – tłumaczy Chłopocka-Nowak. – Winda i schody planowane są w rejonie węzła przesiadkowego. Będzie nimi można zjechać/zejść na dół, na Grunwaldzką i przejść pod torami kolejowymi.
Zintegrowany węzeł przesiadkowy Grunwaldzka zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na ulicy Grunwaldzkiej – na około kilometrowym odcinku od Twardogórskiej do Wołczyńskiej – będzie wybudowana droga z chodnikami i ścieżkami rowerowymi.
Inwestycja obejmuje także przebudowę kanalizacji deszczowej, oświetlenia, sieci teletechnicznej, budowę dróg, chodników zatok i przystanków autobusowych, dróg dojazdowych do parkingu oraz zagospodarowanie terenu (zieleń, ławki, kosze na śmieci). Ze spółką PKP PLK zostało uzgodnione, że w ramach tego przedsięwzięcia wykonawca przebuduje także torowisko kolejowe i sieć trakcyjną.
Budowa zintegrowanego węzła Grunwaldzka miała rozpocząć się w tym roku. Jednak jeden z poznaniaków odwołał się od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji co spowodowało wstrzymanie prac projektowych na ok. 10 miesięcy. Dopiero w listopadzie 2019 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska utrzymała w mocy decyzję środowiskową. Dzięki temu można było podpisać umowę o dofinansowaniu unijnym co nastąpiło na dzień przed sylwestrem. Dotacja unijna wynosi 66 mln zł, a koszt całej inwestycji szacuje się na ok. 100 mln zł.
Przedsięwzięcie jest finansowane przez Poznań, gminę Komorniki i powiat poznański. – Linia kolejowa E20 jest najbardziej obciążoną w kraju. Przez stację Poznań Junikowo przejeżdża w ciągu doby 135 pociągów – twierdzi Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański.
Dlatego przejazd na Grunwaldzkiej zamykany jest średnio co 15 minut. Dla mieszkańców Poznania i powiatu poznańskiego, szczególnie Plewisk, to bardzo poważne utrudnienie, jeśli wziąć pod uwagę, że przez tory przejeżdża tutaj ok. 10 tys. pojazdów na dobę.
Chcesz wiedzieć więcej?
Sprawdź też:
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?