Czytaj także:
Poznań: Festiwal Wiosny w Teatrze Wielkim
Nowy festiwal teatralny w Poznaniu. Antymalta?
To właśnie NInA projektowała i nadzorowała kulturalną sztafetę przez miasta, które przy okazji prezydencji chciały uwypuklić swe artystyczne walory. Główne wydarzenia odbywały się kolejno w Warszawie (m.in. koncert "Tu Warszawa"), Sopocie (przestrzeń kreacji "Otwarty Kurort Kultury"), Białymstoku (wystawy sztuki z krajów Partnerstwa Wschodniego), Katowicach (projekty poświęcone wzornictwu i muzyce współczesnej), Lublinie (tradycje muzyczne i Konfrontacje Teatralne), a także w Krakowie, który chwalił się m.in. festiwalem Unsound, łączącym nowoczesną muzykę i sztuki wizualne. Poza nawiasem był Wrocław, który rozsławiał Europejski Kongres Kultury z wieloma imponującymi rozmachem wydarzeniami towarzyszącymi.
- Projekty kulturalne nie były "towarzyszące" - ich program był autonomiczny i realizował hasło sztuki dla zmiany społecznej" - mówi Michał Merczyński. O muzyce dawnej jako wyróżniku Poznania mówi krótko: - Ta manifestacja jest dobra.
Co ma na myśli twórca teatralnej Malty? Nieco przewrotnie można mówić o manifestacji dorobku częściowo… zmarnowanego. Apogeum popularności cyklu "Persona grata" czy Festiwalu Barokowych Smyczków i Strun datuje się na drugą połowę poprzedniej dekady.
- Gdy Michał zadzwonił do mnie z pomysłem dużego wydarzenia w kręgu baroku, pierwsza myśl była taka, że byłoby to ciekawe, ale 5, 6 lat temu, a dziś, gdy istnieją fantastyczne festiwale w Krakowie, we Wrocławiu i Warszawie, czas na nowe inicjatywy być może już minął. Z drugiej strony zrodził się pomysł by pokazać, w jaki sposób wydarzenia, które w Poznaniu organizowaliśmy od 1998 roku, zainspirowały zmiany na rynku fonograficznym i koncertowym nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Stąd z kolei idea, by orkiestra Arte dei Suonatori po latach znów zaprosiła muzyków, którzy wówczas zapisali się pamięci poznańskiej publiczności, a dziś prowadzą własne zespoły - mówi Cezary Zych, wieloletni dyrektor Arte dei Suonatori. Efekt to Poznań Baroque - cykl 17 koncertów, które odbędą się w dniach 5-21 listopada, a w których udział weźmie plejada wykonawców muzyki dawnej.
Muzyczny barok może być propozycją nie tylko dla melomanów, ale i dla miłośników tańca współczesnego. Połączeniem obu tych światów w formule festiwalu Old Music New Dance zajęła się choreograf Joanna Leśnierowska. Efektem będą premiery, które przygotują artystki z Cypru (Lia Haraki), Polski (Małgorzata Haduch) i Danii (Kirstine Andersen).
- Częścią festiwalu Old Music New Dance będą także "randki w ciemno", podczas których zetkniemy ze sobą nieznających się wcześniej muzyków z tancerzami - mówi Joanna Leśnierowska. Pierwsza premiera w piątek i sobotę w Starym Browarze, inauguracyjna randka w ciemno w niedzielę.
Nie można było uniknąć pytań o wydźwięk zaplanowanych wydarzeń - muzyka dawna nie jest i raczej nie będzie wabikiem dla szerokiej publiczności.
- Zdecydowała unikatowość i oryginalność - bronił pomysłu Merczyńskiego prezydent Ryszard Grobelny. Kosztami poznańskiego programu kulturalnego prezydencji (1.600.000 złotych) miasto Poznań i NInA podzieliły się po połowie.
Opłaty za wstęp na oba festiwale będą albo symboliczne (10 zł w przypadku premier tanecznych), albo nie będzie ich w ogóle - na koncerty twórców muzyki dawnej obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w kasach Estrady Poznańskiej i Centrum Informacji Miejskiej.
Czy muzyka dawna jest wizytówką godną poznania... Poznania? Zapewne nie zmieni znacząco obrazu miasta, które - bądź co bądź - także w innych dziedzinach zdaje się patrzeć daleko... w przeszłość.
Program festiwalu Old Music New Dance (pierwszy tydzień)
Piątek, 4 listopada
Stary Browar, Studio Słodownia +3 19:00
Lia Haraki Again
Sobota, 5 listopada
Stary Browar, Studio Słodownia +3 19:00
Lia Haraki Again
Niedziela, 6 listopada
Stary Browar, Studio Słodownia +3 19:00
Randka w ciemno: koncert zespołu Alpha + improwizacje taneczne
Program festiwalu Poznań Baroque (pierwszy tydzień)
Sobota, 5 listopada
Koncert 1
Aula UAM 18:00
Wykonawcy:
* Arte dei Suonatori
* Aureliusz Goliński - skrzypce, koncertmistrz
Koncert 2
Aula UAM 21:00
Wykonawcy:
* Andreas Arend - lider, teorba
* Celine Sheen - sopran
* Marek Rzepka - bas
* Holland Baroque Society
Niedziela, 6 listopada
Aula UAM 19:00
Wykonawcy:
* Wrocławska Orkiestra Barokowa
* Jarosław Thiel - dyrygent
Wtorek, 8 listopada
Aula Nova 19:00
Wykonawcy:
* Il Tempio Armonico
* Davide Monti - skrzypce, solista
* Alberto Rasi - wiolonczela, kierownictwo artystyczne
* Farran Sylvan James, Margherita Zane - skrzypce
* Krishna Nagaraja - altówka
* Riccardo Coelati Rama - violone
* Lorenzo Feder - klawesyn
* Maria Christina Cleary - arpa doppia
Środa, 9 listopada
Koncert 1
Aula Nova 19:00
Wykonawcy:
* Il Tempio Armonico
* Davide Monti - skrzypce, solista
* Alberto Rasi - wiolonczela, kierownictwo artystyczne
Czwartek, 10 listopada
Aula Nova 19:00
Wykonawcy:
* Orchestra Libera Classica
* Kiyomi Suga - flet traverso
* Hidemi Suzuki - wiolonczela, kierownictwo artystyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?