Chociaż "Pestkę" oddano do użytku w 1997 r., pierwsza koncepcja budowy szybkiej trasy tramwajowej powstała już w... 1928 r. Wtedy rozważano budowę linii, która połączyłaby Winiary z Luboniem, przechodząc wiaduktem nad ul. Poznańską. Do tej koncepcji powrócono po zakończeniu wojny, planując przebieg trasy po wydzielonym torowisku na powierzchni albo w tunelu.
Na konkrety trzeba było jednak znów poczekać i to ponad 30 lat, gdy przystąpiono do prac projektowych. Budowa ruszyła w 1982 r. Pierwotny projekt zakładał, że PST połączy Dworzec PKP z Winogradami, Piątkowem, Moraskiem i Owińskami, a trasa będzie miała prawie 27 kilometrów.
Już w trakcie budowy wielokrotnie zmieniano plany, a same prace z przyczyn finansowych toczyły się bardzo powoli.
"Poznaniacy kpili, że betonowe filary szybciej się rozpadną, niż ruszy PST, a niektórzy żartobliwie doradzali, by głębokie wykopy napełnić wodą i organizować w mieście spływy dla kajakarzy" - czytamy na stronie MPK Poznań.
Otwarcie trasy PST
Budowa PST zakończyła się na początku 1997 r. Była to wtedy pierwsza i najnowocześniejsza trasa szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce. Dopiero później oddano do użytku m.in. Metro Warszawskie. Prędkość tramwajów jadących na PST bez postoju na końcówkach wynosi średnio 34,9 km/h. A na innych liniach tramwajowych – dla porównania - 17,7 km/h
Dzięki dofinansowaniu z budżetu centralnego zakupiono też 10 tramwajów RT6N1 zwanych popularnie "tatrami'. Były to pierwsze częściowo niskopodłogowe tramwaje w Poznaniu. Nie udało się ich jednak dostarczyć przed otwarciem "Pestki", dlatego pierwszym tramwajem, który 30 stycznia o godz. 10.08 ruszył w dziewiczą podróż był "helmut", czyli tramwaj typu GT-8.
Otwarcie nowoczesnej trasy było wielkim wydarzeniem. Przez pierwsze dwa dni przejazd "Pestką" był bezpłatny, ale nie tylko wszystkie tramwaje były wypełnione tłumami pasażerów - każdy po prostu chciał zobaczyć nową trasę i przystanki.
Początkowo trasą miały kursować tylko dwie linie tramwajowe, ale od 1 lutego 1997 r. kursowały trzy: dwunastka do Starołęki, czternastka do Al. Marcinkowskiego oraz piętnastka do ul. Budziszyńskiej. Łącznie na liniach tych kursowały 23 pociągi na liniach dziennych i 1 na linii nocnej. Obecnie trasę obsługują 32 pociągi na czterech liniach: 12, 14, 15 i 16 (dawniej D). Przez trasę PST prowadzi również jedyna nocna linia tramwajowa N21.
Otwarcie nowego odcinka do Dworca Zachodniego
22 sierpnia 2011 roku rozpoczęto budowę nowego odcinka trasy, który połączył ją z Dworcem Zachodnim PKP. Nowy odcinek oddano do użytku 1 września 2013 r. Dodatkowo wybudowany został łącznik z torowiskiem w ul. Głogowskiej. Dzięki temu linie nr 12 i 14 kursują nową trasą z pominięciem obecnego, przeciążonego ruchem, układu tramwajowego w ciągu ul. Roosevelta. Bezpośrednio wpłynęło to na skrócenie czasu podróży pasażerów.
Zobacz archiwalne zdjęcia trasy PST:
Zobacz też:
Sprawdź też:
- 15 kultowych miejsc w Poznaniu, których już nie ma. Pamiętasz je wszystkie?
- Głośne zabójstwa i niewyjaśnione zbrodnie. Poznań nadal kryje wiele zagadek
- 50 zdjęć Poznania z lat 90. Wielu z tych miejsc nie poznasz!
- Tak wygląda schron pod zamkiem zbudowany dla Hitlera
- Ściśle tajny obiekt w Biedrusku wyburzony. Co kryła budowla?
- Największa tajemnica Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
Wielka parada tramwajów i autobusów - zobacz wideo:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody