Minirondo koło Starego Browaru - czy się sprawdziło?

    Minirondo koło Starego Browaru - czy się sprawdziło?

    ZEN

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Minirondo uruchomiono testowo 20 sierpnia.
    1/7
    przejdź do galerii

    Minirondo uruchomiono testowo 20 sierpnia. ©Adrian Wykrota

    20 sierpnia u zbiegu ulic Kościuszki, Ratajczaka i Powstańców Wielkopolskich powstało tymczasowe minirondo. Dzięki niemu poprawiła się płynność przejazdów i bezpieczeństwo.
    Od prawie dwóch miesięcy w trójkącie ulic: Kościuszki, Ratajczaka i Powstańców Wielkopolskich obowiązuje nowa organizacja ruchu. Na tych skrzyżowaniach wyłączono sygnalizację świetlną, a od 20 sierpnia koło Starego Browaru działa też minirondo.

    - Celem tego projektu było częściowe wdrożenie strefy uspokojonego ruchu w III obszarze. Było ono szczególnie ważne w kontekście przebudowy ul. Św. Marcin - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
    - Miało też pokazać, jak będzie wyglądała przepustowość skrzyżowań z wyłączoną sygnalizacją świetlną. Przede wszystkim chodziło jednak o bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez uspokojenie i upłynnienie ruchu samochodowego. Dla mieszkańców Wildy i Dębca dojeżdżających rowerem do centrum ważne też jest uruchomienie dodatkowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Ratajczaka - dodaje.

    Na dwóch skrzyżowaniach (Ratajczaka/Ogrodowa/Powstańców Wielkopolskich oraz Kościuszki/Powstańców Wielkopolskich) po wyłączeniu sygnalizacji wprowadzono równorzędność, czyli jadący z prawej strony mają pierwszeństwo przejazdu. Takie rozwiązanie znacznie poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu - pieszych, rowerzystów i kierowców. Kierujący samochodami są zmuszeni zmniejszyć prędkość, aby przeanalizować sytuację na drodze i podjąć decyzję, który pojazd ma pierwszeństwo przejazdu. Dodatkowo na dojeździe do skrzyżowań dopuszczalna prędkość została ograniczona do 30 km/h. Na ul. Kościuszki przy dojeździe do zaplanowanego ronda pozostały dwa pasy ruchu - prawy jest dla skręcających w stronę Wildy, lewym można przejechać na wprost. Na ul. Niezłomnych można poruszać się tak samo jak wcześniej. Z kolei na ul. Ratajczaka na odcinku dochodzącym do ronda jest tylko jeden pas dla samochodów.

    Zobacz galerię

    Zgodnie z obietnicą rozwiązanie miało wykazać czy docelowo taka organizacja ruchu będzie uzasadniona.

    - Badania natężenia ruchu przeprowadziliśmy w czerwcu, lipcu - jeszcze przed wprowadzeniem zmian - oraz w sierpniu, gdy już obowiązywała nowa organizacja ruchu. Odbywały się one w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego - mówi Grzegorz Pluta, zastępca dyrektora ds. organizacji i bezpieczeństwa ruchu Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Pomimo, że były wakacje, to jednak ruch samochodowy był zbliżony do tego, który jest w ciągu roku szkolnego. Spowodowane było to tym, że podczas remontu torowiska na ul. Królowej Jadwigi część kierowców wybierała przejazd przez okoliczne ulice.Zmiany nie spowodowały zatorów, a wręcz poprawiła się płynność ruchu na okolicznych ulicach. Brak sygnalizacji i zastosowanie ruchu okrężnego na skrzyżowaniu ulic: Ratajczaka, Niezłomnych i Kościuszki spowodowało zwiększenie przepustowości skrzyżowania, nawet przy zmniejszonej liczbie pasów dojazdowych - dodaje.

    Doprowadziło to też do znacznej poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników okolicznych ulic, w tym tych najbardziej narażonych na skutki wypadków, czyli pieszych i rowerzystów. Przechodnie zyskali dodatkowe przejście przez jezdnię na ul. Niezłomnych - na wysokości wejścia do Teatru Muzycznego. Wcześniej, by przejść przez jezdnię, musieli nadrabiać drogi i czekać nawet przed kilkoma sygnalizacjami. Wielu decydowało się na przebieganie pomiędzy przejeżdżającymi samochodami, by skrócić sobie czas przejścia z jednej strony ulicy na drugą. To niestety powodowało zagrożenie dla ich życia i zdrowia.

    Zyskali również kierowcy. Po zmianach na ulicach Ratajczaka i Ogrodowej przybyły 24 miejsca postojowe. Powstały one wzdłuż jezdni, przez co chodniki w całości zostały oddane pieszym.

    Początki funkcjonowania minironda nie były łatwe dla kierowców - zobaczcie wideo:






    Czytaj także

      Komentarze (8)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rondo

      Sheriff (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Rondo zawsze jest lepsze niż skrzyrzowanie kolizyjne, dla kierowców którzy umieją jeździć znacznie łatwiej rozładuwuje nateżenie ruchu, im wieksze tym łatwiej się wkrecić, niestety na dwu pasmowych...rozwiń całość

      Rondo zawsze jest lepsze niż skrzyrzowanie kolizyjne, dla kierowców którzy umieją jeździć znacznie łatwiej rozładuwuje nateżenie ruchu, im wieksze tym łatwiej się wkrecić, niestety na dwu pasmowych zajezdzają sobie droge i sa dzwony trzeba uzywać kierunków z wyprzedzeniem a nie w momencie skretu bo to nic nie daje, migacz jest nie dla ciebie tylko dla sąsiada w aucie, bez kozaczenia i z głową wszedzie da sie przejechac. Niestety jezdzac po świecie jak widze rejestracje PO,POZ,PZ zachowuje duuuuużą ostrożność i patrze co tym razem wywinie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rondo

      Sheriff (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Rondo zawsze jest lepsze niż skrzyrzowanie kolizyjne, dla kierowców którzy umieją jeździć znacznie łatwiej rozładuwuje nateżenie ruchu, im wieksze tym łatwiej się wkrecić, niestety na dwu pasmowych...rozwiń całość

      Rondo zawsze jest lepsze niż skrzyrzowanie kolizyjne, dla kierowców którzy umieją jeździć znacznie łatwiej rozładuwuje nateżenie ruchu, im wieksze tym łatwiej się wkrecić, niestety na dwu pasmowych zajezdzają sobie droge i sa dzwony trzeba uzywać kierunków z wyprzedzeniem a nie w momencie skretu bo to nic nie daje, migacz jest nie dla ciebie tylko dla sąsiada w aucie, bez kozaczenia i z głową wszedzie da sie przejechac. Niestety jezdzac po świecie jak widze rejestracje PO,POZ,PZ zachowuje duuuuużą ostrożność i patrze co tym razem wywinie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      innowacyjność inżynierii ruchu

      pomylenie pojęć (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

      w Poznaniu powinna być rozpropagowana na cały świat. Za pomocą pędzla , farby i plastykowych pachołków robią z nas się miasto metropolitalne!!! Azja , Ameryka powinna przyjeżdżać na sympozja i...rozwiń całość

      w Poznaniu powinna być rozpropagowana na cały świat. Za pomocą pędzla , farby i plastykowych pachołków robią z nas się miasto metropolitalne!!! Azja , Ameryka powinna przyjeżdżać na sympozja i wizyty. Może nagroda Nobla z komunikacji miejskiej?? Co!?
      po co im szerokopasmowe ulice. Róbta jak my!!!! Wystarczy Arteria Kopanina-Kacza z przejazdem kolejowym. To jest przyszłość!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      innowacyjność inżynierii ruchu

      pomylenie pojęć (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 2

      w Poznaniu powinna być rozpropagowana na cały świat. Za pomocą pędzla , farby i plastykowych pachołków robią z nas się miasto metropolitalne!!! Azja , Ameryka powinna przyjeżdżać na sympozja i...rozwiń całość

      w Poznaniu powinna być rozpropagowana na cały świat. Za pomocą pędzla , farby i plastykowych pachołków robią z nas się miasto metropolitalne!!! Azja , Ameryka powinna przyjeżdżać na sympozja i wizyty. Może nagroda Nobla z komunikacji miejskiej?? Co!?
      po co im szerokopasmowe ulice. Róbta jak my!!!! Wystarczy Arteria Kopanina-Kacza z przejazdem kolejowym. To jest przyszłość!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Do kitu!!!

      Kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 3

      Te nowe ulepszenia w ruchu drogowym to kompletne nieporozumienie !!!! Wystarczy przykład skrzyżowania Kościelna w kierunku Rynek Jeżycki makabraaaaa . Inne tzw ulepszenia też dno. Zmusza się...rozwiń całość

      Te nowe ulepszenia w ruchu drogowym to kompletne nieporozumienie !!!! Wystarczy przykład skrzyżowania Kościelna w kierunku Rynek Jeżycki makabraaaaa . Inne tzw ulepszenia też dno. Zmusza się kierowców do krążenia przez pół miasta jednokierunkowymi ulicami, korków to nie zmniejsza , a wręcz przeciwnie są jeszcze większe . O ilości spalin jakie dodatkowo są wydzielane nie wspomnę. Tak więc proponuję skończyć z tymi " ulepszeniami" bo to tyko wydatki na te tony farby do malowania ulic i nic więcejzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      taka PRAWDA

      y (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 4

      NIE MA RUCHU OD STRONY RATAJCZAKA! bo przejazd Ratajczaka przez Św. Marcina jest zamknięty!!!
      dlatego nie ma korków u zbiegu Ratajczaka/Ogrodowa/Powstańców


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia

      krscp (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Bzdury. Obejrzyj film z pomiarów ZDM-u. Największy ruch jest od strony Ratajczaka z Ogrodowej.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ..

      XXX (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Film robiony w wakacje....

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      RAPORTY