Elektronika rewolucjonizuje samochody

    Elektronika rewolucjonizuje samochody

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Samochody nieustannie ewoluują, nie tylko pod względem wizualnym, ale także - a może nawet przede wszystkim - technologicznym. Nowości techniczne dotyczą
    1/9
    przejdź do galerii

    Samochody nieustannie ewoluują, nie tylko pod względem wizualnym, ale także - a może nawet przede wszystkim - technologicznym. Nowości techniczne dotyczą nie tylko konstrukcji czy mechaniki auta, ale również elektroniki.

    ©Skoda

    Samochody nieustannie ewoluują, nie tylko pod względem wizualnym, ale także - a może nawet przede wszystkim - technologicznym. Nowości techniczne dotyczą nie tylko konstrukcji czy mechaniki auta, ale również elektroniki.
    Postęp technologiczny w konstrukcji samochodów może prześledzić na przykładzie marki Skoda. Auta czeskiego producenta są cenione za funkcjonalność, jakość i trwałość. Teraz także za nowoczesne rozwiązania, np. z dziedziny infotainment, w tym połączeń z internetem.

    Skoda proponuje system Skoda Connect, który znajdziemy w modelach Octavia, Superb i Kodiaq. Korzystając z usługi Infotainment Online, kierowca ma np.
    dostęp do aktualnych danych dotyczące natężenia ruchu drogowego, najbliższych parkingów, cen paliw na okolicznych stacjach, aktualności i prognozy pogody. Z kolei korzystając z portalu Skoda Connect, można przenieść swoje zapisane trasy, cele i cele specjalne (POI) bezpośrednio z własnego komputera do samochodu. Za pomocą funkcji SmartLink na ekranie urządzenia infotainment można równolegle wyświetlić i obsługiwać aplikacje mobilne smartfona kompatybilnego ze SmartLink. Dzięki temu za pośrednictwem ekranu urządzenia infotainment w aucie można korzystać z oprogramowania smartfona. Z kolei funkcja SmartGate pozwala przesłać określone dane samochodu na smartfon i zastosować je w nim w specjalnej aplikacji. Zapamiętane w smartfonie informacje można następnie wykorzystać mobilnie.

    Samochody nieustannie ewoluują, nie tylko pod względem wizualnym, ale także - a może nawet przede wszystkim - technologicznym. Nowości techniczne dotyczą nie tylko konstrukcji czy mechaniki auta, ale również elektroniki.

    Skoda
    Technologia bezprzewodowa w samochodach Skody pozwała również na oferowanie usług z gamy Care Connect, które podnoszą poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Funkcja Emergency Call uruchamia się automatycznie po aktywacji jednego z urządzeń wskazujących na zajście wypadku, jak np. poduszki powietrznej. Jak informuje producent, samochód samodzielnie ustanawia głosowe i cyfrowe połączenie z centrum alarmowym, przekazując dyżurnemu wszelkie niezbędne informacje na temat zderzenia. Osoby siedzące w samochodzie mogą także samodzielnie nawiązać połączenie alarmowe poprzez przycisk zamieszczony w podsufitce.

    System Care Connect umożliwia też zdalny dostęp do samochodu za pośrednictwem aplikacji smartfonowej Skoda Connect. W ten sposób kierowca może zdalnie uzyskać informacje, np. o stanie oświetlenia, ilości paliwa w zbiorniku, albo czy okna i drzwi są zamknięte. Funkcja Care Connect jest także alarmem antykradzieżowym online. Właściciel auta uzyskuje informację przez telefon komórkowy lub e-mail, że jego pojazd został uruchomiony.

    Samochody nieustannie ewoluują, nie tylko pod względem wizualnym, ale także - a może nawet przede wszystkim - technologicznym. Nowości techniczne dotyczą nie tylko konstrukcji czy mechaniki auta, ale również elektroniki.

    Skoda
    Kierowcy mają też do dyspozycji system Phonebox, który ładuje smartfony indukcyjnie (bezprzewodowo) poprzez standard Qi. System ten składa się z podstawki umiejscowionej w schowku pod konsolą środkową, która automatycznie sprzęża się z telefonem i wzmacnia jego zasięg poprzez połączenie z anteną samochodu. System ten pozwala także na bezprzewodowe przesyłanie danych. Ze standardem Qi zgodnych jest duża liczba smartfonów firm Google, Blackberry, LG, Nokia, Microsoft, Samsung i Sony.

    Sporo nowości w Skodach pojawiło się także w zakresie bezpieczeństwa. Przykładowo w modelu Superb z reflektorami biksenonowymi dostępna jest funkcja adaptacyjnego oświetlenia drogi AFS, umożliwiającą optymalne oświetlenie jej i otoczenia. Działa ona w trzech trybach: miejskim, pozamiejskim i autostradowym. System ten ma również funkcję Smart Light Assist, którego zadaniem jest automatyczne przysłanianie strumienia świateł drogowych. System rozpoznaje w ciemności ruch pojazdów jadących z przeciwka oraz jadących z przodu i dostosowuje strumień przednich świateł do aktualnej sytuacji. Dzięki temu droga zawsze pozostaje dobrze oświetlona światłami drogowymi, lecz kierowcy innych pojazdów nie są oślepiani.

    Rozwinięto również system predykcyjnej ochrony pieszych. W sytuacji wtargnięcia pieszego na drogę samochodu, pomiędzy prędkością 10 a 60 km/h, system ten uruchamia hamulec awaryjny. Rozwiązanie jest częścią opcji Front Assist, która obejmuje także funkcję awaryjnego hamowania w mieście. Asystent ruchu w martwym polu pomaga kierowcy uniknąć niebezpiecznych sytuacji przy zmianie pasa z pomocą dwóch radarów nadzorujących ruch za samochodem. Gdy kierowca nie widzi zbliżającego się z tyłu uczestnika ruchu, system ostrzega go przed nim sygnałami dochodzącymi z lusterek bocznych.

    Samochody nieustannie ewoluują, nie tylko pod względem wizualnym, ale także - a może nawet przede wszystkim - technologicznym. Nowości techniczne dotyczą nie tylko konstrukcji czy mechaniki auta, ale również elektroniki.

    Skoda
    W nowej Skodzie Superb jest także dostępny system zawieszenia adaptacyjnego DCC. Umożliwia on wybór profilu jazdy, tym samym zmieniając charakter samochodu zależnie od warunków na drodze oraz indywidualnych preferencji kierowcy. Po wybraniu odpowiedniego trybu jazdy, komputer dostosowuje pracę zawieszenia, wspomaganie układu kierowniczego oraz reakcję silnika i skrzyni biegów.

    Skoro mowa o napędzie, to warto wspomnieć o nowym rozwiązaniu, które znalazło się w zmodernizowanej Octavii wyposażonej w silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM. Ta nowa jednostka napędowa jest wyposażona w funkcję wyłączania cylindrów ACT (Active Cylinder Technology). Zależnie od obciążenia silnika, funkcja ACT sterownika silnika powoduje wyłączenie dwóch cylindrów w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

    Z kolei we właśnie debiutującym modelu Karoq w opcji dostępny jest cyfrowy zestaw wskaźników. Kierowca może wybierać spośród czterech różnych wersji widoku wyświetlacza: klasycznej, cyfrowej, cyfrowej z profilem informacyjnym i ograniczonej. Widoki te budują ramy dla wyświetlanych danych, które na ekranie może ustalić już sam kierowca z pomocą dotykowego wyświetlacza centralnego. Dane dotyczące multimediów, telefonu, asystentów kierowcy i statusu pojazdu mogą być wyświetlane tak z lewej, jak i z prawej strony oraz pośrodku panelu.

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    skodnik

    skodnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    skoda tego sprzętu do takiej bryki...

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY