WAŻNE
    ZOBACZ

    Mundial 2018

    Rozwiń
    WAŻNE
    Zwiń

    Mundial 2018

    Oczy wszystkich kibiców w kraju skupione są na reprezentacji Polski! Niestety, w pierwszym meczu na mundialu Polska przegrała z Senegalem

    Matura 2017. FILOZOFIA [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE]

    Matura 2017. FILOZOFIA [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE]

    KS, AB, KAEF

    Aktualizacja:

    Matura 2017. FILOZOFIA [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE]
    1/17
    przejdź do galerii

    Matura 2017. FILOZOFIA [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE] ©CKE

    Trwa matura 2017. FILOZOFIA to przedmiot, który komisja egzaminacyjna zaplanowała na piątek, 12 maja. Początek o godzinie 14. ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ - to wszystko znajdziecie na naszej stronie około godziny 19.
    Matura 2017. Filozofia i inne przedmioty


    Filozofia została zaplanowana na piątek, 12 maja. Tego dnia, o godzinie 14, maturzyści otrzymają swoje arkusze. Wieczorem, po godzinie 19, na naszej stronie znajdziecie odpowiedzi, jakich powinniście udzielić w czasie egzaminu.

    Sprawdź również:
    MATURA 2017. FILOZOFIA I WSZYSTKIE INNE PRZEDMIOTY



    Nasi eksperci przygotowują dla Was przykładowe odpowiedzi, których powinniście udzielić w czasie egzaminu. Dzięki temu sprawdzicie, jak poszedł Wam egzamin!

    Arkusz CKE znajdziecie w galerii

    Zobacz galerię

    *****


    Matura 2017. FILOZOFIA - ODPOWIEDZI:


    Odpowiedzi pojawią się tutaj w piątek późnym wieczorem. Wtedy też w naszej galerii znajdziecie arkusz CKE. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2017 z filozofii!

    Na podstawie tekstu i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
    Tekst 1.
    George Berkeley
    Traktat o zasadach poznania ludzkiego

    3. Każdy przyzna, że ani nasze myśli, ani uczucia, ani idee ukształtowane przez wyobraźnię nie istnieją poza umysłem. Otóż wydaje się niemniej oczywiste, że różne wrażenia zmysłowe, to znaczy idee wyryte na zmysłach, jakkolwiek byłyby zmieszane i połączone ze sobą (to znaczy bez względu na to, na jakie składałyby się przedmioty), nie mogą istnieć inaczej, jak tylko w umyśle, który je postrzega. Myślę, że każdy może się o tym przekonać naocznie, kto tylko zważy, co się rozumie przez termin istnieć wówczas, gdy stosuje się on do rzeczy zmysłowych. Mówię, że stół, na którym piszę, istnieje; znaczy to, że go widzę i odczuwam dotykiem; jeślibym zaś był poza swą pracownią, powiedziałbym, że istniał – rozumiejąc przez to, że gdybym się w swej pracowni znajdował, mógłbym go postrzegać; lub że jakiś inny duch teraz właśnie go postrzega. […] Bo to, co się mówi o absolutnym istnieniu rzeczy niemyślących, bez żadnego związku z tym, że są postrzegane, wydaje mi się całkowicie niezrozumiałe. Ich esse to percipi (1) – i nie jest możliwe, aby miały jakiekolwiek istnienie poza umysłami, czyli rzeczami myślącymi, które je postrzegają.

    4. Doprawdy dziwnie jest rozpowszechnione wśród ludzi mniemanie, jakoby domy, góry, rzeki, słowem wszelkie przedmioty zmysłowe, miały przyrodzone, czyli realne istnienie, odmienne od tego, że umysł je postrzega. Ale bez względu na to, z jakim zaufaniem świat tę zasadę przyjmuje i udziela na nią zgody, to przecież każdy, kto się zdobędzie na podanie jej w wątpliwość, może, jeśli się nie mylę, dostrzec, iż zawiera w sobie jawną sprzeczność. Czymże bowiem są wyżej wymienione przedmioty, jeśli nie rzeczami, które postrzegamy przez zmysły? A czyż postrzegamy coś innego oprócz własnych swych idei, czy wrażeń zmysłowych? Czyż nie jest więc jawną sprzecznością, żeby którekolwiek z nich lub dowolne ich połączenie miało istnieć niepostrzeżone? […]

    6. Niektóre prawdy są dla naszego umysłu tak bliskie i tak oczywiste, że wystarczy nam oczy otworzyć, aby je dojrzeć. Za taką uważam tę ważną prawdę, że cały chór niebieski i wszystko, co się znajduje na Ziemi, słowem wszelkie ciała, które składają się na potężną budowę świata, nie mają żadnego samodzielnego istnienia poza umysłem, a ich byt polega na tym, że są postrzegane lub poznawane; a zatem dopóki te rzeczy nie są aktualnie przeze mnie postrzeżone, czyli nie istnieją w moim umyśle lub w umyśle jakiegoś innego ducha stworzonego, to albo muszą być pozbawione wszelkiego istnienia, albo też muszą istnieć w umyśle jakiegoś Ducha wiecznego […].

    7. Z tego, co powiedziałem, wynika, że nie ma żadnej innej substancji oprócz ducha, czyli tego, co postrzega. […]

    9. Są ludzie, którzy rozróżniają jakości pierwotne i wtórne […]. Przyznają oni, że idee jakości wtórnych nie są podobiznami czegokolwiek, co istnieje poza umysłem, czyli istnieje niepostrzegane; natomiast nasze idee jakości pierwotnych chcą uważać za wzory czy obrazy rzeczy istniejących poza umysłem w substancji niemyślącej, którą nazywają materią. Przez materię mamy tedy rozumieć bezwładną substancję, która nie ma czucia i w której aktualnie jest rozciągłość, kształt i ruch. Lecz na podstawie tego, co już okazaliśmy, jest widoczne, że rozciągłość, kształt i ruch są tylko ideami istniejącymi w umyśle i że idea może być podobna tylko do innej idei, że zatem ani one same, ani ich pierwowzory nie mogą istnieć w substancji niepostrzegającej. Stąd jest jasne, że już pojęcie tego, co ludzie nazywają materią, czyli substancją cielesną, zawiera w sobie sprzeczność.
    G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, Warszawa 1956.

    1. Esse = percipi – „istnieć” znaczy: być postrzeganym.

    1 3 4 5 ... 10 »

    Komentarze (4)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Filozofia

    Krzychu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Czy jest gdzieś wstawiony arkusz z matury podstawowej z filozofii 2017? Jeżeli tak, to gdzie?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Błędy

    Kaśka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

    Niektóre odpowiedzi są albo błędna, albo niedoprecyzowane. Np. w pytaniu 9 mamy klasyczny przykład błędu ekwiwokacji- użyto wyrazu wielki w dwóch znaczeniach, w pierwszym zdaniu dosłownie, w...rozwiń całość

    Niektóre odpowiedzi są albo błędna, albo niedoprecyzowane. Np. w pytaniu 9 mamy klasyczny przykład błędu ekwiwokacji- użyto wyrazu wielki w dwóch znaczeniach, w pierwszym zdaniu dosłownie, w odniesieniu do wzrostu, w drugim metaforycznie jako cechę osobowości.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Filozofia

    Zniecierpliwiony Maturzysta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

    Co ciekawe, na żadnej stronie chyba jeszcze nie ma, chociaż zapowiedzi na godzinę 19 pojawiały się na większości z nich... ekspertów z którejś ze stron musiał przerosnąć Pan Berkeley i cały...rozwiń całość

    Co ciekawe, na żadnej stronie chyba jeszcze nie ma, chociaż zapowiedzi na godzinę 19 pojawiały się na większości z nich... ekspertów z którejś ze stron musiał przerosnąć Pan Berkeley i cały łańcuch... no, jak widać, a raczej nie widać ;)zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Odpowiedzi

    TH (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15

    Kiedy będą odpowiedzi, bo miały być koło 19 :)

    Najczęściej czytane