Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujesz prezent przez internet - co trzeba wiedzieć?

Milena Kochanowska
Marek Radwański radzi jak kupować prezent przez internet
Marek Radwański radzi jak kupować prezent przez internet
Masz kłopot z nieuczciwym e-sprzedawcą? Kupujesz prezent przez internet? Doradzi ci Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów

Kupiłem przez internet drukarkę. Wziąłem ją na fakturę, bo prowadzę też działalność gospodarczą. Sprzęt z fakturą mam już w domu. Czy mogę z zakupu zrezygnować?
Marek Radwański: Nie, bo przepisy dają takie prawo tylko konsumentowi, a pan jest przedsiębiorcą. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy sprzedawca się na to zgodzi.

Kupiłam rodzicom prezent przez internet. Chciałabym jednak go zwrócić. Czy mogę to zrobić bez konsekwencji?
Marek Radwański: Zależy to od tego z jakiej formy zakupu pani skorzystała i od kogo pani telefon nabyła. Czy kupiła pani ten sprzęt w ramach aukcji, czy też w opcji "kup teraz" oraz czy sprzedawcą była firma, czy osoba fizyczna. Jeżeli brała pani udział w licytacji, to nie może już pani zrezygnować z zakupu. Jeśli jednak korzystała pani z opcji "kup teraz", to ma pani prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od otrzymania towaru - pod warunkiem, że sprzedawca prowadzi działalność gospodarczą. Gdy sprzedający jest osobą fizyczną, a nie firmą, konsument nie może już bez konsekwencji od umowy odstąpić.


Mam zakład stolarski. Kupiłem rodzinie prezent przez internet - zestaw kina domowego. Chciałbym od umowy odstąpić, ale słyszałem, że jako przedsiębiorca nie mogę tego zrobić. Czy to prawda?

Marek Radwański: Byłoby tak, gdyby kupił pan przez internet towar związany z pana działalnością. W tym przypadku jednak jest pan konsumentem, jak każda osoba, która kupuje towar niezwiązany ze swoją działalnością gospodarczą.


Kupiłam babci prezent przez internet - ekspres do kawy, który po miesiącu przestał działać. E-sprzedawca poinformował mnie, że po upływie 10 dni mogę sprzęt reklamować tylko w ramach gwarancji, czyli w serwisie producenta. Czy mam tak zrobić?

Marek Radwański: Sprzedawca wprowadził panią w błąd. Po upływie 10 dni nie może pani jedynie od umowy odstąpić, natomiast może pani reklamować kupioną rzecz w ramach niezgodności towaru z umową. Takie prawo ma pani przez dwa lata, bo przez taki czas za towar odpowiada sprzedawca. Oczywiście jest to pani wybór, bo reklamacja może być również złożona w serwisie, w ramach gwarancji.

Pół roku temu kupiłam sobie prezent przez internet - tablet od osoby prywatnej. Teraz zepsuł się. Co mogę zrobić?
Marek Radwański: Może pani reklamować produkt w ramach rękojmi za wady fizyczne rzeczy sprzedanej. Ma pani takie prawo przez rok od zakupu, chyba, że sprzedający zastrzegł, że wyłącza swą ewentualną odpowiedzialność, a pani się na to zgodziła.

W sklepie internetowym kupiłem żonie w prezencie kamerę. Sprzedawca odpowiedział mi, że obecnie nie ma tego modelu, ale ma podobny w tej samej cenie. Czy muszę przyjąć inny towar?

Marek Radwański: Nie musi pan przyjmować innego modelu. Może pan odstąpić od umowy sprzedaży w ciągu 10 dni. Poinformowanie o tym pana było obowiązkiem sprzedawcy.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski