W poniedziałek mija 9 lat od śmierci wybitnego polskiego aktora i reżysera Gustawa Holoubka.
Urodził się 21 kwietnia 1923 w Krakowie. Był jedynym dzieckiem Czecha, który osiedlił się w Polsce po I wojnie światowej i ożenił z owdowiałą Polką. W 1939 roku na ochotnika Gustaw Holoubek wstąpił do wojska i uczestniczył w Kampanii Wrześniowej. Był jeńcem w obozach w Magdeburgu i w Toruniu. Zwolniono go w 1940 roku, gdyż zachorował na gruźlicę. Do 1945 roku pracował w krakowskiej gazowni. W 1947 roku Gustaw Holoubek ukończył studia w krakowskim Państwowym Studiu Dramatycznym przekształconym z czasem w Państwową Wyższą Szkołę Teatralną.
W teatrze zadebiutował 1 marca 1947 rolą Charysa w „Odysie u Feaków” Stefana Flukowskiego w Starym Teatrze w Krakowie. W latach 1949-56 był kierownikiem artystycznym, reżyserem i aktorem Teatru Śląskiego w Katowicach. W trakcie swej kariery artystycznej zagrał m.in. rolę tytułową w „Fantazym” Juliusza Słowackiego we własnej reżyserii (Teatr Śląski 1955), sędziego Custa w „Trądzie w pałacu sprawiedliwości” Ugo Bettiego w reżyserii Marii Wiercińskiej na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego w Warszawie, Goetza w „Diable i panu Bogu” Jean Paul Sartre’a w reżyserii Ludwika Rene w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, tytułową rolę w „Królu Learze” Williama Szekspira w reżyserii Jerzego Jarockiego, także w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W roku 1989 wystąpił w przedstawieniu „Mała apokalipsa” według Tadeusza Konwickiego w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego w warszawskim teatrze Ateneum.
Był także Gustawem-Konradem w „Dziadach” Adama Mickiewicza inscenizowanych w 1967 roku przez Kazimierza Dejmka w Teatrze Narodowym. Zdjęcie tego przedstawienia z afisza przez ówczesne władze przyczyniło się do wybuchu wydarzeń Marca 1968 roku. Kreacja Holoubka wpłynęła na wymowę widowiska i oddźwięk społeczny przedstawienia. W 1981 roku Gustaw Holoubek zagrał rolę Superiusza w „Pieszo” Sławomira Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego.
Gustaw Holoubek zagrał w prawie stu przedstawieniach Teatru Telewizji współpracując m.in. z Adamem Hanuszkiewiczem, Zygmuntem Hubnerem, Andrzejem Łapickim, Andrzejem Wajdą czy Krzysztofem Kieślowskim. Jako reżyser przeniósł na ekran m.in. „Fantazego”, „Kordiana” Juliusza Słowackiego, „Hamleta” Williama Szekpira, „Dwa teatry” Jerzego Szaniawskiego i „Króla Edypa” Sofoklesa. Był także wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie i przez wiele lat do roku 1983 dyrektorem tamtejszego Teatru Dramatycznego. W Poznaniu oglądaliśmy go w 1986 roku w Scenie na Piętrze w reżyserowanym przez niego spektaklu „Mąż i żona” Aleksandra Fredry.
W filmie Gustaw Holoubek zadebiutował w roku 1953 rolą Feliksa Dzierżyńskiego w „Żołnierzu zwycięstwa” Wandy Jakubowskiej. W sumie wystąpił w około 50 filmach. Oglądaliśmy go m.in. w „Pętli”, „Rękopisie znalezionym w Saragossie” i „Sanatorium pod klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa, w „Prawie i pięści” Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego, „Klubie profesora Tutki” Andrzeja Kondratiuka, „Jak daleko stąd, jak blisko” i „Lawie” Tadeusza Konwickiego. Był reżyserem noweli filmowej „Czas przybliża, czas oddala” będącej pierwszą częścią cyklu „Spóźnieni przechodnie”, a także filmu „Mazepa” na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego.
Gustaw Holoubek był także aktywny politycznie. W roku 1976 i w 1980 uzyskał mandat posła na Sejm PRL, ale w 1982 roku w związku z wprowadzeniem stanu wojennego zrezygnował z zasiadania w Sejmie. W latach 1989-91 był senatorem I kadencji wybranym z ramienia Komitetu Obywatelskiego. Od 1992 do 1993 zasiadał w Radzie do Spraw Kultury przy prezydencie RP Lechu Wałęsie. Od 1994 roku był także członkiem Polskiej Akademii Umiejętności. Pasją Gustawa Holoubka był sport.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?