MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kulczyk zamienia samochody na energię

Mateusz Ludewicz
Jan Kulczyk.
Jan Kulczyk.
Volkswagen odkupił udziały w dwóch firmach. Jan Kulczyk sprzedał je za prawie 700 mln zł.

Czytaj także:
Prywatyzacja: Jan Kulczyk chce Enei bez Libijczyków
Volkswagen Poznań uratuje Cegielskiego?

Jan Kulczyk sprzedał Volkswagenowi swój biznes samochodowy. Dzięki transakcji będzie mógł inwestować w sektor energetyczny i paliwowy. Wartość sprzedanych przez najbogatszego Polaka udziałów szacowana jest na ok. 700 mln zł.

Samochodowy biznes Jana Kulczyka składał się z dwóch części. Pierwsza, to powstała na początku lat dziewięćdziesiątych firma Kulczyk Tradex. Początkowo firma była wyłącznym importerem samochodów marki Volkswagen i Audi, później sprowadzała do naszego kraju także auta marki Porsche. Dzisiaj Kulczyk Tradex należy do Kulczyk Pon Investments (KPI). Volkswagen udziały w KPI odkupił od Kulczyka i holenderskiej grupy Pon, współwłaściciela spółki.

Na drugą część autobiznesu Jana Kulczyka składały się udziały w Skoda Auto Polska. Również te papiery wartościowe nabył Volkswagen. Według ocen analityków, niemiecki koncern kupił w sumie 20 proc. polskiego rynku motoryzacyjnego. Dzięki temu będzie miał nad nim większą kontrolę i możliwość szybszej reakcji na zmieniającą się sytuację.

Transakcja zawarta między Janem Kulczykiem a Volkswagen wejdzie w życie 1 stycznia 2012, w minioną środę zostali o niej poinformowani pracownicy spółek. - Jestem przekonany, że czeka nas niewielka restrukturyzacja. Nasza firma prosperuje bardzo dobrze i wierzę, że nadal będziemy się rozwijali i zdobywali coraz większą część rynku motoryzacyjnego w Polsce - mówi Jerzy Krężlewski, dyrektor marketingu w Kulczyk Tradex. - Przypuszczam, że teraz zmienimy nazwę na Volkswagen Polska, taki model przyjęty jest bowiem w całej Europie - dodaje.

Jan Kulczyk sprzedał swoje udziały w biznesie motoryzacyjnym z dwóch powodów. Po pierwsze, sprzedaż samochodów w Polsce spada. Według Instytutu Samar liczba zarejestrowanych w tym roku aut obniżyła się o 6 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Prognozy na przyszłe lata także nie są optymistyczne.

Po drugie, Kulczyk będzie mógł skoncentrować się na inwestycjach w sektor o najwyższym potencjale rozwojowym. Powszechnie wiadomo, że od dawna interesuje się branżą energetyczną i paliwową. Sam deklarował w mediach, że interesuje go poszukiwanie i wydobycie surowców. Teraz zyskał kapitał potrzebny w tego typu działaniach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski