Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konkurs Wieniawskiego - Rozpoczęły się przsłuchania

Marek Zaradniak
Pierwszą poznanianką jaka w tym roku wystąpiła na Konkursie Wieniawskirgo była Anna Malesza
Pierwszą poznanianką jaka w tym roku wystąpiła na Konkursie Wieniawskirgo była Anna Malesza Grzegorz Dembiński
Niedziela to pierwszy dzień przesłuchań I etapu XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego

W niedzielę rano w Auli UAM rozpoczęły się przesłuchania I etapu XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Rywalizuje 41c skrzypków z 17 krajów. Jako pierwsza zaprezentowała się Japonka Mone Hattori. Grała na instrumencie Baron Knoop Pietro Guarneriego z roku 1743. Wśród dziesięciorga młodych skrzypków, jacy w niedzielę zagrali, było także czworo Polaków, w tym dwie poznanianki. To Anna Malesza, która zagrała na kopii skrzypiec Testore oraz Amelia Maszońska, która zagrała na skrzypcach Joseph Hel 1882 z pracowniMarii Porębskiej-Synowietz. Zagrali także Maciej Burdzy i Maja Syrnicka, którzy w Konkursie Wieniawsiego próbują już sił po raz drugi. W poniedziałek do rywalizacji stanie kolejnych jedenaścioro skrzypków. Będzie wśród nich poznanianka Celina Kotz. Przesłuchania w Auli UAM rozpoczynają się o godzinie 10 i 16.
Tymczasem przewodniczący jury Maxim Vengerov zapytany o zmiany wprowadzone w regulaminie tegorocznego konkursu powiedział; - Zmiany podyktowane są doświadczeniami, które wyniosłem z poprzedniej edycji. W I etapie nie ma Bacha. To wybór bardzo osobisty i bardzo kontrowersyjny, ale uważam, że z Bachem powinien zmierzyć się muzyk, który sam może określić się mianem kompozytora. Ktoś, kto napisze swoją fugę, kto będzie mógł się zmierzyć się z Bachem świadomie i odpowiedzialnie. Dlatego też postanowiłem dać szansę na zmierzenie się z Bachem nieco później, w II etapie. Pamiętam jak mój mentor Mścisław Rostropowicz powiedział mi „Maxim, nie popełniaj błędu, który ja kiedyś popełniłem. Nie nagrywaj Bacha przed 30., ponieważ można go wykonywać na bardzo wiele sposobów.” Ludzie pytają też dlaczego nie ma Koncertu skrzypcowego Czajkowskiego. Sam grałem go ponad 300 razy, ale znów wkrada się moje doświadczenie jako dyrygenta z konkursu w Montreaux, gdzie w finale można było wybrać spośród 12 koncertów, ale z czwórki finalistów troje wybrało Czajkowskiego, a jeden Brahmsa.

Więcej na naszej stronie:
Relacje z przebiegu Konkursu Wieniawskiego czytaj na
www.gloswielkopolski.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski