MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Konkurs: Gdzie wypoczywasz wiosną? Magiczne miejsca Wielkopolski

Elżbieta Podolska
Prada parowozów ściąga tłumy turystów
Prada parowozów ściąga tłumy turystów R. Rzepa
Podziel się z nami idealnym miejscem wiosennego wypoczynku w Twoim regionie! Wygraj grill ogrodowy! Zrób zdjęcie Twojego ulubionego miejsca wiosennego wypoczynku, napisz krótko, co to za miejsce i wyślij na adres [email protected] W zakładce "pliki" regulamin konkursu.

Takim miejscem z pewnością jest jedyna czynna parowozownia w Europie w Wolsztynie. To raj nie tylko dla miłośników kolei, bo przy okazji wizyty można się wybrać w podróż ciuchcią sprzed wielu dziesięcioleci. To jedno z najbardziej magicznych miejsc w Wielkopolsce.

Przygoda z pociągami w Wolsztynie sięga 1886 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię kolejową łączącą Wolsztyn ze Zbąszyniem, następnie utworzono takową na odcinku Wolsztyn - Leszno, Wolsztyn - Grodzisk Wlkp. - Poznań i Wolsztyn - Sulechów. Budynki dworca oraz nastawni pochodzą z 1895 roku, a w 1907 powstała parowozownia. Początkowo szopa parowozowni mieściła cztery parowozy. W roku 1909 rozbudowano ją do ośmiu stanowisk, tak jak wygląda to dziś. W parowozowni pracowało 20 osób, wśród nich dwóch maszynistów.

Dzisiaj mieści się tam jedyny w kraju skansen czynnych maszyn parowych, których jest aż 14. Najstarszy parowóz w wolsztyńskiej parowozowni to lokomotywa niemieckiej konstrukcji, Ok1-359 z 1917 roku. Została zbudowana w Berlinie w zakładach Schwartzkopff. Po wojnie stacjonowała w Iławie, Gnieźnie, Poznaniu i Międzyrzeczu, a od 20 marca 1989 jest w Wolsztynie. Parowóz Ok1-359 występował w wielu filmach. Między innymi w nagrodzonym Oscarem "Pianiście" Romana Polańskiego, czy "Pograniczu w ogniu" z Olafem Lubaszenko. Najstarszym polskim parowozem jest Ok22-31 zbudowany w 1929 roku w Chrzanowie.

Dumą pracowników jest "Piękna Helena" (Pm 36-2) jako najszybsza lokomotywa polskich kolei - osiąga prędkość do 130km na godzinę! Jej konstrukcja została nagrodzona złotym medalem na wystawie techniki w Paryżu w 1937 roku. Ostatnią planową jazdę "Piękna Helena" wykonała w kwietniu 1965, a potem trafiła do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Po remoncie kapitalnym w Pile w 1995 parowóz ten trafił do Wolsztyna, gdzie jest nadal wykorzystywany w ruchu planowym. Niektóre z lokomotyw są czynnymi zabytkami techniki, które obsługują codzienny ruch pasażerski i towarowy. Wolsztyńska parowozownia to jedyne takie miejsce w Europie, gdzie każdego dnia można zobaczyć stary parowóz wyruszający w trasę z planowym pociągiem osobowym.

Niecodzienną atrakcją dla turystów jest cyklicznie organizowana Parada Parowozów, która odbywa się w pierwszych dniach maja. Wtedy przybywają do miasta miłośnicy kolei z całego świata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski