MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koniec z udawaniem lekarzy w reklamach. "To zmiana w dobrym kierunku"

PAP
PAP
- Zdarzało się bowiem, że w gabinecie lekarskim pacjenci mówili: widziałem, że inny doktor w reklamie zalecał inny lek. To oznacza, że dla pacjenta nie było jasne, że w reklamie jest przebieraniec, aktor - powiedział szef Naczelnej Rady Lekarskiej
- Zdarzało się bowiem, że w gabinecie lekarskim pacjenci mówili: widziałem, że inny doktor w reklamie zalecał inny lek. To oznacza, że dla pacjenta nie było jasne, że w reklamie jest przebieraniec, aktor - powiedział szef Naczelnej Rady Lekarskiej pixabay.com
1 stycznia 2023 r. wszedł w życie zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza, farmaceutę lub aktora, który odgrywa ich rolę. - To zmiana w bardzo dobrym kierunku. Nie można oszukiwać pacjenta i udawać lekarza, zalecając produkty lecznicze - mówi prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski.

Zakaz reklamowania wyrobów medycznych obejmuje lekarza, farmaceutę lub inną osobę, która na potrzeby promocyjne stwarza pozory wykonywania zawodu medycznego.

Udawanie lekarza w reklamie to wprowadzanie w błąd

Zdaniem prezesa NRL tego typu reklamy, w których używany jest wizerunek lekarza, to wprowadzanie w błąd.

- To używanie autorytetu lekarza, udawanie lekarza dla celów komercyjnych, biznesowych. Tak nie powinno być. Powinniśmy mieć świadomość, że lekarz działa na naszą rzecz i dla naszego zdrowia, nie należy wykorzystywać wizerunku lekarza dla korzyści biznesowych czy finansowych. W związku z tym ten zakaz idzie w bardzo dobrym kierunku - powiedział PAP Jankowski.

Jak dodał, to jest zmiana, odpowiadająca na pytanie, czy można oszukiwać pacjentów.

- Otóż nie można, tak jak nie można też udawać, że się jest policjantem i pukać do czyichś drzwi jako policjant. Nie można również udawać lekarza, by w ten sposób ordynować leki, zalecać produkty lecznicze - stwierdził.

Pacjenci myśleli, że w reklamie jest prawdziwy lekarz

Zakaz tego typu reklam - jak zauważył Jankowski - zwiększa również prestiż zawodu lekarza i relacji lekarz-pacjent.

- Zdarzało się bowiem, że w gabinecie lekarskim pacjenci mówili: widziałem, że inny doktor w reklamie zalecał inny lek. To oznacza, że dla pacjenta nie było jasne, że w reklamie jest przebieraniec, aktor - powiedział szef Naczelnej Rady Lekarskiej.

Zgodnie z nowymi regulacjami reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Zapis ten dotyczy także terminów medycznych i naukowych oraz przywoływania wyników badań naukowych, opinii specjalistów lub literatury specjalistycznej, skierowanych w reklamie do innych odbiorców niż laicy.

Profesjonalistami, według ustawy, są osoby wykonujące zawody medyczne, które mają specjalistyczną wiedzę medyczną i doświadczenie. Laikami – w rozumieniu przepisów – są pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy czy przeciętni użytkownicy internetu.

Obserwuj nas także na Google News

Szpital Rehabilitacyjny w Miłowodach był miejscem, do którego zjeżdżali pacjenci z całego województwa. Po kilkunastu latach od jego zamknięcia wnętrza opuszczonego budynku mroziły krew w żyłach.  Wybite okna, potłuczone kafelki, porozrzucane dokumenty z danymi pacjentów. Taki widok zastaliśmy w środku. Poznajcie jego historię i zobaczcie zdjęcia --->Czytaj też: Tajemnice poznańskiej synagogi. Hitlerowcy zrobili z niej pływalnię, teraz popada w ruinę. Zobacz, jak wygląda w środku

Opuszczony szpital w Wielkopolsce budzi grozę! Znany w całym...

Osoby występujące w reklamach nie mogą podawać się za medyka

Przepisy ustawy zakazują wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne. Żadna z występujących w reklamie wyrobu medycznego osób nie będzie mogła podać się za medyka lub przedstawiać produkt w sposób sugerujący wykonywanie zawodu lekarza, farmaceuty, pielęgniarki, ratownika medycznego i innych osób reprezentujących zawód medyczny. Podobny zakaz obowiązuje w odniesieniu do produktów leczniczych.

Reklama nie może także bezpośrednio wzywać dzieci do kupienia, nakłaniać rodziców lub innych dorosłych do zakupu reklamowanych produktów oraz dotyczyć wyrobów nieprzeznaczonych dla laików.

7 kwietnia 2022 r. w życie weszła nowa ustawa o wyrobach medycznych weszła w życie już 7 kwietnia 2022 roku. Jednak niektóre z jej przepisów, jak kwestie reklamy wyrobów medycznych, zaczęły obowiązywać od nowego roku.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Jedzenie w szpitalach - dobre czy niedobre? Ten temat od lat budzi wiele kontrowersji. Pacjenci często skarżą się na posiłki, jakie przychodzi im jeść podczas pobytu w szpitalu. Poprosiliśmy czytelników "Głosu Wielkopolskiego", by podzielili się swoimi wrażeniami na temat szpitalnego jedzenia. W poniższej galerii zamieściliśmy zdjęcia przesłane przez naszych czytelników. Zobacz, jak wyglądają posiłki oferowane przez wielkopolskie szpitale --->Czytaj też: Ogromne rachunek po wizycie u dentysty? Zęby można leczyć za darmo! Zobacz, co Ci przysługuje w ramach NFZ

Jedzenie w szpitalach może zaskoczyć! Co jedzą pacjenci? Tak...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Komary - co je wabi a co odstrasza?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski