Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec z darmowymi Rowerami Miejskimi w Poznaniu! Co jeszcze się zmieni w nowym sezonie Poznańskiego Roweru Miejskiego?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
W tym roku PRM rozszerzy o 7 strefy rowerów bezstacyjnych i doda 87 nowych rowerów czwartej generacji
W tym roku PRM rozszerzy o 7 strefy rowerów bezstacyjnych i doda 87 nowych rowerów czwartej generacji Waldemar Wylegalski
Poznański Rower Miejski będzie dostępny już od 1 marca. W ubiegłym roku z powodu pandemii otwarcie sezonu było opóźnione do maja, ale teraz rowerzyści miejscy nie będą musieli czekać tak długo. Trochę się przy tym zmieni – przede wszystkim inny będzie cennik, dojdą też nowe strefy i rowery bezstacyjne 4G.

Teraz trwają jeszcze zimowe konserwacje i naprawy rowerów, ponadto sprawdzana jest cała infrastruktura. ZTM zapewnia, że w tegorocznym i zarazem dziesiątym w ogóle sezonie do dyspozycji rowerzystów będzie prawie tysiąc rowerów na 113 stacjach roweru miejskiego PRM 3G (czyli 3. generacji, wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), 746 rowerów PRM 4G (4. generacji, bezstacyjnych, wypożyczonych i oddawanych w strefach PRM 4G, lub poza strefami, ale z dodatkową opłatą, a nie w stojakach na stacjach trzeciej generacji) i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych również czwartej generacji. System obejmuje też trzy stacje z rowerkami trzeciej generacji dla dzieci – przy Malta Ski, Termach Maltańskich i rondzie Śródka. Przy okazji najmłodszych – w stacjach będzie można wypatrywać 76 rowerów wyposażonych w foteliki do przewozu dzieci.

Rowery czwartej generacji - będzie więcej stref dla nich

Rowerzyści chcący korzystać z rowerów czwartej generacji w tym roku znajdą je w aż 179 miejskich strefach postoju, z czego 80 stref będzie sąsiadowało ze stacjami PRM 3G. Najłatwiej szukać w Strefie Centrum, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.

Pomocni kierowcy popchnęli autobus, który utknął na ośnieżonej ulicy. Trudne warunki drogowe w północnej Anglii. Zobacz wideo:

- Po raz kolejny rozbudujemy system rowerów bezstacyjnych, który jest znacznie bardziej elastyczny i przyjazny dla użytkowników, ma dużo większe perspektywy dalszego rozwoju. Dlatego w trakcie zbliżającego się sezonu przybędzie 7 stref i 87 rowerów 4G – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Co w tym roku zmieni się w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego - sprawdź w galerii:

W tym roku PRM rozszerzy o 7 strefy rowerów bezstacyjnych i doda 87 nowych rowerów czwartej generacji

Koniec z darmowymi Rowerami Miejskimi w Poznaniu! Co jeszcze...

Zmieniają się stawki za wypożyczenie roweru. Do tej pory trzeba było zapłacić 2 złote za korzystanie od 21 do 60 minuty, a teraz złotówkę za pierwszych 30 minut i 2 złote za wypożyczenie od 31 do 60 minuty. Wzrost ceny o złotówkę idzie w parze z wydłużeniem czasu korzystania – dotąd średni czas wypożyczenia roweru miejskiego wynosi 23 minuty i 31 sekund – i rośnie, jak zapewnia ZTM. Zarząd przypomina też, że w czasie badania ankietowego użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego, większość badanych - 39 procent akceptowało kwotę 1,20 zł w przypadku wprowadzenia opłaty od pierwszej minuty.

Za darmo mogą za to pojechać posiadacze biletu okresowego na karcie PEKA. To ma zachęcić do łączenia komunikacji publicznej z komunikacją rowerową. Miasto także pod tym kątem instaluje parkingi rowerowe, lokując je w pobliżu tras tramwajowych i autobusowych.

- Chcąc korzystać z preferencyjnego cennika, trzeba będzie, wypożyczając rower, identyfikować się w systemie PRM poprzez kartę PEKA – informuje ZTM. - Do bezpłatnego pierwszego przejazdu w czasie 30 minut uprawniają wszystkie bilety okresowe, ważne w momencie wypożyczenia przez okres powyżej 14 dni.

Ile zapłacimy za wypożyczenie roweru?

Miasto chce zachęcać poznaniaków do łączenia np. jazdy rowerem z jazdą tramwajem na poszczególnych odcinkach tras. Badanie ponad trzech tysięcy użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego wskazuje, że blisko 45 proc. ankietowanych rowerzystów regularnie (5-7 razy w tygodniu) lub często (2-4 razy w tygodniu) korzysta z transportu na liniach ZTM, ale tylko ok. 13 procent spośród nich łączy przejazdy tramwajami i autobusami z rowerem miejskim. Za to około 15 procent badanych rowerzystów, wypożycza rowery przy wykorzystaniu karty PEKA.

Zobacz też: Strefa Płatnego Parkowania na Łazarzu i na Wildzie już działa. Wolne miejsca są tylko tam, gdzie trzeba płacić

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski