Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejny krok do budowy ważnej drogi w Śląskiem. Łącznik DK94 z Euroterminalem w Sławkowie ma kosztować ponad 400 mln zł

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Do Euroterminala w Sławkowie prowadzą dziś wąskie, lokalne drogiZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Do Euroterminala w Sławkowie prowadzą dziś wąskie, lokalne drogiZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Magdalena Grabowska
Budowa łącznika drogowego pomiędzy Drogą Krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie wkroczyła w kolejny etap. Ogłoszony został przetarg na wykonanie prac budowlanych w formule zaprojektuj i buduj. Ta bardzo ważna dla mieszkańców całego regionu śląsko-zagłębiowskiego inwestycja wyczekiwana jest od lat, bowiem pozwoli wyeliminować ruch ciężkich tirów, które dziś poruszają się wąskimi, lokalnymi ulicami.

Miasto czeka na oferty od zainteresowanych firm lub konsorcjów do 9 października tego roku. Zamówienie dotyczy „Budowy łącznika drogowego pomiędzy Drogą Krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie dla rozwoju transportu intermodalnego” w systemie zaprojektuj i wybuduj. Do wykonawcy prac będzie należało wykonanie wszelkich niezbędnych opracowań projektowych, uzyskania w imieniu i na rzecz zamawiającego koniecznych opinii i warunków technicznych, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji i zgód niezbędnych wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji ZRID. Konieczne będzie też uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. To pierwszy, ale bardzo ważny krok w realizacji tego przedsięwzięcia.

Budowa łącznika DK94 z Euroterminalem w Sławkowie. Poznaliśmy wstępne koszty

W sierpniu br. w sali konferencyjnej Centrum Edukacji Ekologicznej i Kulturowej w Sławkowie odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie. Zorganizowane zostało w związku z zakończeniem prac nad programem funkcjonalno-użytkowym inwestycji, który opisuje w szczegółowy sposób zakres techniczny całego zadania i pozwala na pierwsze oszacowanie kosztów inwestycji przed przetargiem.
Przedstawiciele firmy Meritum Projekt z Katowic, która opracowała dokument przy współpracy z samorządem miejskim, zaprezentowali wspólnie z władzami samorządowymi Sławkowa zakres techniczny inwestycji i szacunkowe jej koszty.

Całkowita długość koniecznego do wybudowania układu drogowego to ponad 8,3 km wraz z konieczną rozbudową i budową węzła z drogą krajową nr 94 na odcinku ponad 2,1 km. W ramach inwestycji zaplanowane jest też wybudowanie czterech obiektów inżynierskich, by można było drogę poprowadzić przez istniejące linie kolejowe.

Całkowity koszt inwestycji oszacowany jest obecnie na kwotę 428 mln zł. Znacząco przekracza więc wysokość funduszy zagwarantowanych rządową promesą. Miasto Sławków na prośbę podmiotów zainteresowanych budową łącznika jako inwestycji o regionalnym znaczeniu wzięło na siebie pozyskanie pieniędzy z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dzięki temu zapewniło na realizację przedsięwzięcia kwotę 250 mln zł. Jak podkreślają więc władze lokalne Sławkowa otwartą sprawą pozostaje więc kwestia kosztów dodatkowych, jakie związane są z zaplanowaną inwestycją.

– Realizacja tego gigantycznego przedsięwzięcia będzie możliwa jedynie wtedy, gdy wszystkie instytucje i podmioty, w których interesie leży budowa łącznika, zaangażują się finansowo w zapewnienie między innymi wkładu własnego na realizację inwestycji, jak i pokrycie kosztów związanych z wykupem gruntów, które znajdują się na trasie inwestycji, ustawowych waloryzacji czy usług obsługi inżynierskiej – podkreśla Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.

Jak dodał równolegle do ogłoszonego przetargu wszystkie spółki i podmioty, w których interesie leży budowa łącznika, poproszone zostaną o ostateczne deklaracje, co do wysokości finansowego wsparcia na realizację inwestycji. Od tych deklaracji będzie zależał dalszy harmonogram przedsięwzięcia i ostateczny zakres realizowanych prac. W spotkaniu wzięli udział między innymi parlamentarzyści - Ewa Malik, Robert Warwas i Waldemar Andzel, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej Damian Rutkowski, reprezentanci Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także Euroterminala Sławków, PKP LHS i innych podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność na terenie zespołu terminali przeładunkowych w Sławkowie.

Budowa łącznika DK94 z Euroterminalem w Sławkowie: pierwsze prace w 2026 roku

Inwestycja jest bardzo złożona, tak więc lata 2024-2025 upłyną na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych.

W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa drogi z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa węzła na DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami.

W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa, prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska. Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu przez zainteresowanych wykonawców.

Budowa łącznika DK94 z Euroterminalem w Sławkowie: protesty mieszkańców, ograniczenia dla tirów

Budowa nowej drogi do DK94 jest konieczna, bowiem dziś setki tirów jeżdżą codziennie wąskimi, lokalnymi drogami w Sławkowie i Dąbrowie Górniczej, by dowieźć lub odebrać towary z Euroterminala i stacji PKP LHS w Sławkowie. Taka sytuacja zmusiła mieszkańców do organizacji licznych protestów, a także blokowania przejazdu ciężkich samochodów.

Dziś, do czasu budowy nowego połączenia Sławkowa z DK94, powiat będziński (zarządzający drogami w Sławkowie) i Dąbrowa Górnicza postanowiły wprowadzić naprzemiennie, co dwa miesiące, ograniczenie tonażowe na swoich lokalnych drogach, wiodących do Euroterminalu i stacji PKP LHS. W Dąbrowie Górniczej takie ograniczenia obowiązują w dzielnicy Strzemieszyce, a w powicie będzińskim na sławkowskich ulicach.

Inwestycja ma więc rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa. Zgodnie z aktualną koncepcją budowy łącznika nie jest planowany przebieg drogi przez tereny, na których znajduje się zabudowa mieszkaniowa.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera