Rondo Rataje to jeden z najbardziej kluczowych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu. Projekt jego modernizacji obejmuje przebudowę trasy tramwajowej i infrastruktury autobusowej. Poprawić się mają też warunki jazdy dla kierowców. Pojawią się także nowe nasadzenia zieleni, zarówno na tarczy ronda, jak i przylegających ulicach. W związku z prowadzonymi pracami w styczniu w okolicach ronda będzie obowiązywać nowa, tymczasowa organizacja ruchu.
Rondo Rataje: Zmiany w rozkładzie jazdy tramwajów i autobusów
Od poniedziałku, 25 stycznia, od strony ul. Królowej Jadwigi dojeżdżają tramwaje linii 13 i 18. Z kolei od ronda Starołęka do przystanku Os. Piastowskie kursują linie nr 4 i 7.
Linie tramwajowe od 25 stycznia:
- Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 – trasa bez zmian.
- Linia nr 4: Starołęka – Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).
- Linia nr 7: Ogrody – … – rondo Starołęka – Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).
- Linia nr 12: Os. Sobieskiego – … – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 roku – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęka
- Linia nr 13: Junikowo – Grunwaldzka – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy),
- Linia nr 18: Ogrody – Dąbrowskiego – Fredry – Centrum – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy).
- Linia nr 201: Os. Sobieskiego - … - most Św. Rocha – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej.
Jak informuje MPK, przesiadki pomiędzy liniami nr 201/231 a 237 w kierunku Rataj i Starołęki ponownie odbywać się będą na węźle „Kórnicka”. Tramwaje linii nr 201 oraz autobusy linii nr 231 zatrzymują się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ul. Kórnickiej przed skrzyżowaniem z ul. Jana Pawła II (od strony Politechniki), a autobusy linii nr 237 na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ul. Jana Pawła II przed skrzyżowaniem z ul. Kórnicką (od strony ronda Śródka).
Czytaj też
Linie autobusowe od 25 stycznia:
- Linia nr 165 – pozostaje zawieszona.
- Linia nr 190 - od soboty (23 stycznia) ulegnie wydłużeniu i pojedzie z AWF przez most Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Zamenhofa, do ronda Starołęka. Przystanek początkowo-końcowy znajdzie się na ulicy Starołęckiej przy sklepie Biedronka na jezdni w kierunku ronda Rataje.
- Linie nr 174 i 190 będą pełniły rolę „autobusów za tramwaj” na ul. Zamenhofa, dowożąc do węzłów przesiadkowych: AWF, Most Św. Rocha/Pl. Bernardyński i Małe Garbary.
Jak informuje MPK, przystanek końcowy i początkowy dla linii nr 190 przy rondzie Starołęka zlokalizowany zostanie na ul. Starołęckiej przy markecie „Biedronka”. Autobusy linii nr 190 w obrębie ronda Starołęka nie będą zatrzymywać się na pozostałych przystankach. Na węźle AWF autobusy będą zatrzymywać się tylko na przystankach linii nr 174 – przystanek na ul. Kazimierza Wielkiego będzie tymczasowo wyłączony z użytkowania.
Czytaj też
Rondo Rataje: Zmiany dla kierowców
Jak informuje ZDM, od poniedziałku, 25 stycznia, obowiązują zmiany dla kierowców na ul. Zamenhofa i Piłsudskiego. Na wyjeździe z ronda w kierunku Starołęki nieprzejezdny jest pas wewnętrzny. Do dyspozycji kierowców pozostaną dwa: jeden służący do jazdy w lewo i prosto, a drugi prosto i w prawo. Za skrzyżowaniem z ul. Piłsudskiego fragment ul. Zamenhofa będzie zwężony do jednego pasa, ruch będzie odbywał się pasem zewnętrznym. Zjazd na ul. Piłsudskiego będzie możliwy jednym pasem.
Z kolei na jezdni ul. Zamenhofa prowadzącej na rondo Rataje do dyspozycji kierowców będą dwa pasy ruchu: jeden służący do jazdy w lewo oraz drugi do jazdy w lewo, prosto i w prawo. Wjazd z ul. Piłsudskiego na ul. Zamenhofa będzie możliwy jednym pasem ruchu.
sc]Początek przebudowy na ul. Zamenhofa
Kolejny etap inwestycji to przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Zamenhofa - na odcinku od tarczy ronda do rejonu ul. Piłsudskiego. W związku z tym konieczne będzie wyłączenie dla ruchu tramwajów ul. Zamenhofa (na odcinku wchodzącym w zakres inwestycji). Te, w rejon ronda Rataje, będą dojeżdżać do przystanków końcowych: Os. Piastowskie z kierunku od ronda Starołęka oraz rondo Rataje z kierunku od AWF.
Czytaj też
- Wprowadzane zmiany następują wcześniej w stosunku do pierwotnych założeń i mają na celu zwiększenie szansy na szybsze oddanie do ruchu nowego torowiska oraz przywrócenie ruchu tramwajowego – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Planowany termin zakończenia prac na ul. Zamenhofa to trzeci kwartał tego roku. Wtedy to będzie możliwe uruchomienie relacji tramwajowej północ-południe, czyli pomiędzy rondami Śródka i Starołęka.
Czytaj też
Poznań: Początek remontu ronda Rataje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?