Gdy już wiadomo, co będzie przedmiotem naszej działalności, można przystąpić do procedury zakładania działalności gospodarczej. Jednak najpierw należy podjąć decyzję, czy księgowość będzie prowadzona we własnym zakresie, czy też zlecona profesjonalnej firmie, na przykład doradcy podatkowemu lub księgowemu z certyfikatem.
Przed przystąpieniem do rejestracji przedsiębiorcy warto się spotkać z doradcą podatkowym, który podpowie najbardziej optymalną formę opodatkowania dla rodzaju działalności. Następnie należy udać się do urzędu miasta lub gminy właściwego ze względu na nasze miejsce zamieszkania, by złożyć wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej na druku CEIDG. Wniosek ten jest jednocześnie zgłoszeniem do urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON, do urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP, a także wybraniem formy opodatkowania i wskazaniem osoby odpowiedzialnej za księgowość firmy oraz zgłoszeniem płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Zgłoszenia takiego można dokonać również w formie elektronicznej. Do złożenia wniosku przez internet wymagane jest jednak posiadanie podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego ePUAP i zarejestrowanie się w systemie CEIDG.
Jeżeli chcemy być czynnym podatnikiem VAT-u, powinniśmy się udać do urzędu skarbowego, w którym złożymy zgłoszenie na druku VAT R i uiścimy opłatę skarbową w wysokości 170 zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?