Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inspekcja Handlowa skontrolowała ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe. Zastrzeżenia budzą złe oznakowania i jakość produktów

MIKO
Prawie co trzeci skontrolowany przez Inspekcję Handlową produkt włókienniczy był złej jakości lub niewłaściwie oznakowany.
Prawie co trzeci skontrolowany przez Inspekcję Handlową produkt włókienniczy był złej jakości lub niewłaściwie oznakowany. PIXABAY
Inspekcja Handlowa w ciągu ostatnich dwóch lat sprawdziła ponad 5 tys. partii ubrań dla niemowląt, małych dzieci i dorosłych, strojów kąpielowych, ręczników, pościeli i obrusów. W 2018 r. kontrole odbyły się u 403, a w 2017 r. – u 375 przedsiębiorców z całej Polski – głównie w sklepach, ale także u producentów i importerów oraz w hurtowniach. Prawie co trzeci skontrolowany produkt włókienniczy był złej jakości lub niewłaściwie oznakowany.

W 2017 i 2018 r. Inspekcja Handlowa sprawdziła ponad 5 tys. partii ubrań dla dzieci i dorosłych, ręczników, strojów kąpielowych, odzieży sportowej i obrusów. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do ponad 30 proc. produktów. Najgorzej wypadły te zbadane w laboratorium. Koszule i swetry były z innych materiałów niż wynikało z etykiet, ręczniki nie miały wymiarów, jakie zaznaczono, a obrusy plamoodporne okazały się nieodporne na przykład na olej. Zastrzeżenia wzbudziły też m.in. wystające nitki czy krzywe szwy.

W 2018 r. testu nie przeszło 37,2 proc. badanych produktów, a najwięcej zastrzeżeń (44,3 proc.) wzbudziła konfekcja dla dorosłych. W 2017 r. eksperci z laboratorium wykryli nieprawidłowości aż w 53,4 proc. produktów.

IH podaje przykłady nieprawidłowości:

  • sweter damski miał być w 100 proc. zrobiony z lnu, a okazało się, że jest w nim 78,7 proc. akrylu i 31,3 proc. poliestru (2017)
  • koszulka męska miała być w 100 proc. uszyta z bawełny, a było w niej 61,4 proc. poliestru i tylko 38,6 proc. bawełny (2018)

Większość przedsiębiorców jeszcze w trakcie kontroli dobrowolnie poprawiła oznakowanie. Wyroby zakwestionowane podczas badań laboratoryjnych zostały wstrzymane od obrotu do czasu prawidłowego oznakowania lub zwrócone producentom, którzy otrzymali informację dotyczącą stwierdzonych nieprawidłowości.

IH radzi:

  • Zapoznaj się z informacjami na etykiecie. Dowiesz się z niej, z jakich włókien składa się surowiec, z którego wykonano ubranie – ta informacja jest szczególnie ważna dla alergików.
  • Obejrzyj produkt – sprawdź, czy nie ma dziur, zaciągnięć lub zabrudzeń, czy jest estetycznie wykończony.
  • Przymierz rzecz, którą chcesz kupić. Pamiętaj, że w sklepie stacjonarnym nie zawsze będziesz mógł zwrócić lub wymienić pełnowartościowy towar, który źle leży – zależy to od dobrej woli sprzedawcy. Inaczej jest, gdy kupujesz przez internet – wtedy masz 14 dni na odstąpienie od umowy.
  • Zwróć uwagę na cenę. Jeśli ta na etykiecie różni się od tej przy kasie, masz prawo kupić rzecz taniej.
  • Masz zastrzeżenia lub wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski