MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Historyczna kładka dla pieszych przy Tamie Garbarskiej w Poznaniu zostanie odbudowana? Temat powraca z powodu nowego osiedla

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Resztki stalowej konstrukcji kładki, podtrzymującej wcześniej drewniany pomost - stan w 2002 roku.
Resztki stalowej konstrukcji kładki, podtrzymującej wcześniej drewniany pomost - stan w 2002 roku. fot. PTPF, Joanna Szłapka 2002
Brzegi Warty połączy jeszcze jedna kładka dla pieszych? - Historyczna kładka dla pieszych wzdłuż mostu kolejowego przy Tamie Garbarskiej mogłaby być odbudowana – uważają staromiejscy radni. Temat przywrócenia kładki powraca w związku z projektem budowy nowego osiedla i coraz większym znaczeniem stacji kolejowej Poznań Garbary.

Kładka przy moście bocznicy kolejowej wzdłuż linii Poznań - Bydgoszcz - Toruń istniała tu już od 1918 roku. Miała początkowo służyć żołnierzom przechodzącym do Fortu Roon - czyli Fortu Czecha. Łączyła Cytadelę z drugim brzegiem Warty. Szybko jednak udostępniono ją cywilom - wyłącznie pieszym - i opatrzono tablicami zakazującymi wchodzenia na tory kolejowe.

Kładka wiodła od ul. Garbary, nad Wartą, zakręcała pod mostem na lewą stronę mostu w stronę Fortu. Przetrwała wojnę, a po wyłączeniu mostu na tamie Garbarskiej z ruchu kolejowego, gdy na torowisku ułożono drewniany pomost, stała się zbędna. Niszczała, aż w 2012 roku została rozebrana.

- Teraz koncepcja przywrócenia tej kładki powraca wraz z planami komunikacyjnymi dotyczącymi tego rejonu - uważa Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto. - To najprostsze połączenie między projektowanym dużym osiedlem na Ostrowie Tumskim a stacją kolejową na Garbarach. Łatwiej nawet i szybciej zbudować na nowo tę właśnie kładkę, niż tę projektowaną w stronę Cytadeli. Nowa oczywiście też będzie potrzebna, bo im więcej przepraw przez Wartę, tym łatwiej miastu zwrócić się w stronę rzeki - dodaje.

W bliskiej przyszłości temat nieuchronnie pojawi się wraz z realizacją planów PKP dot. budowy 3 i 4 toru Kolei Aglomeracyjnej i poprawienia wąskiego gardła komunikacyjnego w kierunku Gniezna. Na Ostrowie będzie powstawać osiedle mieszkaniowe, którego mieszkańcy mogliby szybko przez tę kładkę przechodzić w rejon stacji kolejowej na Garbarach. A stacja PKM Garbary nie tylko już teraz jest ważnym punktem komunikacyjnym dla przesiadających się tu pasażerów, ale nabierze większego znaczenia, po doprowadzeniu II etapu tramwaju na Naramowice.

Postanowiliśmy przypomnieć, jak powstawały wielkie osiedla w Poznaniu. W naszej galerii zebraliśmy archiwalne zdjęcia z Rataj, Winograd, Piątkowa i Żegrza. Na tych fotografiach dokładnie widać, jak bardzo zmieniło się miasto. Na zdjęciu: Osiedle Jagiellońskie.Zobacz archiwalne zdjęcia z poznańskich osiedli --->

Oto Rataje, Winogrady, Piątkowo i Żegrze na archiwalnych zdj...

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski