Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Handel w internecie – kupuję, sprzedaję, płacę podatki...

Milena Kochanowska
Handel w internecie – kupuję, sprzedaję, płacę podatki... Na pytania odpowiada Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu
Handel w internecie – kupuję, sprzedaję, płacę podatki... Na pytania odpowiada Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu Andrzej Szozda
Handel w internecie – kupuję, sprzedaję, płacę podatki... Czy kupując rzecz przez internet musimy zapłacić jakiś podatek? Jakie dokumenty warto przechowywać? Czy handlując w sieci powinniśmy założyć firmę? Na pytania odpowiada Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu. To trzeba wiedzieć!

Kupiłam przez internet nawigację samochodową, za którą zapłaciłam około 200 zł. Czy muszę od tego zakupu opłacić jakiś podatek?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Nie. Jeśli kupimy w taki sposób rzeczy ruchome, których wartość nie przekracza 1000 zł jesteśmy zwolnieni z obowiązku zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych i złożenia deklaracji PCC-3.

Kupiliśmy komplet skórzanych mebli na aukcji internetowej w Niemczech. Zapłaciliśmy za nie niecałe 3 tys. zł. Czy musimy zapłacić podatek i gdzie mamy to zrobić?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Gdy mieszkając w Polsce kupujemy cokolwiek na zagranicznej aukcji internetowej, umowę sprzedaży uważa się za zawartą w naszym kraju. Kupione przez państwa meble kosztowały więcej niż 1000 zł, a wobec tego musicie państwo w ciągu 14 dni od daty transakcji zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych wynoszący 2 proc. ceny sprzedaży i złożyć deklarację PCC-3 w swoim urzędzie skarbowym.


Kupiłem przez internet telewizor, za który zapłaciłem 1800 zł. Dostałem fakturę VAT. Słyszałem, że muszę zapłacić jeszcze jakiś podatek. Czy to prawda?

Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Nie. Przy zakupie zapłacił już pan podatek VAT, którego płatnikiem był sprzedający telewizor. Wobec tego pan nie musi już płacić żadnego podatku, ani składać deklaracji PCC-3.

Trzy miesiące po kupieniu w sieci notebooka, sprzedałem go za wyższą cenę. Czy z racji na to muszę zapłacić podatek?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Tak. Jeśli sprzedaliśmy z zyskiem rzecz kupioną niespełna pół roku wcześniej, musimy zapłacić podatek, ale tylko od kwoty zysku.

Dość często sprzedaję rozmaite rzeczy przez internet. Czy powinnam założyć działalność gospodarczą?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Taką działalność powinien zarejestrować każdy, kto sprzedaje w sposób zorganizowany i ciągły. O założeniu firmy powinna więc pomyśleć osoba, która kupuje rzeczy, żeby je odsprzedać, regularnie współpracuje z kontrahentami, ma umowę z firmą kurierską i jest to podstawowe źródło jej utrzymania.

Nie jestem przedsiębiorcą. Chcę sprzedać lub zamienić samochód przez internet. Kto przy takich umowach powinien zapłacić podatek?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Podatek od czynności cywilnoprawnych przy umowie sprzedaży musi zapłacić kupujący, a przy umowie zamiany muszą go zapłacić obie strony. Kwotę podatku mogą ustalić między sobą w dowolny sposób.

Prowadzę handel internetowy – kupuję rzeczy i odsprzedaję je z zyskiem. Czy muszę być podatnikiem VAT?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Tak. Każdy, kto sprzedaje z zyskiem wcześniej kupione przedmioty staje się podatnikiem VAT. Nie musi jednak rozliczać tego podatku, bo może skorzystać ze zwolnienia, jeśli jego obrót nie przekroczy 150 tys. zł w roku, a sprzedawane usługi lub towar nie są wyłączone z takiego zwolnienia. Musi natomiast prowadzić dzienną ewidencję obrotów.

Czy prowadząc handel internetowy muszę mieć kasę fiskalną?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Zależy czym pan handluje i jaki ma pan obrót. Grupa towarów, która wymaga bezwzględnego ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych bez względu na wysokość obrotu to m.in.: sprzęt radiowy, telewizyjny, metale szlachetne i inne towary akcyzowe.

Kupuję i sprzedaję różne rzeczy w sieci. Czy powinienem przechowywać jakieś dokumenty?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Powinien pan zachować dokumenty potwierdzające daty transakcji, wysokość poniesionych kosztów oraz uzyskanych przychodów – cenę zakupu, cenę sprzedaży, wartość prowizji, którą pan zapłacił korzystając z platformy aukcyjnej. Dowodami takimi mogą być wyciągi bankowe, dane pozyskane z serwisu aukcyjnego. Jeśli nie dysponuje pan rachunkami lub fakturami, nie będzie pan w stanie wykazać ile zapłacił za rzecz, którą następnie pan sprzedał.

Czy handel internetowy i sprzedaż na portalach aukcyjnych są kontrolowane przez służby skarbowe?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Tak. Osoby prowadzące handel internetowy, czyli działalność gospodarczą za pośrednictwem internetu mogą być kontrolowane. A jeśli nie przestrzegają prawa podatkowego, będą musiały ponieść określone sankcje.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski