1 Kupujemy w sklepie internetowym. Czas na odstąpienie od takiej umowy wydłużył się z 10 do 14 dni liczonych od dnia odbioru rzeczy.
Pobierz: Oświadczenie o odstąpieniu od umowy
Pobierz: Reklamacja wadliwego towaru
2 W jakim terminie sklep internetowy musi nam oddać pieniądze? Przedsiębiorca ma obowiązek nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania naszego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić nam wszystkie dokonane przez nas płatności – w tym koszty dostarczenia rzeczy. Przy zwrocie płatności używa takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że umówił się z nim na inny sposób zwrotu. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz, może wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez nas dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
3 Kiedy musimy zgłosić sprzedawcy reklamację wad? Obecnie nie ma określonego terminu na zgłoszenie wady, ale im szybciej to zrobimy, tym lepiej. Sklep nie może jednak odmówić przyjęcia reklamacji z powodu jakiegoś przekroczenia czasu na zgłoszenie wady, co przed zmianą przepisów było dość częste.
4 Co oznacza to, że zniknęła tzw. niezgodność towaru z umową? W zasadzie zmieniło się jedynie nazewnictwo. Sprzedawca teraz odpowiada na podstawie przepisów o rękojmi za wady fizyczne i prawne. Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową – np. rzecz nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć lub o których zostaliśmy zapewnieni przez sprzedawcę albo w reklamie towaru, gdy nie nadaje się on do celu, o którym poinformował nas sprzedawca lub gdy został wydany w stanie niezupełnym. Wada prawna zaś może polegać na tym, że kupiony towar jest np. własnością osoby trzeciej, innej niż sprzedawca.
5 Czego można żądać od sprzedawcy w ramach reklamacji wady rzeczy? W przypadku ujawnienia wady, możemy złożyć sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać wymiany towaru na nowy, jego naprawy, obniżenia ceny, albo nawet odstąpić od umowy o ile wada jest istotna. To my wybieramy żądanie. Sprzedawca jednak może nie zrealizować naszego roszczenia, jeżeli jest ono niemożliwe do wykonania lub wymaga nadmiernych kosztów. Wówczas możemy zażądać naprawy rzeczy – o ile żądanie dotyczyło wymiany itd.
6 Czy możemy żądać zwrotu pieniędzy? Możemy odstąpić od umowy przy drugiej reklamacji. Nie ma znaczenia, czy ujawniła się ta sama, czy też inna wada. Nie możemy jednak odstąpić od umowy i zażądać zwrotu całej ceny, jeśli wada jest nieistotna.
7 Wzory reklamacyjne dotyczące towarów: naprawy, wymiany, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy znajdziemy np. na stronie inter-netowej: konsumenci.org/pomoc-konsumencka,wzory-pism-dla-umow-po-25-12-2014,2,34.html lub www.uokik.gov.pl/wzory_pism.php.
8 Czy musimy płacić za niezamówioną przesyłkę? Taką przesyłkę przedsiębiorca wysyła na własne ryzyko, a więc nie musimy jej odsyłać. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy, a to znaczy, że nie musimy też za przesyłkę płacić.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?