Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

A2 Nowy Tomyśl - Świecko - kończy się budowa [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
Ostatnie prace na budowie autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko.
Ostatnie prace na budowie autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko. Robert Domżał
Ogromna mobilizacja na budowie odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. Lubuska część nie nadąża za wielkopolską. Otwarcie 1 grudnia.

Czytaj także:
Zachodnia obwodnica Poznania prawie gotowa [ZDJĘCIA]
Jan A.P. Kaczmarek skomponuje utwór na otwarcie A2?

Chociaż nie jest jeszcze otwarta, to ruch na niej jest ogromny. Potężne wywrotki, gigantyczne ciężarówki. Każdy pojazd zaopatrzony jest w migające pomarańczowe światło. Jadą w stronę Świecka, pędzą w kierunku Nowego Tomyśla. Każdy się spieszy, bo przecież musi zdążyć zrobić swoje, a dzień otwarcia A2 z Nowego Tomyśla do Świecka, czyli 1 grudnia coraz bliżej. Niektóre poruszają się pod prąd.

W piątek pokonałem liczący ponad 100 km odcinek. Drogowskazy kierujące na A2 stoją już w okolicach ronda w Bolewicku, przy drodze krajowej nr 92. Są one też przed węzłami. Oznakowanie to mocna strona A2.

Na wjeździe na A2 stoi niebiesko-zielona wiata Punktu Poboru Opłat. Na wjeździe znajduje się automat. To z niego kierowcy pobiorą bilet. Za automatem jest sygnalizator świetlny, barierka i kamera obserwująca ruch. Po kilku pierwszych kilometrach jestem zaskoczony. Mimo że nawierzchnia wykonana jest z betonu i co kilka metrów jezdnia jest nacięta, nie ma żadnego stuk-puk, stuk-puk. Lekkie nierówności daje się wyczuć przed Miejscem Obsługi Podróżnych Chociszew. Później jest już lepiej. Ale lepiej nie znaczy bezgłośnie. Betonowa nawierzchnia jest nieco głośniejsza od fragmentów z tradycyjnego asfaltu.

Takie odcinki między Nowym Tomyślem a Świeckiem są na wiaduktach i mostach. Po około 15 kilometrach dojeżdżam do węzła Trzciel. Z niego można zjechać do samej miejscowości o tej nazwie i dalej na drogę krajową nr 92 lub na północny-zachód drogą nr 137, w stronę Międzyrzecza. Trzecią możliwością będzie zjazd na południe w kierunku Zbąszynia i Zbąszynka.

Kilka kilometrów dalej wjeżdżam na MOP Chociszew. Parterowy budynek toalety, z elewacją w kolorze ceglasto-popielatym prezentuje się dobrze. Na placu jest około setki miejsc postojowych. Oddzielne sektory są dla aut osobowych, oddzielne dla busów i TIR-ów. Po wyjeździe z MOP kilometry pewnie uciekałyby same spod kół, gdyby nie to, że autostrada to nadal wielki plac budowy. Ustawiane są jeszcze przejścia dla nietoperzy. Uzupełniane ekrany oraz bariery energochłonne.

Przed węzłem w Jordanowie wpadam na kawalkadę pługów. Nad bezpieczeństwem jazdy 108-kilometrowego odcinka będzie czuwało 90 dopiero co zatrudnionych pracowników. Wśród nich są kierowcy ciężarówek z pługami śnieżnymi. Węzła nie sposób nie zauważyć. Na 3 km przed nim jest pierwsza, duża tablica informacyjna. Kolejna jest na 1,5 km przed węzłem. Następnym znakiem rozpoznawczym są latarnie, które oświetlają tę część autostrady.

W Jordanowie przejeżdżam nad drogą ekspresową nr 3. Do zakończenia jej budowy jest daleko. Z A2 nie zjedziemy więc na S3, by dotrzeć do Zielonej Góry czy Szczecina. Im bliżej jestem zachodniej granicy, tym bardziej wydaje mi się, że wykonawcom zabraknie kilku ciepłych dni na ostatnie prace i sprzątanie. W Torzymiu trwa montaż PPO, a w Tarnawie, na pierwszym od polsko-niemieckiej granicy Punkcie Poboru Opłat nie wykończono elewacji budynków. PPO też nie jest jeszcze w pełni ukończony. - Spokojnie, zdążymy - zapewniają wykonawcy.

Zabraknie jednak stacji paliw.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski