Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Tramwaj Tatra wrócił po liftingu. Zobacz! [ZDJĘCIA]

Katarzyna Fertsch
Inne układy hamulcowy i napędowy, zupełnie nowe siedzenia i monitoring, a także ciekawszy wygląd. Tak można opisać tramwaj Tatra, który wrócił do Poznania z Biskupic. Tam, w siedzibie spółki Modertrans Poznań, przeszła gruntowną modernizację.

Tramwaj jest już w zajezdni przy ulicy Fortecznej, gdzie przechodzi odbiór techniczny. Jan Firlik, szef przewozów tramwajowych w MPK liczy, że wyjedzie na linie jeszcze w tym miesiącu.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Poznań: Na pętli paliła się tatra

Poznań: Czy przybędą nam kolejne Tatry?

- Najpóźniej na początku października - mówi. Decyzja o tym, na jaką linię wyjedzie zmodernizowana Tatra, jeszcze nie zapadła. Jeśli tramwaj będzie się dobrze spisywał, MPK wyśle do Biskupic kolejny pojazd.

W sumie w taborze MPK jest dziesięć Tatr. Każda ma na liczniku ponad 700 tysięcy przejechanych kilometrów. Nie są już także najmłodsze: mają ponad 13 lat. Dlatego, by móc dalej wozić pasażerów, musiałyby przejść tak zwaną naprawę główną.

- Dlatego zdecydowaliśmy się na całkowitą modernizację - wyjaśnia Jan Firlik. - Zmieniony został układy hamulcowy, który bardzo często się psuł.

Ile MPK zapłaci za modernizację każdej Tatry? Jeszcze nie wiadomo. Władze przewoźnika szacowały, że pochłonie to około miliona złotych. To zdecydowanie mniej, niż zakup nowych, niskopodłogowych tramwajów.

- Po modernizacji Tatry będą mogły wozić pasażerów co najmniej 15 lat. Mam nadzieję, że ich żywotność będzie zdecydowanie dłuższa - twierdzi Firlik.

Modernizacja wszystkich pojazdów potrwa 2-3 lata. W sumie wyprodukowano ich 20, z czego połowa trafiła do Poznania. Pozostałe miały jeździć w Czechach, jednak nigdy nie otrzymały tam homologacji, niezbędnej do wożenia pasażerów.

Spółka Modertrans Poznań kupiła od Czechów dwa pojazdy, by mieć części wymienne. Dyrektor Firlik ma nadzieję, że jeśli poznańskie Tatry uda się zmodernizować bez części zamiennych, w przyszłości MPK będzie mogło odkupić od Modertransu te dwa dodatkowe pojazdy.

"Nowa" Tatra ma oświetlenie zewnętrzne i okrągłe tablice numerowe na dachu. Posiadają nowoczesny układ informacji pasażerskiej (zapowiedzi głosowe, elektroniczne tablice w środku i na zewnątrz). Zamontowano w niej kamery zewnętrzne i wewnętrzne.

Motorniczy będzie miał do dyspozycji klimatyzację. Największe zmiany są jednak niewidoczne dla pasażera. W tramwaju zamontowano nowoczesne napędy prądu przemiennego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski