MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ekokierowcom ma być łatwiej w mieście. Będą przywileje dla właścicieli hybryd i aut elektrycznych?

Joanna Labuda
Joanna Labuda
Właściciele pojazdów niskoemisyjnych korzystają w Poznaniu z kilku przywilejów. To m.in. obniżone abonamenty w strefie płatnego parkowania oraz specjalne miejsca postojowe
Właściciele pojazdów niskoemisyjnych korzystają w Poznaniu z kilku przywilejów. To m.in. obniżone abonamenty w strefie płatnego parkowania oraz specjalne miejsca postojowe Karolina Misztal
Możliwości przejazdu buss passami dla aut hybrydowych i elektrycznych oraz zwolnienia z opłat za płatną strefę parkowania – takich przywilejów dla właścicieli ekopojazdów chcą poznańskie radne. Według nich kolejne udogodnienia, które działają już w innych polskich miastach, mogą sprzyjać poprawie stanu środowiska i czystości powietrza w mieście.

– W Poznaniu są już pewne udogodnienia, ale tylko dla pojazdów elektrycznych. Po weryfikacji tego, jak sytuacja wygląda w innych miastach, zauważyłyśmy, że proponują one wiele ułatwień idących ze sobą w parze. Dzięki temu mogą z nich korzystać zarówno kierowcy samochód hybrydowych, jak i elektrycznych. U nas tak niestety nie jest, a co za tym idzie – Poznań nie jest w czołówce miast, które są przyjazne takim użytkownikom – mówi Maria Lisiecka-Pawełczak, poznańska radna.

Jak zauważa, kierowcom niskoemisyjnych pojazdów łatwiej jeździ się m.in. po Gdańsku, Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu. W Gdańsku kierowcy mogą bezpłatnie korzystać ze stacji szybkiego ładowania i są zwolnieni z opłat za parkowanie niezależnie od czasu i miejsca postoju. We Wrocławiu właściciele hybryd i pojazdów elektrycznych mogą poruszać się bus pasami oraz wjeżdżać do wybranych stref ograniczonego ruchu. W strefie parkowania mogą skorzystać z abonamentu typu E (kosztuje około 100 zł na rok), który jest o połowę tańszy od standardowego dla tradycyjnych aut spalinowych.

– Na pewno będziemy dopytywać władze miasta, czy w przyszłorocznym budżecie zostaną zabezpieczone na ten cel pieniądze – dodaje Maria Lisiecka-Pawełczak.

W tej chwili w Poznaniu kierowcy mogą już korzystać z kilku udogodnień, jednak miasto nie wyklucza, że za kilka miesięcy pojawią się kolejne.

– To obniżone abonamenty w strefie płatnego parkowania – 30 zł dla samochodów elektrycznych, 60 zł dla hybrydowych oraz około 100 miejsc parkingowych, które miasto wyznaczyło tylko i wyłącznie dla samochodów flot ekologicznych w obrębie strefy na Starym Mieście, Jeżycach oraz Łazarzu. Po kilku miesiącach wskażemy dodatkowe miejsca postojowe. Zapytamy o to mieszkańców, by były one optymalnie rozmieszczone w przestrzeni miasta – mówi Maciej Wudarski, wiceprezydent Poznania.

I dodaje: Za jakiś czas na pewno pochylimy się też nad pomysłem dotyczącym bus pasów oraz ewentualnych ulg na parkingach buforowych.

***
W Poznaniu można już wypożyczyć elektryczne auto. Czy carsharing to dobry pomysł? - zapytaliśmy poznaniaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski