Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

E-hulajnogi. Jest projekt nowelizacji prawa w ruchu drogowym. Ograniczenia prędkości mają być wprowadzone dla elektrycznych hulajnóg

MIKO
Wielu użytkowników e-hulajnóg jeździ nimi także po chodnikach i drogach dla pieszych bez należytej ostrożności.
Wielu użytkowników e-hulajnóg jeździ nimi także po chodnikach i drogach dla pieszych bez należytej ostrożności. Waldemar Wylegalski
Już od pewnego czasu mówi się o ograniczeniach prędkości, które powinny obowiązywać użytkowników elektrycznych hulajnóg. Ograniczenia takie miały wprowadzić nowe przepisy przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury. Jak na razie jednak resort ten postanowiło wyręczyć Ministerstwo Sprawiedliwości.

Zirytowany wolnym tempem prac Ministerstwa Infrastruktury nad przepisami dotyczącymi urządzeń transportu osobistego, sprawy w swoje ręce postanowił wziąć resort Zbigniewa Ziobry - donosi "Dziennik Gazeta Prawna".

Jakie ograniczenia prędkości miałyby być wprowadzone dla elektrycznych hulajnóg?

  • 8 km/h po chodniku,
  • 20 km/h po ulicy,
  • 25 km/h po ścieżce rowerowej.

Takie ograniczenia przewidziano w projekcie nowelizacji prawa w ruchu drogowym przygotowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Ustawodawca musi zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo pieszych. A obecna sytuacja, gdzie e-hulajnogi pędzą po kilkadziesiąt kilometrów na godzinę chodnikami, jest nie do zaakceptowania

- przytacza opinie urzędników dziennik.

Projektowana ustawa ma wprowadzić pojęcie urządzenia transportu osobistego (UTO). Ma to być pojazd o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m i długości nieprzekraczającej 1,25 m, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe, wyposażony w napęd elektryczny oraz oświetlenie, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h (wyjątkiem będzie wózek inwalidzki, który ustawowo zostanie wyłączony spod definicji UTO). Używanie pojazdów niespełniających powyższych wymogów będzie zagrożone grzywną do 5 tys. zł - informuje "DGP".

Do takich pojazdów zaliczyć można m.in. elektryczne rowery i skutery, małe samochody elektryczne, segwaye czy też coraz bardziej popularne w ostatnim czasie hulajnogi elektryczne

– wskazano w uzasadnieniu projektu.

Resort sprawiedliwości chce, aby kierujący UTO, który korzysta z drogi dla pieszych:

  • był zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności,
  • miał obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym,
  • jechał z prędkością nie większą niż 8 km/h.

W projekcie Ministerstwa Infrastruktury wskazano natomiast, że e-hulajnogi mogą poruszać się po chodnikach, o ile utrzymują „prędkość pieszego”. W toku rządowych konsultacji kilka resortów stwierdziło jednak, że pojęcie to jest bardzo nieprecyzyjne.

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski