Nowy rozkład jazdy 2022/2023 nie każdemu się podoba
11 grudnia wszedł w życie nowy rozkład jazdy 2022/2023, ułożony przez zarządcę infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Znalazły się w nim dwie nowości, które mają zachęcić pasażerów do podróży koleją. Pierwsza z nich to połączenie Poznania z Wronkami w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Zmieniła się też częstotliwość kursowania bezpośredniego pociągu do Łodzi, uruchamianego przez samorządowego przewoźnika. Dotychczas kursował wyłącznie w weekendy, ale od niedzieli, 11 grudnia jeździ on już codziennie.
Czytaj o zmianach:
Natomiast wraz ze zmianami w rozkładzie jazdy pociągów Polregio, 11 grudnia zniknęły cztery z dotychczasowych pięciu połączeń między Poznaniem a Toruniem. Redukcja komunikacji na tej trasie o 80 proc. spowoduje, że setka osób będzie bez możliwości dojazdu do pracy i szkoły.
- Pociągi na tej trasie zdecydowanie nie jeździły puste, a po wprowadzeniu nowego rozkładu liczba połączeń bezpośrednich wszystkich przewoźników spadnie o połowę (z ośmiu do czterech w jedną stronę)
– mówiła nam pasażerka, Aleksandra Jaworowicz-Zimny.
Mniej pociągów Polregio jadących do Torunia
Do wyboru pozostaje wciąż PKP Intercity, które oferuje po cztery bezpośrednie połączenia na tej trasie w każdą stronę. Dodatkowo takie z przesiadkami, ale podróż takimi potrwa około 3 godzin, czyli dwa razy więcej niż pociągiem bezpośrednim. To ogranicza szybkość poruszania się osób, które dotąd korzystały z takich połączeń na swojej codziennej trasie w drodze do pracy.
Jednocześnie PKP Intercity nie zatrzymuje się na mniejszych stacjach, jak np. pod poznański Ligowiec czy Pobiedziska – tamtejsi mieszkańcy będą mieli znacząco utrudnione poruszanie się w ramach komunikacji kolejowej.
- Czy w obecnej sytuacji ekonomicznej i problemach klimatycznych przewoźnik uznał, że większość dotychczasowych pasażerów powinna wybrać podróż samochodami?
- pyta pasażerka Aleksandra Jaworowicz-Zimny.
O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli Polregio.
POLREGIO realizuje usługę transportową określoną umową o świadczenie usług publicznych, których zakres: liczbę połączeń, rozkład jazdy, pojemność składów ustala organizator transportu w danym regionie.
Na podstawie zleconej pracy przewozowej POLREGIO zobowiązuje się do realizacji jasno określonej liczby połączeń wg otrzymanego zamówienia. Na trasie Poznań – Inowrocław - Toruń kursuje obecnie 8 par pociągów POLREGIO finansowanych ze środków publicznych. POLREGIO posiada tabor i możliwości utrzymania oferty przewozowej na dotychczasowym poziomie, jednak od 11 grudnia 2022 r. zgodnie z decyzją organizatora transportu nastąpią istotne zmiany, ponieważ kolejne zamówienie obejmuje ograniczoną liczbę połączeń (2 pary).
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?