Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Poznań Główny będzie przyjazny pasażerom?

Błażej Dąbkowski
Dworzec Poznań Główny będzie przyjazny pasażerom?
Dworzec Poznań Główny będzie przyjazny pasażerom? Waldemar Wylegalski
Przedłużenie obecnego przejścia podziemnego aż do al. Przemysła II i przykrycie peronów 4,5 oraz 6 wspólną wiatą - te dwa cele postawił przed sobą zespół ekspercki powołany przez kolejową spółkę i polityków PiS.

Maksymalnie cztery miesiące pracy czeka zespół powołany przez spółkę Polskie Koleje Państwowe, który ma wypracować rozwiązania zmierzające do usunięcia dysfunkcjonalności poznańskiego dworca kolejowego. Przedstawiciele spółek kolejowych, urzędu marszałkowskiego, politycy Prawa i Sprawiedliwości oraz wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski chcą w tym czasie rozwiązać dwie kwestie - przedłużenia obecnego przejścia podziemnego aż do al. Przemysła II i przykrycia peronów 4,5 oraz 6 wspólną wiatą. Pierwsze spotkanie zespołu odbyło się w środę.

- Cały transport publiczny powinien być połączony jednym korytarzem na poziomie -1. Tak, by można było się poruszać po dworcu jak najsprawniej i jak najszybciej. Żeby jednak kogoś przekonać do transportu publicznego to musimy kierowcom dawać dobre rozwiązania - mówi Adam Pawlik, radny miejski PiS i członek zespołu. Dodaje też, że ostatnie konsultacje społeczne dotyczące przyszłości dworca jasno pokazały, że musi on służyć przede wszystkim pasażerom, a nie wyłącznie inwestycjom biznesowym.

- Granica między miastem, galerią i dworcem powinna zniknąć. W tej chwili dworzec także wewnętrznie jest niespójny i należy to zmienić - apeluje dr Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej, który także pomoże w wypracowaniu najkorzystniejszych rozwiązań dla pasażerów.
Prace zespołu muszą jednak przebiegać w ekspresowym tempie, ponieważ przetarg na trzy perony znajdujące się po zachodniej stronie stacji został rozstrzygnięty, a wykonawca znajduje się w zaawansowanej fazie projektowania. Oznacza to nic innego, jak konieczność wpisania się w zamówienia które obecnie się toczą i drugi etap prac w obrębie węzła kolejowego, czyli inwestycji planowanej na międzytorzu - budowy trzech biurowców oraz hotelu. - Spółki kolejowe wykazują jednak dużą otwartość na przeformułowanie swojego procesu inwestycyjnego, ale musimy wpisać się w cały wachlarz zadań przez nie realizowanych. To nie będzie łatwe, choć mamy wsparcie ministerstwa - tłumaczy Tadeusz Dziuba, poseł PiS.

Polityk, choć podkreśla, że punkt wyjścia pracy zespołu jest optymistyczny, to nie potrafi dać gwarancji, że dojdzie do realizacji rozwiązań wypracowanych podczas jego spotkań. - Długa droga przed nami, bo oprócz problemów technicznych i finansowych, napotkamy na prawne, które są najsłabiej rozpoznane - przyznaje.

Przedłużenie podziemnego przejścia do Wolnych Torów, a także przykrycie peronów jest konieczne, bo jak przekonuje Maciej Musiał, dyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań w najbliższych latach z węzła przesiadkowego w stolicy Wielkopolski będzie korzystać o kilkanaście tysięcy pasażerów więcej, jak do tej pory. Będą to osoby korzystające z poznańskiej kolei metropolitarnej. - Zamierzamy wydać 108 mln euro na budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy istniejących stacjach kolejowych w podpoznańskich gminach. Powstanie ich ok. 60 z parkingami mieszczących do 10 tys. samochodów. Musimy więc tym ludziom stworzyć odpowiednie warunki także w samym Poznaniu - mówi M. Musiał.

- Wypracowaliśmy już wstępne założenia, wytyczyliśmy drogę działania. Teraz przejdzie nam opracować spójną koncepcję zmian na dworcu - podsumowuje Alina Stachowiak z departamentu inwestycji PKP S.A.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski