Dwa razy więcej pasażerów z Poznania do Piły
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2022 roku linia z Poznania do Piły obsłużyła o 80 proc. więcej pasażerów na dobę niż w przedpandemicznym 2019 roku. Wzrost ten dotyczy godzin, w których ruch pasażerów jest największy. Jeszcze lepszy wynik odnotowano na odcinku obsługiwanym przez Poznańską Kolej Metropolitarną. Tam w godzinach szczytu przewozowego wymiana pasażerów wzrosła o 115 proc.
Za wzrost liczby pasażerów odpowiada także kursów uruchomienie Poznańskiej Kolei Metropolitarnej na tej trasie. Z Poznania do Rogoźna kursuje 19 par połączeń kolejowych dziennie. Dodatkowo trzy kolejne pary kursują na krótszej trasie z Obornik do Poznania.
Mimo, że liczba pasażerów wciąż rośnie, nie ma możliwości uruchomienia jeszcze kolejnych, dodatkowych połączeń, gdyby obecne okazały się niewystarczające.
- Pomimo modernizacji linii, bez budowy mijanek na jednotorowym odcinku nie ma możliwości zwiększenia liczby pociągów. Przepustowość linii jest na wyczerpaniu, a obecna liczba zarówno pociągów regionalnych, jak i dalekobieżnych powoduje utrudnienia w trasowaniu kolejnych pociągów - charakteryzuje Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu urzędu marszałkowskiego.
Czytaj także: Pod Poznaniem działa sekta? Policja weszła do budynku! Obcokrajowiec był przetrzymywany w domu w Czerwonaku
Linia z Poznania do Piły będzie rozbudowywana
Dodaje, że ewentualne dodanie kolejnych pociągów wydłużyłoby postoje na mijankach. To doprowadziłoby do wydłużenia czasu przejazdu i potencjalnego spadku liczby pasażerów.
Przepustowość linii będzie jednak zwiększana. Samorząd wojewódzki pracuje nad projektem dobudowy drugiego toru do stacji Oborniki. Wiąże się to z koniecznością budowy mostu na Warcie, po którym drugi tor zostanie poprowadzony.
- Projekt obejmuje też dobudowę mijanki na obecnym przystanku kolejowym w Parkowie. Zadanie zostało uwzględnione na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku – dodaje Robert Pilarczyk.
Inwestycja ma szanse na dofinansowanie w ramach nowej perspektywy unijnej, jednak nie zapadły jeszcze w tej sprawie decyzje.
Zobacz też: Spółdzielnia oskarża mieszkańców o działanie na jej szkodę. W tle prokuratorskie śledztwo
Na razie nie potrzeba większej liczby pociągów
Ewentualne zwiększenie liczby par połączeń jest uzależnione właśnie od rozbudowy samej linii, jak i planowanej rozbudowy Poznańskiego Węzła Kolejowego. Przedstawiciel samorządu województwa zapewnia jednak, że obecna przepustowość linii jest jak na razie wystarczająca.
- Pomimo wzrastającej liczby pasażerów nie ma skarg związanych z przepełnieniem pociągów - stwierdził.
Od wprowadzenia rocznego rozkładu jazdy 2023/2024 prowadzona jest obserwacja potoków pasażerów w godzinach szczytu.
- Po dłuższym okresie obserwacji sporządzony zostanie raport końcowy z przeprowadzonych badań zawierający wnioski, analizy i sugestie co do ewentualnej zamiany pojazdów na newralgicznych połączeniach na pojazdy o większej pojemności - podsumowuje Robert Pilarczyk.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?