Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrady wyliczyła, że żeby dzisiaj dojechać ze Szczecina do Warszawy najszybszą trasą, trzeba wybrać drogę ekspresową S3, a później włączyć się na autostradę A2. Taka trasa po pierwsze liczy sobie 570 km, a po drugie za samą podróż na całym odcinku A2 zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską, płaci się 60 zł.
Można też jechać drogą krajową nr 10 - o 50 km krótszą, ale za to sam przejazd zabiera więcej czasu. Prawdziwa alternatywa ma się pojawić, gdy starą krajówkę zastąpi nowa droga ekspresowa S10. Na to jednak potrzeba będzie lat, ponieważ wiele z planowanych dziś fragmentów trasy nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, ani nie jest ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2023 roku (z perspektywą do 2025 r.).
Planowana S10 połączy Szczecin z Warszawą, ale po drodze także Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock. Wraz z siecią innych dróg S10 będzie również fragmentem dużego szlaku rozciągającego się od granicy z Niemcami to granicy z Litwą.
- Pierwsze fragmenty S10, o łącznej długości ok. 45 km, już powstały. Kolejne dwa są w trakcie realizacji
- chwali się GDDKiA.
Tyle że pozostałe odcinki są w tym momencie na mniej lub bardziej zaawansowanym etapie planowania. Jak dokładnie wygląda sytuacja w Wielkopolsce i innych województwach przez które przebiegnie S10?
Sprawdź: Kiedy połączenie S5 z A1?
S10 w Wielkopolsce: Piła w centrum drogi
Z Wielkopolską związane są dwa projektowane fragmenty drogi ekspresowej S10. Pierwszy prowadzić będzie ze Stargardu w województwie zachodniopomorskim do Piły. Obecnie w budowie jest już obwodnica Wałcza o długości 18 kilometrów. GDDKiA musiała odstąpić od umowy z poprzednim wykonawcą, trwają przetargi na dokończenie prac. Do końca 2020 roku kierowcy mają już móc korzystać z obwodnicy Wałcza.
- Dla pozostałej części trasy, od Stargardu do obwodnicy Wałcza oraz od jej końca do skrzyżowania z S11 w okolicy Piły na terenie województwa wielkopolskiego, o łącznej długości ok. 108 km, złożyliśmy już wniosek o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach
- relacjonuje GDDKiA.
Rzecz w tym, że obwodnica Wałcza finansowanie już ma zapewnione, a na pozostałe odcinki pieniędzy jeszcze nie ma. Przetargi będzie można ogłosić dopiero gdy uda się je zdobyć, a tutaj GDDKiA o konkretnych datach nie wspomina.
Drugi odcinek, który będzie budowany na terenie Wielkopolski to ten od węzła Piła Wschód do początku obwodnicy Wyrzyska. Ma długość 31 kilometrów. Tutaj także obecnie trwa kompletowanie niezbędnych formalności i dokumentacji, a po nich będzie można zacząć ubiegać się o pieniądze. Na to potrzeba pewnie kilku lat.
Z kolei obwodnica Wyrzyska już istnieje, tyle że liczy sobie jedną jezdnię. Gdy realizowane będą pozostałe fragmenty S10 w Wielkopolsce - zostanie dobudowana druga.
Czytaj też: Kiedy będzie gotowa droga S11? Trwają przygotowania w czterech województwach.
Budowa S10 - jak powstaje i którędy pobiegnie droga?
Co dzieje się w pozostałych województwach? W zachodniopomorskim w trakcie opracowywania dokumentacji są odcinki: Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo. - Jadąc dalej na wschód, na odcinku o długości 6,5 km, do istniejącej jezdni na wysokości Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, dobudowujemy drugą jezdnię, dostosowując trasę do parametrów drogi ekspresowej. Kierowcy skorzystają z tego odcinka jesienią bieżącego roku, wjeżdżając na funkcjonujący już blisko 22-kilometrowy odcinek obwodnicy Stargardu - wylicza GDDKiA.
Kolejny odcinek to Stargard - Piła, o którym wspomniano powyżej. S10 po wyjeździe z Wielkopolski wkroczy do województwa kujawsko-pomorskiego. Odcinek na granicy dwóch województw to ten od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód i skrzyżowania z S5. Liczy 41 kilometrów i jest na etapie opracowania.
- Od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe kierowcy mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km. Dalszą część trasy, do węzła Toruń Południe, o długości nieco ponad 50 km, przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - informuje GDDKiA.
Po dokończeniu odcinka do Torunia S10 uzyska połączenie z A1 i DK91. Wybuduje go prywatny inwestor, który później otrzyma wynagrodzenie za udostępnienie trasy.
Kolejne odcinki, aż do samej Warszawy są obecnie na etapie opracowywania tzw. korytarzy i wyboru najlepszego wariantu przebiegu S10.
Zobacz planowany przebieg S10 i istniejące fragmenty drogi:
Zobacz też:
Sprawdź też:
- 15 najczęściej kradzionych aut w Poznaniu. Masz taki model?
- Ceny w sklepach - sprawdź, która sieć ma najtańsze produkty
- Masz ten zawód? Bez problemu znajdziesz pracę w Poznaniu!
- 6 grzechów głównych w MPK Poznań. Co denerwuje pasażerów?
- Są kolorowi, odważni i nie uznają modowych granic. Tak ubierają się tylko w Poznaniu!
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?