- Tak jakby ktoś przez zapomnienie ją tam umieścił. Wszystkie pomieszczenia są opisane w języku niemieckim. Na niej fabryka powiększona jest o dodatkowe hale, które kubaturą przypominają te znajdujące się w Poznaniu - twierdzi adwokat Tomasz Grzybkowski, który w imieniu organizacji ekologicznych przeglądał dokumentację.
Zaznacza, że w związku z tym rodzi się pytanie, czy w przyszłości koncern nie planuje przeniesienia produkcji z poznańskiego Zielińca do nowego zakładu. Tym bardziej że na północ od fabryki przy ulicy Warszawskiej znajdują się tereny (lasy), o których mówiło się od dekady, że miały zostać zakupione przez Volkswagena.
To właśnie tam mogły powstać nowe hale produkcyjne w których będą montowane pojazdy lub parkingi, na których składuje się auta po wyjeździe z taśm montażowych. Teraz okazuje się, że Volkswagen nie jest zainteresowany ich zakupem.
Jak wyjaśnia Piotr Danielewicz, rzecznik poznańskiej fabryki, wspomniana mapa przygotowana do opracowań środowiskowych jest wyłącznie przykładem analizowanej koncepcji zagospodarowania terenu powstającej fabryki VW Crafter w Białężycach. Co dokładnie znajduje się na mapie, na której fabryka jest większa? Jest tam zaznaczone między innymi: centrum zaopatrzenia i hala montażowa.
- Jednak spółka VW Poznań nie planuje przeniesienia produkcji z Poznania do Wrześni - dodaje Piotr Danielewicz. Zaznacza, że rzeczywiście kierownictwo zakładu nie myśli o zakupie działek w otoczeniu poznańskiej fabryki. - Mamy już wystarczające grunty na rozbudowę w okolicach ulicy Smołdzinowskiej - stwierdza rzecznik VW.
Jeśli tak ma być, to ekolodzy proponują, by koncern przeznaczył część rządowego dofinansowania, które otrzymał na nowy zakład, na stworzenie dla mieszkańców Zielińca tunelu pod poznańską fabryką, tak by ul. Smołdzinowską można nadal dojeżdżać na teren osiedla. Według doniesień prasowych pomoc publiczna wyniosła ponad 110 milionów złotych.
Piotr Danielewicz twierdzi, że dostali 30 milionów złotych i pieniądze można wykorzystać jedynie na inwestycję pod Wrześnią.
Pozostaje jeszcze jedna kwestia. Volkswageny z Poznania nie są dostosowane do normy emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać od 2016 roku. W tym przypadku rzecznik Volkswagena jest mniej rzeczowy i wyjaśnia, że firma podejmuje wszelkie działania mające nacelu dostosowanie rozwiązań technologicznych zgodnie z wymogami prawa UE.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody