Odpowiadając na to pytanie trzeba wyraźnie zaznaczyć różnicę pomiędzy często występującymi w umowach o pracę dodatkowymi składnikami wynagrodzenia zwanymi premiami. W prawie pracy wyróżniamy bowiem premię regulaminową, nieuregulowaną w Kodeksie pracy, lecz mogącą występować w przepisach wewnątrzzakładowych, takich jak: regulamin pracy, regulamin wynagradzania, układy zbiorowe pracy, a także w umowie o pracę.
Drugim rodzajem premii jest tzw. premia uznaniowa będącą tak na-prawdę nagrodą. Premia regulaminowa musi zostać wypłacona pracownikowi, jeżeli ten spełni warunki określone przez pracodawcę w wymienionych przepisach prawa. Oznacza to, że jeśli premia regulaminowa uzależniona jest np. od wyników sprzedaży lub od wyprodukowania określonej liczby produktów, a pracownik te warunki spełni, pracodawca ma obowiązek wypłacić tego rodzaju świadczenie. Inaczej rzecz ma się z premią uznaniową - nagrodą. Ten rodzaj premii, jak sama nazwa wskazuje, zależy od woli pracodawcy i nie muszą być określone żadne przesłanki uzależniające jej otrzymanie.
o czy pracownik odbierze taką premię zależy tylko od pracodawcy. Nie nazwa określonego rodzaju premii decydować więc będzie o konieczności jej wypłacenia. Jeżeli premia uznaniowa uzależniona jest od spełnienia przez panią poszczególnych warunków, a takie warunki zostały przez panią spełnione, pracodawca ma obowiązek jej wypłacenia bez względu na jej nazwę.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?