Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy musimy patrzeć na szpetne reklamy w Poznaniu? [ZDJĘCIA]

Anna Solak
Szyld reklamowy poznańskiej parafii pod wezwaniem św. Rocha, zachęcający wiernych do skorzystania ze spowiedzi
Szyld reklamowy poznańskiej parafii pod wezwaniem św. Rocha, zachęcający wiernych do skorzystania ze spowiedzi fot. mat. organizatorów
Z reklamami i szyldami jest jak z dowcipami - uważa prof. Dorota Piontek z Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. - Będą istnieć zawsze, podobnie jak rasistowskie dowcipy albo filmy klasy B. Bo zawsze znajdą się na nie odbiorcy.

Ale zjawisko można by znacząco zmniejszyć. Zdaniem profesor, w Poznaniu brakuje odpowiednich działań prowadzonych przeciw kampaniom reklamowym w złym guście.

Dowodów nie trzeba daleko szukać. Panna młoda łapczywie zajadająca spaghetti i hasło "... ona już wybrała!", nagie modelki w kalendarzu reklamującym trumny i slogan "Przyjdź i zresetuj swoje sumienie", mające zachęcić wiernych do spowiedzi. To właśnie te reklamy zostały nominowane do nagrody Chamleta, przyznawanej co roku najbardziej nieudolnym reklamom w kraju.

Więcej na temat Chamletów:
Chamlety 2013: Najgorsze reklamy wybrane! [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Dobra wiadomość jest taka, że w tym konkursie Poznań nie zajął pierwszego miejsca. Zła - że te trzy reklamy niechlubnie zostały zauważone. Czy w stolicy Wielkopolski jest aż tak źle jeśli chodzi o szyldy, plakaty i billboardy reklamowe?

Plastyk miejski Piotr Libicki problemu nie widzi i uspokaja, że sytuacja się poprawia.

- Kiepskie reklamy, podobnie jak zbyt duża liczba billboardów, zaczęły być społecznie kłopotliwe. A to bardzo dobry znak - tłumaczy.

Wspomina, że jeszcze kilka lat temu poznańskie firmy nie reagowały na sygnały o zaśmiecaniu w ten sposób miasta. Teraz biorą je pod uwagę, szacując bilans zysków i strat. Według specjalistów prowokacyjne smaczki zawsze będą stosowane, bo reklama musi zwracać uwagę, w myśl starej, marketingowej zasady: "Nie ważne jak mówią, ważne, żeby mówili".

- Proszę zwrócić uwagę, że teraz o spaghetterii ze Starego Rynku będzie głośniej, jako o tej, która reklamowała się właśnie w ten sposób - podkreśla Arkady Różański z poznańskiej agencji reklamowej Grafiti.

Dodaje jednak, że nawet w reklamie istnieją granice dobrego smaku, których nie powinno się przekraczać. Jako przykład podaje kampanię, która kilka lat temu w podobny sposób szpeciła miasto.

- Reklama przedstawiała kobietę z bielizną opuszczoną do kolan i hasłem w stylu: "Ceny spadają w dół". Było to najzwyczajniej w świecie niesmaczne - tłumaczy.

Dla kontrastu warto wspomnieć udane poznańskie pomysły reklamowe.

W tym roku laureatem internetowego konkursu na najpiękniejszy szyld została jeżycka Wytwórnia Lodów Tradycyjnych i jej logo, które w prosty, graficzny sposób przedstawia właśnie lody w wafelku. Zaraz za nią uznanie internautów zdobyły budynek Grottgera i restauracja Pyszna Kuchnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski