Ale zjawisko można by znacząco zmniejszyć. Zdaniem profesor, w Poznaniu brakuje odpowiednich działań prowadzonych przeciw kampaniom reklamowym w złym guście.
Dowodów nie trzeba daleko szukać. Panna młoda łapczywie zajadająca spaghetti i hasło "... ona już wybrała!", nagie modelki w kalendarzu reklamującym trumny i slogan "Przyjdź i zresetuj swoje sumienie", mające zachęcić wiernych do spowiedzi. To właśnie te reklamy zostały nominowane do nagrody Chamleta, przyznawanej co roku najbardziej nieudolnym reklamom w kraju.
Więcej na temat Chamletów:
Chamlety 2013: Najgorsze reklamy wybrane! [ZOBACZ ZDJĘCIA]
Dobra wiadomość jest taka, że w tym konkursie Poznań nie zajął pierwszego miejsca. Zła - że te trzy reklamy niechlubnie zostały zauważone. Czy w stolicy Wielkopolski jest aż tak źle jeśli chodzi o szyldy, plakaty i billboardy reklamowe?
Plastyk miejski Piotr Libicki problemu nie widzi i uspokaja, że sytuacja się poprawia.
- Kiepskie reklamy, podobnie jak zbyt duża liczba billboardów, zaczęły być społecznie kłopotliwe. A to bardzo dobry znak - tłumaczy.
Wspomina, że jeszcze kilka lat temu poznańskie firmy nie reagowały na sygnały o zaśmiecaniu w ten sposób miasta. Teraz biorą je pod uwagę, szacując bilans zysków i strat. Według specjalistów prowokacyjne smaczki zawsze będą stosowane, bo reklama musi zwracać uwagę, w myśl starej, marketingowej zasady: "Nie ważne jak mówią, ważne, żeby mówili".
- Proszę zwrócić uwagę, że teraz o spaghetterii ze Starego Rynku będzie głośniej, jako o tej, która reklamowała się właśnie w ten sposób - podkreśla Arkady Różański z poznańskiej agencji reklamowej Grafiti.
Dodaje jednak, że nawet w reklamie istnieją granice dobrego smaku, których nie powinno się przekraczać. Jako przykład podaje kampanię, która kilka lat temu w podobny sposób szpeciła miasto.
- Reklama przedstawiała kobietę z bielizną opuszczoną do kolan i hasłem w stylu: "Ceny spadają w dół". Było to najzwyczajniej w świecie niesmaczne - tłumaczy.
Dla kontrastu warto wspomnieć udane poznańskie pomysły reklamowe.
W tym roku laureatem internetowego konkursu na najpiękniejszy szyld została jeżycka Wytwórnia Lodów Tradycyjnych i jej logo, które w prosty, graficzny sposób przedstawia właśnie lody w wafelku. Zaraz za nią uznanie internautów zdobyły budynek Grottgera i restauracja Pyszna Kuchnia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?