Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co rok 2015 przyniesie Wielkopolsce i jej stolicy? [GALERIA]

Paulina Jęczmionka
W czerwcu rozpocznie się remont m.in. peronów i przejścia podziemnego na dworcu Poznań Główny.
W czerwcu rozpocznie się remont m.in. peronów i przejścia podziemnego na dworcu Poznań Główny. Pawel Miecznik
Rok 2015 będzie dla Wielkopolski nowym otwarciem. Zakończy się wiele ważnych inwestycji drogowych i kolejowych, ale rozpocznie się również wiele nowych. Będą zmiany, powroty, ale także nowe nadzieje.

Te ostatnie wiążą się przede wszystkim z perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2015-2020. To prawdopodobniej ostatni tak duży dopływ gotówka dla naszego kraju. Odpowiednie jego wykorzystanie będzie więc kluczowe dla rozwoju regionów i miast.

Urząd i sądy się pakują
Pierwsza zmiana nastąpiła od razu z początkiem roku. Zmiana, która w sumie przywraca dawną sytuację. Na mapę Polski wróciło 41 (34 dojdą w lipcu) z 79 małych sądów rejonowych, które w 2013 r. tzw. reforma Gowina przekształciła w wydziały zamiejscowe.

Pomysł Gowina krytykowali posłowie, podzieliła się nawet PO. A PSL zbierało podpisy pod obywatelskim projektem cofającym reformę. Sejm ustawę przyjął, ale zawetował ją prezydent. Wspólnie z PO i PSL przygotował autorski projekt, który spotkał się z akceptacją wszystkich partii. Wraz z początkiem stycznia na mapę Wielkopolski powróciło więc 12 z 13 zlikwidowanych wcześniej sądów rejonowych.

Chodzi o placówki w w Gostyniu, Chodzieży, Krotoszynie, Nowym Tomyślu, Rawiczu, Obornikach, Słupcy, Pleszewie, Śremie, Wolsztynie, Wrześni i Złotowie. Sąd nie zostanie przywrócony tylko w Ostrzeszowie, którego wydział nie spełnił ustawowych kryteriów liczby prowadzonych spraw. Posłowie PSL mają jednak nadzieję, że przywróci go indywidualna decyzja ministra sprawiedliwości.

Zmiany - tym razem władz - nastąpiły już na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Dotychczasowy prezes Andrzej Byrt dostał nominację na ambasadora w Paryżu, a tymczasowo na MTP zastąpił go Przemysław Trawa. Później odbędzie się jednak konkurs.

Odmieniony będzie też za chwilę urząd marszałkowski. W pierwszym kwartale 2015 r. urzędnicy przeprowadzą się bowiem do nowej, budowanej od 2011 r. przy al. Niepodległości w Poznaniu siedziby. Oznacza to, że osiem rozsianych do tej pory po całym mieście punktów i ponad tysiąc pracowników znajdą się w jednym miejscu. Nowy budynek UMWW liczy 12 pięter, w tym dwupoziomowy parking podziemny. Inwestycja kosztowała 175 mln zł.

Jest nadzieja na szpital
Poza przeprowadzką, Urząd Marszałkowski czeka jeszcze jedno ważne zadanie - podział unijnych pieniędzy, ogłoszenie konkursów i rozpoczęcie realizacji nowych, wojewódzkich inwestycji.

Wśród tych ostatnich w końcu pojawia się nadzieja na powstanie nowego szpitala dziecięcego w Poznaniu. Zarząd województwa zarezerwował w projekcie budżetu na 2015 rok pierwsze pieniądze na ten cel. To 10 mln zł na przygotowanie dokumentacji i projektu budowy. 17 grudnia Komisja Europejska oficjalnie zatwierdziła bowiem regionalny program operacyjny, w którym szpital dziecięcy jest ujęty jako projekt kluczowy.

Choć potrzeba jeszcze ostatecznego zatwierdzenia ministerstwa zdrowia, władze województwa nie widzą innej możliwości, jak przyznanie im pieniędzy na inwestycję. Jeśli tak będzie, w 2015 r. zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę inwestycji.

Drugim projektem kluczowym w WRPO jest modernizacji linii kolejowej na trasie Poznań - Piła. Nowy rok w ogóle przyniesie dalsze zmiany na kolei. W planach jest m.in. zakończenie drugiego etapu remontu linii Poznań Wschód - Wągrowiec oraz Poznań - Czempiń. A w czerwcu rozpocznie się remont m.in. peronów i przejścia podziemnego na dworcu Poznań Główny.

Kaponiera będzie otwarta?
Rok 2015 upłynie też pod znakiem inwestycji drogowych. Dokończyć trzeba m.in. drogę ekspresową S5 łączącą Poznań z Bydgoszczą. Istotne dla władz województwa będzie też m.in. przygotowanie do przebudowy układu komunikacyjnego Wronek czy budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku od Kórnika do Ostrowa Wielkopolskiego, co rząd przyjął jako priorytet inwestycyjny.

W Poznaniu jesienią 2015 r. - po kolejnych przesunięciach terminu - ma ostatecznie zakończyć się przebudowa ronda Kaponiera (jej drugi etap rozpoczął się po Euro 2012). Powstaje tu m.in. nowe przejście podziemne, parking, przystanki tramwajowe PST, pod rondem zostanie odsłonięta Kaponiera Kolejowa. Oznacza to, że z centrum miasta w końcu zniknie wielki plac budowy. Łatwiej będzie kierowcom, pieszym, pasażerom MPK i kolei.

Pierwsze ułatwienie ma pojawić się już w pierwszym kwartale roku. Wtedy ma bowiem zakończyć się remont prowadzącej do centrum nitki Mostu Uniwersyteckiego. Także jesienią powinien zakończyć się remont ulicy Czechosłowackiej, gdzie powstaje tunel samochodowy pod przejazdem kolejowym.

Koniec tych inwestycji nie oznacza jednak, że Poznań będzie zupełnie wolny od utrudnień. Na 2015 r. zaplanowane są kolejne remonty. Już w lutym rozpocznie się przebudowa estakady katowickiej. Wyburzone zostaną stare wiadukty, a w ich miejscu pojawią się nowe. Jedna nitka drogi ma zostać oddana do użytku pod koniec roku. Druga - do 2017 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski