MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - bezpieczne zakupy w sieci

Redakcja
Co trzeci Polak za zakupy internetowe płaci kartą
Co trzeci Polak za zakupy internetowe płaci kartą
Obecnie już ponad 13 mln Polaków w wieku powyżej 15 lat robi zakupy przez internet. Z kolei 10 proc. z nas kupuje w sieci przynajmniej raz w tygodniu. Coraz większe zainteresowanie zakupami w sieci to efekt zarówno wygody, jak i postępu technologicznego. Ten umożliwia bowiem dostęp do coraz szerszej, wygodniejszej i bezpieczniejszej gamy sposobów płatności za takie zakupy.

Aż 68 proc. kupujących online deklaruje, że w celu opłacenia zakupów korzysta z szybkich przelewów internetowych (tzw. pay by linków). Co trzeci Polak preferuje płatność kartą kredytową lub debetową, a niewiele mniej (27 proc.) decyduje się na regulowanie zobowiązania przy odbiorze przesyłki.

Oczywiście najbezpieczniejsze wiążą się z regulowaniem rachunku dopiero przy odbiorze: gotówką albo kartą. Kartą płacimy wówczas dokładnie na takich samych zasadach jak za zakupy w sklepie czy regulując rachunek w restauracji. Często jednak wybór płatności przy odbiorze jest opcją mniej opłacalną niż uregulowanie należności od razu, przy złożeniu zamówienia: przelewem, kartą, telefonem czy za pomocą szybkich przelewów internetowych - tzw. pay by linków.

Co ważne, kupujący w sieci korzystają z pełni praw konsumenckich, w tym do reklamacji i rękojmi. W przypadku prawa do zwrotu towarów czy generalnie odstąpienia od umowy nawet w większym zakresie niż w przypadku zakupów tradycyjnych. Mamy np. prawdo do rezygnacji z towaru lub usługi w ciągu co najmniej 10 dni, gdy przy zakupach tradycyjnych nie możemy zwrócić towaru tylko dlatego, że odechciało się nam zakupu.

Karta i 3D-Secure

Płacąc za transakcje internetowe kartą - zarówno debetową, jak i kredytową - musimy podać m.in. numer karty, miesiąc i rok jej ważności oraz specjalny kod CVV2/CVC2, czyli trzycyfrową liczbę znajdującą się na odwrocie karty i służącą właśnie do autoryzacji tego typu transakcji.

Jednak jak każda transakcja również internetowa wymaga przestrzegania pewnych zasad bezpieczeństwa. Jak bezpiecznie płacić w sklepach internetowych? Jednym ze sposobów jest możliwość samodzielnego ustalania limitów operacji dla kart płatniczych. To zabezpiecza nas nie tylko na wypadek nieuczciwych działań w sieci, ale też w przypadku zwykłej kradzieży karty. Korzystając z tej funkcjonalności, możemy na czas planowanego zakupu zwiększyć limit, a po jego zrealizowaniu ustawić go na poziomie zero.

Znacznie wygodniejszym i tylko z pozoru bardziej skomplikowanym sposobem jest zabezpieczenie płatności internetowej kartą z wykorzystaniem usługi 3D-Secure. W dużym uproszczeniu, płacąc kartą, transakcję dodatkowo autoryzujemy cyfrowym kodem generowanym przez narzędzie autoryzacyjne (SMS, numer z karty kodów lub wygenerowany przez token), którego poza tym używamy do akceptowania wszelkich innych operacji. Jest to jednak usługa dodatkowa, trzeba więc ją najpierw aktywować. Można to wykonać zarówno w ramach internetowego zarządzania swoim kontem, jak i za pośrednictwem konsultanta telefonicznego. Ponadto w czasie zakupów wymaga to zalogowania się do konta internetowego. Z niego bowiem uaktywnimy SMS z kodem autoryzacji lub otrzymamy wskazówkę, który numer z karty kodów należy wpisać. No i rzecz jasna sprzedawca internetowy w ramach dostępnych form płatności musi mieć aktywną usługę 3D-Secure.

Telefon z BLIK

Na szybkie i bezpieczne zakupy, bez potrzeby podawania numeru karty płatniczej albo loginu i hasła do serwisu transakcyjnego, pozwalają teraz płatności przez telefon. Klienci sześciu banków mogą korzystać ze specjalnego systemu płatności mobilnych BLIK. Jest on prosty i bezpieczny. Osoba korzystająca z bankowości mobilnej po zatwierdzeniu zakupów w sklepie internetowym wybiera opcję "Płacę z BLIK". W telefonie uruchamia aplikację z dostępem do swojego banku, logując się kodem PIN nadanym przy aktywacji. Na ekranie startowym aplikacji bankowej pojawia się sześciocyfrowy kod BLIK, którym autoryzuje się płatność na stronie sklepu. Podobnie płaci się tzw. czekiem BLIK. Można go wygenerować (w formie dziewięciocyfrowego kodu) wcześniej (zazwyczaj jest aktywny kilka dni, a nie minut, jak w przypadku kodu), można też udostępnić innej osobie chcącej dokonać zakupów w sieci.

Pamiętaj!

- Zainstaluj usługę 3D-Secure na swojej karcie płatniczej, dzięki której dodatkowo zabezpieczysz swoje transakcje internetowe

- Nie trać nigdy z oczu swojej karty (np. w restauracji), by skopiowanych z niej danych nie użyła do transakcji internetowej inna osoba

- Jeśli nie używasz do płatności internetowych karty, ustaw zerowy limit dla takich transakcji

- Sprawdzaj sklep internetowy - czy realizuje transakcje na bezpiecznej stronie z szyfrowanym połączeniem

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl

Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Tomasz Nowak

 

fot. Adrian Wykrota

kkZakupy przez internet. Szybkie i bezpieczne 
Rozmowa z Michałem Krzywdą, pracownikiem 5. oddziału PKO Banku Polskiego w Poznaniu

Dlaczego warto robić zakupy online?
Konkurencyjne ceny, łatwy sposób płatności, m.in. kartą, szybkim przelewem, możliwość korzystania z praktycznie nieograniczonej gamy sklepów, w tym także zagranicznych, które niejednokrotnie oferują niższe, nawet 50-60 proc., ceny, wygodna, dopasowana do naszych preferencji forma dostawy oraz opcja zwrotu towaru - to podstawowe zalety sklepów internetowych. Nic więc dziwnego, że coraz częściej robimy zakupy w internecie.

Co zrobić, jeśli kupiona przez nas rzecz po prostu do nas nie dotarła?
Zdarza się, że po dokonaniu płatności nie otrzymujemy towaru, wtedy możemy zwrócić się do banku, w którym mamy rachunek, i dokonać tzw. chargebacku. Polega on na  obciążeniu zwrotnym, dokonywanym z konta sprzedawcy na konto konsumenta. Mówiąc prościej, to usługa umożliwiająca nam odzyskanie pieniędzy w sytuacji, gdy zakupiony towar nie został nam dostarczony. Pozwala bankowi, wydawcy karty posiadanej przez jego klienta, na pobranie z powrotem pieniędzy, które zostały już przez niego przelane do sprzedawcy, np. do sklepu czy biura podróży. Wciąż niewiele osób wie o takiej możliwości.

W jaki sposób mogę zapłacić za moje zakupy zrobione przez internet? Tylko przelewem?
Absolutnie nie tylko. Bardzo wygodnym narzędziem niewymagającym podawania kodów ani numerów jest aplikacja IKO. Wystarczy na stronie sklepu wybrać opcję "Płacę z Blik". Można nią płacić za zakupy online oraz robić przelewy pomiędzy telefonami, które mają zainstalowaną taką aplikację. Innym sposobem płacenia jest karta kredytowa lub debetowa, która jest zabezpieczona numerem CVV2 lub CVC2. Numery te są na rewersie karty. Są to trzy ostatnie cyfry podane na karcie. Robiąc zakupy przez internet, możemy też spotkać się z opcją PayPal. Jest to osobna instytucją finansowa korzystająca tylko z tych środków, które wcześniej wpłacimy. 

Za każdym razem, kiedy robię internetowy przelew, muszę to potwierdzić specjalnym kodem? 
Nie za każdym razem. Nasz bank pozwala wykonywać  przelewy na zaufane konta bez autoryzacji. Jeśli wnuk pomaga finansowo swojej babci co miesiąc, to może ustawić jej konto jako bezpieczne dla niego. Nawet gdyby ktoś się włamał, to bez autoryzacji może co najwyżej przelać wszystkie pieniądze na konto babci. Resztę przelewów musimy autoryzować. Mamy do wyboru: kody zdrapki, kody SMS i tokeny, czyli aplikację, która generuje kody. Co ważne, klient może również sam sobie wyznaczyć limity płatności.

Na co należy zwrócić uwagę, aby zakupy przez internet były bezpieczne?
Przede wszystkim na bezpieczne hasło, które należy regularnie zmieniać. Najlepiej korzystać ze stron i serwisów internetowych, które są znane i zaufane, opisują zasady zwrotów i reklamacji oraz są zabezpieczone charakterystyczną ikoną kłódki, czyli tzw. certyfikatem zabezpieczającym. Dobrą praktyką jest robienie zakupów z własnego komputera, który ma zainstalowany program antywirusowy i regularnie aktualizowaną przeglądarkę stron WWW. Można też zabezpieczyć kartę płatniczą usługą 3D-Secure, która polega na dodatkowym potwierdzeniu zakupów. Ważne, aby zwrócić uwagę na próbę wyłudzenia hasła i nikomu go nie podawać.

 To żeby było jasne, czy podczas zakupów ktokolwiek może mnie zapytać o hasło do konta?
Nie, nikt nigdy nie powinien tego robić. Jeśli dostajemy e-maila z informacją, że bank lub sklep internetowy potrzebują naszych danych, bo wystąpił jakiś błąd, to należy to od razu zgłosić np. na infolinię jako próbę wyłudzenia. 

Rozmawiała
Katarzyna Boroń

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski