Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie trzeci pas na kolejnym odcinku autostradowej obwodnicy Poznania. Kiedy zostanie wybudowany?

OPRAC.:
Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Autostradowa obwodnica Poznania podczas rozbudowy między węzłami  Poznań Zachód-Poznań Krzesiny w 2018 roku.
Autostradowa obwodnica Poznania podczas rozbudowy między węzłami Poznań Zachód-Poznań Krzesiny w 2018 roku. Łukasz Gdak
Rozpoczęły się już prace przygotowujące do rozbudowy o trzeci pas kolejnego odcinka A2 między węzłami Poznań Wschód, a Poznań Krzesiny. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dodatkowy pas do końca 2025 roku.

Będzie trzeci pas na A2

Dobudowa trzeciego pasa na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód jest znacznie trudniejsza technicznie, niż wcześniejsze rozbudowanie A2 od węzła Poznań Zachód do Krzesin.

- Obejmuje znacznie większy zakres prac ziemnych – rozbudowa wymaga poszerzenia jezdni na całej długości. A to wiąże się nie tylko z niezwykle precyzyjnym i czasochłonnym procesem planistycznym, ale także z ewentualnymi wyzwaniami logistycznymi, które mogą pojawić się po rozpoczęciu prac zmiennych - informuje Anna Ciamciak, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska S.A.

- Prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o 3 pas rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji była dla nich jak najmniej uciążliwa. Jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, 3 pas na wspomnianym odcinku będzie gotowy do końca 2025 roku

– mówi Krzysztof Andrzejewski, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej S.A.

Czytaj także: S11 połączy cztery województwa. Odkorkuje drogę łączącą Poznań z Piłą i Ostrowem Wielkopolskim. Kiedy koniec budowy?

Kolejne inwestycje na wielkopolskim odcinku autostrady A2

W 2022 roku wymieniono ponad 460 tysięcy metrów kwadratowych nawierzchni koncesyjnego odcinka autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Bukiem oraz węzłów autostradowych w tych miejscowościach. Łącznie to blisko pół miliona metrów kwadratowych nowej nawierzchni.

Częściowo zmodernizowano także oprawy oświetleniowe, wymieniając lampy sodowe na oprawy LED. Działają one już na odcinkach między Jordanowem a Poznaniem oraz między Wrześnią a Koninem.

- Jego barwa i układy optyczne kierujące całe emitowane światło na autostradę polepszają widoczność, co wiąże się z poprawą bezpieczeństwa na drogach. Dodatkowo białe światło nie powoduje tak szybkiego zmęczenia wzroku kierowców. Inną zaletą opraw LED jest ochrona środowiska, która wiąże się ze zmniejszonym o około 50 proc. zapotrzebowaniem na energię elektryczną

- dodaje Anna Ciamciak.

Będą ładowarki dla aut elektrycznych

Koncesjonariusz planuje także między innymi przebudowę niektórych mostów i wiaduktów oraz budowę dodatkowych barier ochronnych. Projektowane są stacje ładowania pojazdów elektrycznych, których instalacja rozpocznie się w 2024 roku. Rozwijane będą wciąż Miejsca Obsługi Podróżnych.

Obserwuj nas także na Google News

Ostatni regularny pociąg pasażerski przestał kursować do Czarnkowa już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie linia wciąż jeszcze jest przejezdna, pojawiają się na niej okazjonalnie pociągi turystyczne, kursujące maksymalnie 30 km/h. Cały ciąg, liczący 65 km, połączy Czarnków z Rogoźnem i Wągrowcem. W ten sposób możliwe będzie, po odbudowaniu łącznicy w miejscowości Goraj, prowadzenie bezpośrednich pociągów do Poznania.  Niezelektryfikowaną linią pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h. Według deklaracji Roberta Pilarczyka ze stycznia 2022 roku, po remoncie będzie ją obsługiwało 10 par pociągów na dobę. Nie jest jeszcze jasne, w jakiej relacji będą one kursowały. Rozważany jest wariant, w którym pociągi jeżące z Poznania do Wągrowca kursowałyby w wydłużonej relacji przez Rogoźno do Czarnkowa.  Problemem jednak jest często występujące przepełnienie składów kursujących na linii, która obecnie znajduje się na granicy swojej przepustowości. Druga możliwość zakłada uruchomienie pociągów na krótszej trasie przez Rogoźno i Oborniki, gdzie także ze względu na ograniczoną przepustowość pasażerowie musieliby się przesiadać, aby dojechać do stolicy Wielkopolski.

Do tych miast w Wielkopolsce pociągi wrócą po latach! Umowy ...

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski